דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

נגיד הפד בכנס הבנקים המרכזיים: המשק האמריקאי מתאושש, הריביות יישארו נמוכות

בנאום המרכזי של כנס ג'קסון הול אמר ג'רום פאוול שהוא צופה שהבנק הפדרלי של ארה"ב יוכל להפסיק את המעורבות בשוק ההון לפני סוף השנה | פאוול חזר על עמדתו שאין חשש להתפרצות אינפלציונית

יו"ר הבנק הפדרלי של ארצות הברית, ג'רום פאוול (צילום ארכיון: AP Photo/Susan Walsh, Pool)
יו"ר הבנק הפדרלי של ארצות הברית, ג'רום פאוול (צילום ארכיון: AP Photo/Susan Walsh, Pool)
יונתן קירשנבאום

המסר המרכזי של הפד בכנס הבנקאות המרכזית: צמצום הסיוע המוניטרי יתחיל בקרוב, אבל הריביות הנמוכות צפויות להישאר. נגיד הבנק הפדרלי של ארה"ב ג'רום פאוול נשא את הנאום המרכזי של כנס ג'קסון הול שהוא מאמין שנעשתה "התקדמות ניכרת לכיוון התאוששות", ושבעתיד הקרוב יתחיל הפד לצמצמם חלק מקווי הסיוע. עם זאת, הנגיד הבהיר שהמשק האמריקאי עדיין לא נמצא בתעסוקה מלאה, ולא קיים חשש מהתפרצות אינפלציונית.

הסיוע אליו התייחס פאוול הוא צעדי הזרמת הנזילות לשוקי ההון, שמנהל הפד מאז מרץ 2020, שדומים באופיים לתכנית ההרחבה הכמותית שהחלה אחרי המשבר הפיננסי של 2008.

במסגרת התכנית, הפד רוכש בכל חודש נכסים פיננסיים בהיקף של כ-120 מיליארד דולר, שכוללים 80 מיליארד דולר באג"ח ממשלתית. מטרת הרכישות היא הוזלת עלויות לשחקנים בשוק ההון, בניסיון למנוע מהמשבר הכלכלי של הקורונה להפוך גם למשבר פיננסי.

עם זאת, פאוול אמר שהוא נמצא בקבוצת הרוב בקרב אנשי הפד שמאמינים שההתאוששות תאפשר לבנק להתחיל בצמצום הסיוע לשוק ההון לפני סוף. "אם המשק ימשיך להתאושש בקצב שאנחנו צופים", אמר, "יהיה נכון להתחיל לצמצם את הרכישות עוד לפני סוף השנה".

פאוול הדגיש שלאור חוסר הוודאות בעקבות התפשטות זן הדלתא, צמצום הסיוע יהיה הדרגתי, והפד ימשיך לדאוג לתנאים נוחים בשוקי ההון האמריקאים.

"תזמון צמצום הסיוע עליו נחליט לא מצביע על כך שהעלאות הריבית צפויות להתרחש במקביל" אמר פאוול, והדגיש שאין בפד קונצנזוס לגבי הצורך בהעלאות ריבית בעתיד הנראה לעין. "אנחנו נמשיך להחזיק את הריבית ברמה אפסית עד לחזרה להתאוששות מלאה של המשק שכוללים תעסוקה מלאה והתייצבות של שיעור האינפלציה מעל ל-2% למשך תקופה ניכרת", הוסיף.

פאוול חזר על הניתוח לפיו האינפלציה שמאפיינת את המשק האמריקאי בחודשים האחרונים הוא תופעת ביניים, שצפויה לעבור כשהשפעות פגיעת הקורונה בשרשראות האספקה יחלפו. היעדר שיעורי אינפלציה שהולמים התאוששות כלכלית הן סיבה נוספת לדבריו של פאוול שהפד אינו שוקל העלאות ריבית בתקופה הקרובה. "יש לנו עוד דרך ארוכה ללכת לפני שנגיע לתעסוקה מלאה" אמר פאוול בסוף דבריו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!