דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

"מוציאה את הכדור באהבה": הקלעית יוליה צ'רנוי פתחה את הופעתה בטוקיו

הקלעית הפראלימפית (41) תסגור בטוקיו מעגל של עשור מאז החלה לעסוק בספורט | בראיון ל'דבר' היא מספר על דרכה מפרא-טריאתלון, לחתירה ומשם לקליעה, שהפכה עבורה לדרך לחיים: "הדבר היחיד שמשמעותי הוא מה שיש לך עכשיו בקנה"

הקלעית יוליה צ'רנוי (צילום: הוועד הפראילמפי בישראל)
הקלעית יוליה צ'רנוי (צילום: הוועד הפראילמפי בישראל)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

המשחקים הפראלימפיים בטוקיו יהיו ההופעה השנייה של יוליה צ'רנוי במעמד זה, אבל בענף אחר מזה שבו התחרתה בריו 2016. במשחקים הפראלימפיים הקודמים היא סיימה במקום התשיעי בחתירה זוגית עם ראובן מגנאג'י, והפעם היא תתחרה בקליעה. בראיון ל'דבר' היא מספרת על המפגש עם נבחרת הקליעה בכפר האולימפי בריו, שסלל לה את הדרך לענף.

"פגשתי בכפר את גיא סטריק, שהיום הוא המאמן שלי", מספרת צ'רנוי. "ישבנו במרפסת גיא, דורון שזירי (קלע פראלימפי) ואני. כשחזרתי לארץ הייתה לי שיחה קצרה עם דורון, שאמר 'מה אכפת לך? את כבר בבית הלוחם, תלכי לקומה מינוס אחד. תוציאי כמה כדורים, אולי תתחברי לזה"'.

יוליה צ'רנוי והמאמן גיא סטריק, עם מדליית הארד (צילום: הוועד הפראילמפי בישראל)
יוליה צ'רנוי והמאמן גיא סטריק, עם מדליית הארד (צילום: הוועד הפראילמפי בישראל)

צ'רנוי קיבלה את ההצעה והלכה לנסות את הענף החדש. "בדצמבר 2016 הייתה הפעם הראשונה שהחזקתי רובה. יצא שהכנסתי את כל הכדורים באותו המקום". בעקבות ההצלחה הראשונית, הצטרפה לחוג קליעה והתגלתה ככישרון טבעי. לשיאה הגיע עם הזכייה במדליית הארד באליפות העולם שנערכה בסידני, במקצה רובה 50 מטר בשכיבה, מקצה מעורב.

צ'רנוי (41) נולדה עם שיתוק מוחין קל, שמקשה עליה את ההליכה ברגל ימין והשימוש ביד ימין. ביומיום היא נעזרת במקל הליכה. בנוסף לעיסוק בספורט, היא עובדת בחברת החשמל כמדריכה ומנהלת קורסים בבית הספר למנהיגות וטכנולוגיות מידע בחברה.

בגיל 18 עלתה לישראל מבלארוס ללא משפחתה, דרך תכנית לסטודנטים מצטיינים. "בחיים לא עשיתי שום ספורט", מספרת צ'רנוי. "כשעליתי לארץ הייתי עסוקה בלשרוד. עבדתי, התנדבתי, למדתי. אבל לא חלמתי יותר מדי, הכול היה באמת בקטע של לסגור את החודש ולהתקדם במדינה החדשה".

"קניתי אופניים 'קקמייקה' ורכבתי עליהם בחניון"

ב-2011 הוזמנה צ'רנוי כאורחת למשחקי אס"א באילת, שם החליטה שהייעוד שלה הוא ספורט. "ישבתי שלושה ימים על חוף הים, וחשבתי מה קורה לי בחיים עכשיו. במהלך נסיעה באוטובוס עלה בחור שהחזיק 2 קסדות. שאלתי אותו מה הוא עושה, והוא ענה לי שהשתתף בדואתלון, שזו תחרות המשלבת ריצה ואופניים. שאלתי אותו אם יש משהו יותר מסובך מזה, והוא אמר 'כן, טריאתלון'".

ברגע ששמעה על תחרות הספורט המאתגרת, משהו בה נדלק. "בגיל 31 פעם ראשונה בחיים שלי שמעתי את המילה 'טריאתלון'. אני חוזרת הביתה באותו ערב ומחפשת את התחרות הקרובה. אני לא יודעת לשחות, אני לא יודעת לרכוב על אופניים, בחיים לא רצתי. אני מחפשת תחרות קרובה ואני מוצאת אותה. לאחר חודשיים וחצי עמדתי בקו זינוק של טריאתלון, מסלול עממי שסיימתי".

יוליה צ'רנוי. "לאחר חודשיים וחצי עמדתי בקו זינוק של טריאתלון" (צילום: קרן איזקסון, הוועד הפראלימפי בישראל)
יוליה צ'רנוי. "לאחר חודשיים וחצי עמדתי בקו זינוק של טריאתלון" (צילום: קרן איזקסון, הוועד הפראלימפי בישראל)

צ'רנוי הצליחה תוך זמן קצר להכשיר את עצמה לתחרות טריאתלון, ללא עזרה או אימון מקצועי. "לקחתי כמה שיעורי שחייה, קניתי אופניים 'קקמייקה' ורכבתי עליהם בחניון, כי נורא פחדתי לרכוב על הכביש. משהו הזוי, זה ממש מזל של מתחילים. והריצה, לא ידעתי מה לעשות עם הריצה, אז רצתי עם הקביים. זה היה יותר הליכה מהירה, עם קצת קפיצה על קביים".

"פתאום את סומכת על הגוף שלך"

חציית קו הסיום הראשונה שלה העניקה לה את התחושה שמעכשיו הכול אפשרי. "גדלתי בברית המועצות בסביבה לא מקבלת ומאוד אכזרית לאנשים עם מוגבלויות, ובחיים לא סמכתי על הגוף שלי", היא מספרת. "פתאום את מבינה שאת יכולה לשחות בים פתוח, ולא יקרה לך כלום. את סומכת על הגוף שלך. את יכולה לרכוב 80 קילומטר על אופניים, את יכולה לרוץ, ואת מתמכרת לתחושה הטובה הזאת של מסוגלות".

בטוקיו צ'רנוי תסגור עשור מחייה בו התאמנה והתחרתה כספורטאית מקצוענית. מההתחלה בפרא-טריאתלון, לחתירה, וכעת היא מגיעה חדה וממוקדת מטרה לעשות את הטוב ביותר שלה בתחרויות בענף הקליעה. "יש לי פרוטוקול התנהגות לפני תחרות מטרה", היא אומרת. "שלושה חודשים לפני התחרות אני מוחקת את האפליקציות של פייסבוק, אינסטגרם והכל. אני בונה סביבי בועה, שמאפשרת לי תפקוד נטול השפעה לא מחוייבת".

הקלעית יוליה צ'רנוי: "הדבר היחיד שחשוב הוא מה שיש לך עכשיו בקנה" (צילום: הוועד הפראילמפי בישראל)
הקלעית יוליה צ'רנוי: "הדבר היחיד שחשוב הוא מה שיש לך עכשיו בקנה" (צילום: הוועד הפראילמפי בישראל)

האהבה וההתמסרות לענף הקליעה הפכו אצלה לדרך חיים. "הדבר היחיד שמשמעותי הוא כאן ועכשיו, ומה שיש לך עכשיו בקנה", היא אומרת. "זה מאוד משפיע עליי, אני לוקחת את הדברים מהספורט לתוך החיים".

"בקליעה, את לא רואה את המתחרים שלך, האדם היחיד שאת מתחרה איתו זה עם עצמך", מוסיפה צ'רנוי. "אין לך שום שליטה או השפעה על היריב שלך, את שוכבת שני מטר מהם, ואת בעיקר היריבה של עצמך. את מוציאה את הכדור באהבה. המטרות שלי הן לעשות את המקסימום, ולקוות שזה יהיה מספיק למדליה".

צ'רנוי מגיעה לטוקיו עם סיכוי למדליה. הקלעית המצטיינת החלה את דרכה היום במקצה רובה אוויר 10 מטר בשכיבה מעורב (בדרגת נכות SH1) וסיימה במקום ה-14, מתוך 47 מתחרים ומתחרות. ביום ראשון תשתתף במקצה החזק שלה, רובה 50 מטר בשכיבה מעורב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!