דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

התקציב וחוק ההסדרים אושרו בקריאה ראשונה

העברת חוק ההסדרים התאפשרה לאחר פשרות של ח"כים מהקואליציה עם האוצר בנושא הרפורמה בחקלאות, העלאת גיל הפרישה לנשים והקמת רשות הרגולציה | ליברמן: "התקציב מסמן חזרה לנורמליות" | נתניהו: "תקציב גרוע, פגעתם בשכבות החלשות"

  • העברת חוק ההסדרים התאפשרה לאחר פשרות של ח"כים מהקואליציה עם האוצר בנושא הרפורמה בחקלאות, העלאת גיל הפרישה לנשים והקמת רשות הרגולציה | ליברמן: "התקציב מסמן חזרה לנורמליות" | נתניהו: "תקציב גרוע, פגעתם בשכבות החלשות"
דבר
צרו קשר עם המערכת:

מליאת הכנסת אישרה היום (חמישי) בקריאה ראשונה את חוק ההסדרים וחוקי תקציב המדינה לשנים 2021 ו-2022.

חוק ההסדרים כולל שורת רפורמות במשק בהן העלאת גיל הפרישה לנשים, רפורמה בחקלאות ובפנסיות, הקמת רשות רגולציה והפרטת מערך הכשרות. שני החוקים המרכיבים את החוק אושרו ברוב של 59 נגד 54, לאחר הגעה לפשרות עם חברי כנסת שאיימו להצביע נגדם עקב מחלוקות על הרפורמה בחקלאות, העלאת גיל הפרישה לנשים והקמת רשות רגולציה שתחליש את סמכויות משרדי הממשלה. גם חוקי תקציב המדינה עברו ברוב של 59 נגד 54.

תקציב המדינה עלה היום לדיון בכנסת, לראשונה מאז 2018. אחרי כמעט שנתיים שבהן ישראל מתנהלת על בסיס תקציב המשכי, שהוא למעשה נגזרת של תקציב 2019, החל היום תהליך אישור תקציבי המדינה ל-2021 ו-2022. עד כה אושרו חוק המסגרות, הקובע את גודל הגרעון והכללים הפיסקליים, שני חוקי ההסדרים, ובהמשך תצביע המליאה על שני חוקים נוספים – תקציב 2021 ותקציב 2022.

הסיקור החי הסתיים.
ניתן לקרוא את הסיקור כפי שהיה

הושגה הסכמה לגבי העלאת גיל הפרישה

חברות הכנסת מיכל רוזין, גידא רינאווי-זועבי, אפרת רייטן, נעמה לזימי ומירב בן ארי סיכמו עם השר ליברמן על צעדים נוספים להגנה על נשים שייפגעו: הגדלת מס הכנסה שלילי לנשים עובדות, קצבת הבטחת הכנסה מוגדלת והגדלת תקציב ההכשרות.

לכתבה המלאה

ח"כ אפרת רייטן עם שר האוצר אביגדור ליברמן במו"מ לילי על מתווה העלאת גיל הפרישה לנשים (צילום: עמוד הטוויטר של אפרת רייטן)
ח"כ אפרת רייטן עם שר האוצר אביגדור ליברמן במו"מ לילי על מתווה העלאת גיל הפרישה לנשים (צילום: עמוד הטוויטר של אפרת רייטן)

הדיון בענף הביצים יפוצל מחוק ההסדרים

שר האוצר, אביגדור ליברמן, שר החקלאות, עודד פורר, יו"ר הקואליציה, עידית סילמן, יו"ר ועדת חוץ ובטחון, רם בן ברק, יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ ניר אורבך, סגן שר הביטחון, אלון שוסטר, סגן שרת הכלכלה, יאיר גולן, יו"ר סיעת העבודה, ח"כ רם שפע וח"כ נירה שפק הגיעו להסכמות ברפורמה בחקלאות.

הדיון בענף הביצים יימשך ב-3 החודשים הקרובים, לא במסגרת חוק ההסדרים.

הרופאים ומורי הדרך מפגינים מול הכנסת

רופאי בתי החולים הציבורים, שעדיין מחכים להבטחת התקציב הדרוש להם להמשך פעילותם, ומורי הדרך שנותרו ללא הכנסה לאחר הפסקת התיירות ומצפים לסיוע מהמדינה, מפגינים מול הכנסת.

רופאים ואחיות בבתי החולים הציבוריים מפגינים בסמוך למשרד האוצר בירושלים (צילום: דפנה איזברוך)
רופאים ואחיות בבתי החולים הציבוריים מפגינים בסמוך למשרד האוצר בירושלים (צילום: דפנה איזברוך)
מחאת מורי הדרך מול מתחם הכנסת בירושלים (צילום: הדס יום טוב)
מחאת מורי הדרך מול מתחם הכנסת בירושלים (צילום: הדס יום טוב)
הפגנת בתי החולים הציבוריים (צילום: דפנה איזברוך)
הפגנת בתי החולים הציבוריים (צילום: דפנה איזברוך)

ליברמן בפתח הדיון: "החזרה לדיון על התקציב מסמלת חזרה לנורמליות"

שר האוצר אביגדור ליברמן: "שלוש וחצי שנים לא התקיים במליאה דיון אמתי על הכלכלה בישראל. אני פה הרבה שנים, אני לא זוכר הפסקה כזאת. הדיון היום מסמל את החזרה לנורמליות"

ליברמן ביקר את הממשלה הקודמת: "שפכו כסף מהליקופטר", ואת העלייה ביחס החוב תוצר.

ליברמן: :נושא ההטלה יפוצל מחוק ההסדרים"

"בנושא ההטלה אני הרבה יותר רגוע, כי מחיר הביצים מפוקח" אמר ליברמן, "לכן הסכמו לדחות את הנושא ב-3 חודשים בהם נגיע להסכמה".

 

 

ליברמן על גיל הפרישה: "הכנסנו הרבה ביטחונות לטובת הנשים המוחלשות"

ליברמן על העלאת גיל הפרישה לנשים: "זה המתווה הכי נכון, גם רשת ביטחון צפופה, וגם נותן מוטיבציה למי שרוצות להמשיך לעבוד. תוחלת החיים קפצה, והיינו חייבים להכניס תיקונים. הכנסנו הרבה ביטחונות לטובת הנשים המוחלשות, ואני רוצה לברך את חברות הכנסת".

ליברמן ציטט מדברי נתניהו כשר אוצר: "נתייחס לבעיות הסיעות אחרי הקריאה הראשונה"

ליברמן ציטט מדברי יצחק מודעי מתקופת תכנית הייצוב: "נקודת המוצא של התכנית שנתקבלה היא הכרה שהכרחי וניתן להיחלץ מהמשבר הכלכלי לפני שיחריף. אין אבטלה בישראל, יש מחסור בידיים עובדות. עשרות מחפשים עובדים ולא מוצאים, וזו מגבלה בפני התפתחות הצמיחה". ליברמן הוסיף: "גם היום ידיים עובדות זה האתגר של המשק הישראלי".

ליברמן כינה את נתניהו "אחד משרי האוצר הטובים שהיו", וציטט מדבריו: "השינוי שהתחלנו בו הוא מעבר מקצבאות לעבודה, בתקציב הזה יש המשך לכך. יש ביטול של כמה מונופולים חשובים. פנו אלי סיעות הבית בכמה נושאים, לכל סיעה יש הבעיות שלה אבל כמהות אנחנו נוטים להתייחס לבקשות בין הקריאה הראשונה לקריאה שנייה ושלישית".

 

ח"כ ינון אזולאי: "בבלפור יושבים מנהלי בתי החולים, זה תקציב רע לישראל"

ח"כ ינון אזולאי (ש"ס): "שר האוצר נעדר מהמליאה 3 חודשים, והגיע עם גזרות נגד המוחלשים ומספר לנו סיפורים. זה תקציב רע לישראל. עם ישראל לא יסלח לכם

"בבלפור יושבים מנהלי הבתי החולים הציבוריים. שבוע שעבר שר האוצר אמר שהמשבר אחרינו. המשבר קיים, החולים לא מקבלים את מה שמגיע להם."

ח"כ אוריאל בוסו על דברי ליברמן: "התקציב הכי חברתי? אולי הוא התכוון לתקציב אחר"

ח"כ אוריאל בוסו (ש"ס): "נלחם בתקציב פה ובוועדות, אבל הרוב הדורסני שנמצא בכנסת דורס את הדמוקרטיה. אזרחי ישראל, הייתם מעדיפים אי תקציב על תקציב שיגדיל את התשלום ב-20-30% למשק בית".

ח"כ תומא-סלימאן על גיל הפרישה: "חברות הכנסת בקואליציה נכשלו במשימה המרכזית"

ח״כ עאידה תומא-סלימאן, יו״ר הוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי, על הסיכומים בעניין גיל הפרישה: "חברות הכנסת מהקואליציה נכשלו במשימה המרכזית – פיצול חוק שלילת קצבת הזקנה (העלאת גיל פרישה) מחוק ההסדרים. עכשיו החוק יעבור בהליך חטוף ולא דמוקרטי. האוצר קיבל את שלו, וההתנגדות בקואליציה התפוגגה.

"המתווה החדש מהווה שיפור מהצעת האוצר המקורית בכך שניתנים מענים מורחבים יותר לנשים מוחלשות. עם זאת, מענים אלה הם זמניים וחלקיים, ומתעלמים מסוגיות מרכזיות כמו נשים שנפלטו משוק העבודה בגיל צעיר יותר, או עקרות בית שלא מקבלות שום מענה למרות שזכאותם לקצבה נדחית".

עדיין אין הסכמות על הקמת רשות הרגולציה

רגע לפני פתיחת הדיונים, נמשכים הדיונים על הקמת רשות הרגולציה, והפערים בין הצדדים נותרו משמעותיים. ח"כ מוסי רז ימשיך בדיונים, כשדרישתו המרכזית היא שילוב נציגי משרדים חברתיים ברשות החדשה, והגבלת סמכויותיה.

גפני: "לא היו ימים טובים לאנשי אגף התקציבים כמו ימים אלה"

משה גפני (יהדות התורה): "לא היו ימים טובים לאנשי אגף התקציבים כמו ימים אלה. לא היו ימים בהם יכלו להוציא הכל מכל המגירות, ויהיה בסדר. שר האוצר אומר שהוא שמח שאין צעקות סביב התקציב, אבל זה בגלל שכולם יודעים שהוא לא הכתובת".

גפני אמר: "ברפורמה בכשרות כתוב שאין לה השלכה תקציבית, אז מה היא עושה בחוק ההסדרים?" ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) ממלא מקום יו"ר הכנסת השיב: "חוק ההסדרים בעצמו לא כשר".

יפה בן דויד: ״להחריג את עובדות ההוראה מהעלאת גיל הפרישה״

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, יוצאת הבוקר בצורה חריפה נגד הכוונה להעלות את גיל הפרישה: ״זהו מהלך מביש של המדינה שפוגע בזכויות נשים שעובדות במקצועות שוחקים. לא ניתן יד לדריסת זכויותיהן של עובדות ההוראה שעובדות באחד המקצועות השוחקים במדינה. כבר היום חסרות מנהלות, מורות וגננות. העלאת גיל הפרישה רק תגביר את קצב נטישתן ממערכת החינוך. אני דורשת להחריג את עובדות ההוראה מתכנית האוצר להעלאת גיל הפרישה״.

החלה הצבעה על חוק המסגרת: נתניהו הגיע ליציע המבודדים

החלה ההצבעה בכנסת על החוק הראשון בסדרת חמשת החוקים לאישור התקציב. יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו הגיע ליציע המבודדים לאחר שחזר מחופשה בחו"ל.

(צילום: דוברות הכנסת)
(צילום: דוברות הכנסת)

 

 

ברוב של 59 תומכים מול 53 מתנגדים: אושר החוק המסגרות, הראשון מחוקי התקציב

חוק המסגרות שאושר בקריאה ראשונה משנה את מסגרת ההוצאה של תקציב הממשלה, וקובע כי בתקציב 2021 הגרעון יהיה עד 3%, ובשנת 2022 הגרעון לא יעלה על 3.5%. החוק קובע תוואי גרעון פוחת לשנים שלאחר מכן.

החוק הוא הראשון מבין חמשת חוקי התקציב שיאושרו. הדיון בשאר ההצעות צפוי להמשך עד שעות הלילה.

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג: "רשות הרגולציה לא תתקדם במתכונת הנוכחית, זה קו אדום"

 

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, אמרה היום שלא תוכל לתמוך בהצעת החוק להקמת רשות הרגולציה במתכונתה הנוכחית.

זנדברג אמרה בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין: "רשות הרגולציה נמצאת בדקות אלה בדיונים, כאשר במתכונת הנוכחית לא נוכל לתמוך. נוכל להתקדם להסכמות, אם האינטרסים הציבוריים מוגנים וכשהסמכות המקצועית לסטנדרטים הסביבתיים, הבריאותיים והבטיחותיים נשארת בידי המשרד שזו המומחיות שלו".

"נקבל בברכה תהליכים של טיוב הרגולציה לטובת האזרח, יש בהחלט מה לעשות, אבל הקו האדום הוא שלא תהיה עקיפה של הסמכות המקצועית.".

״הרגולציה הסביבתית בעולם נמצאת בצמיחה, טכנולוגיות חדשות נכנסות, יש הפנמה של עלויות חיצוניות והבנת חשיבות ההגנה על האינטרס הציבורי. לא ייתכן שבעידן כזה ישראל תלך אחורה בתחום הרגולציה".

ח״כ ישראל כ״ץ: ״ליברמן והאוצר פתחו את מגירת הגזירות האדומה״

חבר הכנסת ושר האוצר לשעבר ישראל כ"ץ: "עכשיו הגיע ליברמן, ובמשרד האוצר שפכו את המגירה האדומה, עם כל המסים והגזירות שאני דחיתי, והכל עבר. הקואליציה בצורה פזיזה הולכת לתמוך בדברים נוראים. ליברמן אומר זה לא מסים, זה לחנך את הציבור. אין פה מחנות חינוך מחדש. אנחנו רוצים חוקים נגד מונופלים. הרפורמה בייבוא ובחקלאות זה אני הצעתי. אבל יש כאן ערימת גזירות ששמו על זה. בשביל להוריד את ביבי אפשר הכל, היועמ"ש אמר עד 300 עמודים ועכשיו הוא מאפשר 500״.

נתניהו לממשלה: "תקציב גרוע, פגעתם בשכבות החלשות"

יו"ר האופוזיציה נתניהו נואם מיציע המבודדים במליאת הכנסת על חוק התקציב (צילום: דוברות הכנסת / נועם מושקוביץ)
יו"ר האופוזיציה נתניהו נואם מיציע המבודדים במליאת הכנסת על חוק התקציב (צילום: דוברות הכנסת / נועם מושקוביץ)

יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, החל לנאום בדיון במליאת הכנסת על חוקי התקציב וביקר בחריפות את הממשלה.

"התקציב שהובא היום הוא תקציב גרוע, יש בו גזרות והעלאת מיסים בניגוד גמור להבטחות שלכם. פגעתם בחקלאים, פגעתם בשכבות החלשות, בפריפריה, ובמעמד הביניים. נתתם סכומי עבאס למנסור עבאס ולמחמוד עבאס, כי אתם תלויים בכספים שהבטתחם לרע"מ".

"לפני כמה חודשים העברנו לכם את המדינה במצב הטוב ביותר בעולם. תוך חודשיים בלבד זה השתנה. זה קרה כי התעלמתם מהקריאה שלי להביא את החיסון השלישי לישראל. אתם התעכבתם, ובאוזלת היד שלכם, בחרתם להכיל את המתים."

"בנט העביר חצי מיליארד שקלים לאבו מאזן. בעוד אנחנו עקפנו את הפלסטינים והבאנו 4 הסכמי שלום, אתם מחזירים אותם למרכז סדר היום."

"זו ממשלת הריפוי, מלשון רפיון. והכל נעשה בחיבוק תקשורתי ענק. על המחדלים שלכם התקשורת שותקת. ערב ראש השנה, התקשורת היא השופר של הממשלה, ובנט האתרוג של התקשורת. הזנב עם שישה מנדטים הפך לראש".

יו"ר רע"ם מנסור עבאס: "60 מיליארד השקלים שקיבלנו לא יסגרו את הפערים, אבל אנחנו מתקדמים"

יו"ר רע"ם, מנסור עבאס, הגיב במליאת הכנסת לביקורת של חברי הליכוד על כך שהממשלה משקיעה מעט מדי בחברה הערבית. לדבריו, "60 מיליארד השקלים שקיבלנו לא יסגרו את הפערים, זה המעט של המעט, אבל אנחנו מתקדמים."

מסתמנת פשרה: רשות הרגולציה תוקם כגוף מייעץ בלבד, הדיון על הסמכויות יופרד מחוק ההסדרים

במסגרת שיחות עם חבר הכנסת מוסי רז (מרצ) וחברי כנסת נוספים המתנגדים להקמת רשות רגולציה שתפגע בעצמאות המשרדים, סוכם שחוק ההסדרים יקבע את הקמת הרשות כגוף מייעץ בלבד.

שאר הסמכויות יוצאו מחוק ההסדרים, הדיון עליהן יועבר לוועדת החוקה, והן יתקבלו רק אם יוסכמו על ידי כל סיעות הקואליציה.

מזכ"ל מרצ: "שמרנו על האינטרס הציבורי, הבריאותי והסביבתי"

מזכ"ל מרצ תומר רזניק התייחס להסכמות בנוגע לחקלאות, חוק ההסדרים והרגולציה: "שמרנו על הדמוקרטיה הישראלית ועל האינטרס הציבורי, הבריאותי והסביבתי. מברך את כל שותפותינו לקואליציה על העבודה המשותפת."

רשמית: סעיפי הסמכויות של רשות הרגולציה יפוצלו מחוק ההסדרים

השר במשרד האוצר חאמד עמאר הודיע למליאת הכנסת על הסרת סעיפים העוסקים בסמכויות רשות הרגולציה מחוק התכנית הכלכלית, עליו תצביע המליאה בקרוב.

במסגרת שיחות עם חבר הכנסת מוסי רז (מרצ) וחברי כנסת נוספים המתנגדים להקמת רשות רגולציה שתפגע בעצמאות המשרדים, סוכם שחוק ההסדרים יקבע את הקמת הרשות כגוף מייעץ בלבד.

שאר הסמכויות יוצאו מחוק ההסדרים, הדיון עליהן יועבר לוועדת החוקה, והן יתקבלו רק אם יוסכמו על ידי כל סיעות הקואליציה.

59 נגד 54: חוק התכנית הכלכלית אושר בקריאה ראשונה

החוק מהווה אחד משני חוקים המרכיבים את חוק ההסדרים, המוצמד לתקציב המדינה, וכולל שורת רפורמות מבניות במשק ביניהן העלאת גיל הפרישה לנשים, רפורמה בחקלאות, הקמת רשות רגולציה ורפורמה נרחבת בפנסיות.

הוא אושר ברוב של 59 חברי כנסת ובהתנגדות 54.

סמוך להצעת החוק הודיע השר במשרד האוצר חאמד עמאר על פיצול סעיפים מהחוק הנוגעים לסמכות שתהיה לרשות הרגולציה. סעיפים אלו יידונו בנפרד מחוק ההסדרים.

חלקו השני של חוק ההסדרים עבר בקריאה ראשונה

חוק ההתייעלות הכלכלית, הכולל שורת רפורמות כלכליות, אושר במליאת הכנסת בקריאה ראשונה ברוב של 59 מול 54. החוק אושר לאחר שהמליאה אישרה את חוק התכנית הכלכלית. שני החוקים יחד מהווים את חוק ההסדרים במשק – שורת רפורמות מבניות שמשרד האוצר מעביר בצמוד לתקציב המדינה.

החברה להגנת הטבע על פשרת רשות הרגולציה: "הפשרה טובה מההצעה המקורית, המאבק לא תם"

החברה להגנת הטבע התייחסה לפשרה שהושגה, בנוגע לרשות לרגולציה: "לצערנו, חלק גדול מההצעה, נשאר בחוק ההסדרים, אולם אין ספק, כי הפשרה אליה הגיעו, טובה מההצעה המקורית והדורסנית.
החברה להגנת הטבע, ביחד עם קואליציית ארגוני הסביבה, הבריאות והחברה, תלווה את החוק הבעייתי הזה, כדי לצמצם את נזקיו, ככל שאפשר.
אנו מודים לח"כ מוסי רז ולסיעת מרצ, לח"כ איתן גינזבורג ואלון טל, מסיעת כחול לבן, ולח"כ רם שפע, מסיעת העבודה, על פעילותם להבאת המתווה. המאבק לא תם".

יו״ר נשיאות המעסיקים: "תקציב מאושר הוא החיסון הנדרש למגזר הפרטי"

יו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים ונשיא התאחדות התעשיינים, ד״ר רון תומר, בירך הערב על העברת התקציב בקריאה ראשונה שצפויה הערב בכנסת: ״לאחר שלוש שנים ללא תקציב ותכנון ארוך טווח למדינת ישראל, סוף סוף יש תקציב ותוכנית עבודה. העברת התקציב וחוק ההסדרים חשובים לחיזוק הצמיחה, התעסוקה והאצת התשתיות ופרויקטים לאומיים וחברתיים. שר האוצר הראה כי באחריות, קור רוח ומקצועיות ניתן להעביר תקציב שייתן זריקת עידוד למשק ולעסקים."
"התקציב אמנם לא מושלם ולראייה הפשרות ברפורמה ברגולציה עלולות לרוקן אותה מתוכן ולהביא לכך שהציבור הישראלי והעסקים ימשיכו לשלם עשרות מיליארדי שקלים מיותרים. בכוונתנו להילחם על הרפורמה הזו ועל סוגיות נוספות בכנסת, אבל טוב התקציב הזה על קיפאון מתמשך שפגע בכולנו״.

חוק התקציב לשנים 2022-2021 אושר בקריאה ראשונה

מליאת הכנסת אישרה ברוב של 59 נגד 54 את חוקי התקציב לשנים 2021 ו-2022. בכך אושרו בקריאה ראשונה כלל החוקים הנוגעים לתקציב: חוק המסגרות, חוק ההתייעלות הכלכלית וחוק התכנית הכלכלית המרכיבים את חוק ההסדרים, תקציב 2021 ותקציב 2022.

מנכ"ל האוצר: "בעזרת התקציב נוכל להמשיך לייעל את המשק"

מנכ"ל משרד האוצר, רם בלינקוב, אמר עם אישור התקציב וחוק ההסדרים בקריאה ראשונה: "תקציב המדינה לשנים 2021-2022 שאושר היום בקריאה ראשונה בכנסת הוא תקציב עם בשורה ענקית שלא היתה כדוגמתה זה שנים. התקציב הכרחי לצורך המשך התאוששות המשק ממשבר הקורונה. בעזרת התקציב והרפורמות הנלוות אליו נוכל להמשיך לייעל את המשק כך שמגמת הצמיחה וההתאוששות תואץ ובמקביל תמשיך מגמת צמצום הפערים החברתיים בישראל. אני רוצה להודות לעובדי משרד האוצר על העבודה וההירתמות המשותפת לצורך העברת התקציב".

הממונה על התקציבים, יוגב גרדוס: "עברנו עוד צעד משמעותי לאישור תקציב המדינה. בתקציב לשנים 2021-2022 יש השקעה משמעותית בתחומים חברתיים לצד השקעה במנועי צמיחה ופיתוח המשק שיאפשרו למשק הישראלי להתאושש ממשבר הקורונה, חזק יותר ומהר יותר. יש רפורמות חשובות בתחום התשתיות, יוקר המחיה, התעסוקה והפריון. ציבור רחב מאוד בישראל ייהנה ישירות מהתקציב הזה. אני רוצה להודות לעובדי ועובדות אגף התקציבים ולשאר השותפים שעבדו לילות כימים לטובת העברת התקציב".

ראש הממשלה בנט: "תקציב שדואג לאזרחים ולא לאינטרסים פוליטיים"

ראש הממשלה, נפתלי בנט, אמר עם אישור התקציב וחוק ההסדרים בקריאה ראשונה: ״אחרי שלוש שנים ללא תקציב אישרנו הערב תקציב מצוין בקריאה ראשונה. תקציב שמחזק את מערכת הביטחון ואת מערכת הבריאות ודואג לפרנסת אזרחי ישראל.
תקציב שדואג לאזרחים ולא לאינטרסים פוליטיים. זהו עוד צעד למען מדינה טובה יותר, מאוחדת יותר, יציבה יותר. אני גאה בדרך שבה המחלוקות נפתרו מתוך רצון טוב ושותפות אמיתית. ככה מגיעים לתוצאות טובות יותר למען עם ישראל״.

שר החוץ, יאיר לפיד: ״ממשלה נורמלית ואחראית ניהלה דיוני תקציב נורמליים ואחראים, העבירה היום בקריאה ראשונה תקציב מדינה. תקציב שלא מיועד לפוליטיקאים אלא למה שחשוב לאזרחי מדינת ישראל. לחינוך, לבטחון, לבריאות, לכלכלת החדשנות הישראלית״.

התקציב שמביא משרד האוצר בהובלת השר אביגדור ליברמן עומד על 452.5 מיליארד שקלים, ותקציב 2021 עומד על 500 מיליארד שקלים כולל קופסת הקורונה ו-432 מיליארד שקלים בלעדיה. אמנם הוא מכיל גידול באופן חישוב מגבלות ההוצאה, אבל הוא אינו מכיל הרחבה תקציבית משמעותית והשקעה ממשלתית בתשתיות.

למרות טענת האוצר, לא מדובר בגידול ניכר לעומת השנים האחרונות. תקציב 2020, שהיה תקציב המשכי ומצומצם, עמד על 411 מיליארד שקלים, ונהנה מתוספת של 85 מיליארד שקלים כחלק מ"קופסת הקורונה", ובסך הכול הגיע ל-496 מיליארד שקלים. התקציב שהגיש האוצר בלי קופסה מיוחדת לקורונה והשלכותיה מהווה קיצוץ ביחס למשאבים שהושקעו במשק בשנה שעברה.

באוצר מתכננים לחזור גם למתווה יורד של הגירעון, ולהביא אותו לרמה של 1.5% ב-2025. כדי להימנע מקיצוץ בלתי אפשרי כבר עכשיו, האוצר מציע להגדיל את יעד הגירעון באופן חד פעמי ב-2022, ולהתחיל את הירידה מ-2023.

יחד עם התקציב יעלה להצבעה גם חוק ההסדרים ל-2021, שעורר התנגדות גם מצד חברי הקואליציה, בעיקר מצד מפלגות העבודה ומרצ שאיימי להפיל את החוק אבל לאשר את הצעת התקציב. הרפורמות המרכזיות שמעוררות התנגדות הן הסרת ההגנות על החקלאים, הקמת רשות רגולציה, העלאת גיל הפרישה לנשים וביטול מנגנון האג"ח המיועדות בפנסיות.

הכנסת הצביעה היום על חמישה חוקים: חוק המסגרות קובע את גודל הגירעון המותר בתקציב המדינה ומתקן את הכללים הפיסקליים לפיהם פועל התקציב. בנוסף אליו יובאו היום להצבעה חוק ״התכנית הכלכלית״ שמכיל 22 רפורמות מבניות במסגרת חוק ההסדרים; חוק ״ההתייעלות הכלכלית״ שמכיל 9 סעיפים ובהם תיקוני חקיקה רבים במסגרת חוק ההסדרים; ושתי הצעות תקציב, ל-2021 ול-2022.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!