דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביטחוני

15 קליעים ממכונת ירייה רובוטית: כך חוסל מדען הגרעין פחריזאדה

מוחסן פחריזאדה, אבי הפצצה האיראנית, חוסל באמצעות צלף ממוחשב שנשלט ממרחק של אלפי קילומטרים, כך נחשף היום (ש') ב"ניו יורק טיימס"

מטפלים אוחזים בארונו של מוחסן פחריזאדה. (צילום:Iranian Defense Ministry/AP)
מטפלים אוחזים בארונו של מוחסן פחריזאדה. (צילום:Iranian Defense Ministry/AP)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

מוחסן פחריזאדה חוסל באמצעות רובוט יורה מבוסס בינה מלאכותית, כך נחשף היום (שבת) ב"ניו יורק טיימס".

ה"טיימס" פירסם פרטים חדשים על מבצע החיסול של בכיר מדעני הגרעין האיראנים ותואר כ"אבי הפצצה" של הרפובליקה האסלאמית. הוא נורה למוות בנובמבר 2020 כשנסע בשיירת מכוניות בעיירה אבסרד דרומית לטהרן, בפעולה שמיוחסת למוסד.

על פי הדיווח, ההכנות לפעולת החיסול החלו בסדרת פגישות בסוף 2019 ובתחילת 2020 בין גורמים ישראלים בהובלת ראש המוסד דאז יוסי כהן, לבין גורמים אמריקאים, כולל הנשיא דונלד טראמפ, מזכיר המדינה שלו מייק פומפאו וראשת ה-CIA ג'ינה הספל.

מתכנני ההתנקשות החליטו לפתח "צלף ממוחשב" שנשלט מרחוק באמצעות לוויין, ממרכז בקרה במתקן סודי במרחק של אלפי קילומטרים.

מכונת הירייה הרובוטית שקלה טון אחד, והיא פורקה לחלקים קטנים שהוברחו בנפרד לתוך איראן. הרובוט הורכב על גבי טנדר מדגם איראני נפוץ בשם "זמיאד", שמולכד בחומרי נפץ כדי להשמיד כל ראיה לאחר ההתנקשות. מצלמות שהותקנו בכלי הרכב סיפקו למפעילים מרחוק זוויות ראייה לכל כיוון.

המבצע יצא לפועל ב-27 בנובמבר בשעת הזריחה, והישראלים הודיעו לאמריקאים על תחילתו. פחריזאדה נהג במכונית לא משוריינת, כשלצדו ישבה אשתו סדיג'ה גאסמי. מכונית אחת עם מאבטחים נסעה מלפנים, ושתיים נסעו מאחור. קצת לפני 15:30, השיירה עשתה את פניית הפרסה שבה המתינה לה המכונית עם המצלמה, וזו איששה למפעילים מרחוק שפחריזאדה אכן נוסע במכונית.

המכונית הראשונה בשיירה האיצה אז בחדות כדי להגיע לבית של פחריזאדה ולבדוק אותו לפני שכל השאר מגיעים, טעות שחשפה את מכוניתו של פחריזאדה עוד יותר בפני המתנקשים. כשהתקרבה המכונית למארב היא האטה מעט בגלל תלולית. כשעבר פחריזאדה במלכודת, מכונת הירייה פתחה בצרור יריות. הקליעים הראשונים פגעו מתחת לשמשה הקדמית של הרכב, ולא ברור אם פגעו בפחריזאדה עצמו.

מפעילי הרובוט התאימו את זווית הראייה שלהם ופתחו שוב באש. הפעם, לפחות שלושה קליעים פגעו בשמשה הקדמית, אחד מהם בכתפו של פחריזאדה. הוא יצא החוצה וכרע ברך מאחורי הדלת הפתוחה. הירי נמשך. בשלב זה רצה אשתו של פחריזאדה אל בעלה. לפי בניו שהתראיינו לתקשורת האיראנית, הוא אמר לה ברגעיו האחרונים: "הם רוצים להרוג אותי, את חייבת לעזוב". האישה ישבה על הכביש והרכינה על חיקה את ראשו.

בהמשך התפוצץ הטנדר במטרה להעלים כל זכר למכונת הירייה הממוחשבת, אבל במקום להתפוצץ לחתיכות קטנטנות, הציוד המתקדם הועף לאוויר, נשבר וניזוק מעבר לכל תקנה, אבל לא באופן שמנע מהחוקרים האיראנים להבין מה הייתה מטרתו.

המבצע כולו נמשך פחות מדקה, ו-15 קליעים בלבד נורו במהלכו. החוקרים האיראנים ציינו בחקירה שלהם שאשתו של פחריזאדה ישבה סנטימטרים אחדים ממנו ולא נפגעה כלל בזכות תוכנת זיהוי פנים ששימשה את המתנקשים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!