דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
19.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.9°באר שבע
  • 26.6°אילת
  • 20.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

גפני בדיון על גיל הפרישה לנשים: "לא מעניין אותם מי שמנקה את המדרגות, הם רוצים לשלם פחות"

ועדת הכספים דנה לראשונה בחוק לדחיית גיל הפרישה לנשים ל-65 | מיכל רוזין: "קיבלנו את עמדת האוצר שקשה לגבש רשימת מקצועות שוחקים"

יו"ר ועדת הכספים הנבחר, ח"כ משה גפני (יונתן זינדל / פלאש90)
יו"ר ועדת הכספים הנבחר, ח"כ משה גפני (יונתן זינדל / פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכספים החלה לדון אתמול (ראשון) בהצעת החוק להעלאת גיל הפרישה לנשים ל-65. למרות שהושגו הסכמה עקרונית על שינוי החוק והרחבת רשת הביטחון, לא הובאה לדיון הצעת חוק מעודכנת. חברי כנסת מהאופוזיציה ביקרו את הצעת החוק, וטענו כי היא לא נותנת מענה למקצועות שוחקים ונשים עניות.

הדיון בוועדה התבצע על נוסח הקריאה הראשונה של החוק שאושרה בכנסת, ולא כלל את ההסכמות אליהן הגיעו חברות הכנסת מיכל רוזין וג'ידא רינאווי זועבי (מרצ), אפרת רייטן ונעמה לזימי (העבודה), ומירב בן ארי (יש עתיד) עם האוצר בטרם העברת חוק ההסדרים בקריאה ראשונה, שכללו הרחבה של רשת הביטחון בחוק.

חברות הכנסת הגיעו לסיכומים על הכפלת התקציב למס הכנסה שלילי לנשים מעל גיל 62 ומעבר לתשלום רבעוני במקום שנתי, העלאת קצבת הבטחת ההכנסה, והגדלת התמיכה בנשים שהשתתפו בהכשרות מקצועיות ולא מצאו עבודה. בתמורה לסיכומים אלו הסכימו חברות הכנסת שהמתווה ייכלל בחוק ההסדרים ויידון בוועדת הכספים, במקום לדון בו כחוק נפרד, או להעביר את הדיון בו לוועדת העבודה והרווחה.

כדי שהחוק ייכלל בתקציב עליו להיות מאושר בוועדה עד ה-14 בנובמבר, התאריך האחרון בו יכולה הכנסת להצביע על התקציב. אפשרות נוספת שיש לוועדה היא להוציא את החוק מהחוק ההסדרים ולדון בו נפרד.

חברי הכנסת מהאופוזיציה שהשתתפו בדיון דרשו לשנות את שם החוק, במקום העלאת גיל הפרישה, לחוק לדחיית תשלום קצבת זקנה. ח"כ משה גפני (יהדות התורה), שבזמן שהיה יו"ר ועדת הכספים ניסח בשיתוף כל חברי הוועדה הצעת חוק להעלאת גיל הפרישה, ביקש מהוועדה להעלות את הצעת החוק שלו לקריאה טרומית. 

"יש את המקצועות השוחקים שלא רצו להיכנס לעניין הזה, יש את הנשים העניות, יש נשים שפרשו מוקדם. אפשר להעלות את גיל הפרישה בתנאי שההעלאה לא תשאיר נשים שיהיו רעבות ללחם. מה החכמה לדבר על מנכ"לית בנק. אנחנו הנחנו הצעת חוק של הוועדה שמטפלת בכל הבעיות שהזכרתי. הכול נמצא. אמרתי לאוצר תתמכו בטרומי, ואח"כ תתחילו אתנו דיונים סעיף סעיף, אבל בואו נשב על זה. בשום פנים ואופן הם לא הסכימו. האוצר רוצים להיות בעלי הבית כדי שהם לא יצטרכו לשלם. הם רוצים את קצבת הזקנה, זה מה שהם רוצים. לא מעניין אותם זאת שמנקה כאן את המדרגות, מעניין אותם רק קצבת הזקנה".  

ח"כ מיכל רוזין (מרצ) שהייתה ממובילות המתווה עם האוצר אמרה בדיון: "אנחנו חשבנו, חברות הכנסת שנכון לפצל את הנושא מחוק ההסדרים. מבינות שיש פה קושי וכל דבר משליך על דבר אחר. אין עדיין נוסח כי גם אנחנו צריכות לשבת ולהבין איך כל דבר עובד. הלכנו בגישה שאנחנו באות לפתור את החסם שקיים עבור קבוצות מסוימות באוכלוסייה. דיברנו על שכר של עד 6,000 ש״ח, שמכיל מקצועות שוחקים. קיבלנו את עמדת האוצר שקשה לגבש רשימה כזאת, כי זאת רשימה שהולכת וגודלת, ויש מקצועות שוחקים גם לגברים״.

״יש נשים שנפלטות משוק העבודה כי אין שוויון לאורך כל הדרך, ולכן נשים מגיל 50 מתחילות להיפלט משוק העבודה. יש לתת לנשים לפני גיל פרישה את הכלים לחזור לעבוד, ואם הן לא הצליחו ניתן להן את הכלים כשהן יגיעו לגיל פרישה. צריך קודם לפצות על חוסר קבלת קצבת הזקנה" הוסיפה רוזין.

ח"כ נעמה לזימי (העבודה), גם היא מיוזמות המתווה עם האוצר, אמרה שהאחריות לגורל הנשים העניות נמצאת כעת בידי חברי הוועדה. "מה שעבר בממשלה עבר בצורה שלא יהיה אפשר לדבר על המתווה בכל קנה מידה. התפקיד שלנו לוודא שכל הנוסחים נכנסים בצורה מלאה. הועדה חייבת לשפר את המצב של הנשים העניות".

הצעת החוק שאושרה בקריאה ראשונה במסגרת חוק ההסדרים כוללת העלאה מדורגת של גיל הפרישה הראשון לנשים, שבו הן זכאיות לקצבת זקנה, מ-62 ל-65, בתוך 11 שנים. לצד ההעלאה מציעים באוצר צעדים שנועדו להקל על נשים שייפגעו מהמהלך ביניהם הרחבת הזכאות לדמי אבטלה בקרב נשים מבוגרות, העלאת סכומי מענק עבודה (מס הכנסה שלילי) לנשים בגיל 62 עד 65 והרחבת הזכאות למענק, והעלאת הדיסריגרד לעובדים מבוגרים (ההכנסה שממנה והלאה קצבת הזקנה מקוצצת). לצד ההצעה החליטה הממשלה להגדיל את התקציבים והזכאות להכשרות מקצועיות לנשים מבוגרות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!