דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
20.5°תל אביב
  • 12.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 24.1°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 13.0°צפת
  • 19.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

״אין מי שיעזור לחלק ארוחת צהריים לילדים״: עובדות המעונות המפוקחים שובתות במחאה על שכרן

"אני באה הביתה בתחושת עוגמת נפש. אני מרגישה שאני יכולה לתת יותר אבל שאין לי איך״, מספרת ענת לחגי, מטפלת ותיקה ממעון נעמ"ת בתל אביב | השכר הממוצע של מחנכות-מטפלות עומד על 5,700 ש״ח

ענת לחגי, מטפלת-מחנכת במעון נעמ״ת בתל אביב (תמונה באדיבות המצולמת)
ענת לחגי, מטפלת-מחנכת במעון נעמ״ת בתל אביב (תמונה באדיבות המצולמת)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

"אני היום עובדת עם 25 ילדים ואני צריכה עזרה בחלוקה לארוחת צהריים ואין. אין תקנים וגם אם היה תקנים, אין מי שתבוא כי השכר כל כך נמוך״, אומרת ענת לחגי, עובדת 30 שנה כאחראית כיתה לגילאי שנתיים עד שלוש, ממעון "מעגלים" נעמ"ת בתל אביב.

לחגי מספרת על המחסור בכוח האדם ועזיבת המטפלות לגנים הציבוריים והמשפחתונים: ״הלכו לנו חמש בנות מוצלחות ומוכשרות. הן הולכות לגני עירייה או למשפחתונים כי שם השכר והתנאים טובים יותר".

מעונות היום המפוקחים יתחילו לנקוט בעיצומים ביום רביעי הקרוב, וביום ראשון יושבתו לחלוטין ללא הגבלת זמן, זאת על רקע טענת הארגונים המפעילים למחסור בכוח אדם ובתקציבים. לפי מטה המאבק, השכר הממוצע של מחנכות מטפלות עומד על 5,700 ש״ח.

"אני באה הביתה בתחושת עוגמת נפש. אני מרגישה שאני יכולה לתת יותר אבל שאין לי איך. אני הולכת הביתה באחת, אמורה להישאר עד ארבע ולא מוצאת את הכוחות״, מספרת לחגי. "אם עובדת צריכה לבוא ביום חופשי שלה, איפה הכוחות? זה שוחק אותנו. אנחנו עובדות מעל 50 שעות בשבוע עם ערך מאוד נמוך לשעה. כל הטובות יוצאות לפנסיה ואיכות העובדות רק הולכת ופוחתת", היא מוסיפה.

במעונות היום המפוקחים על ידי משרד הכלכלה, שמופעלים על ידי ארגונים חברתיים ביניהם נעמת, ויצו ואמונה מטופלים כ-120 אלף ילדים מגיל לידה עד 3, שהם כרבע מאוכלוסיית הילדים בגילים אלו. כיום מועסקות בהם מעל ל-16 אלף עובדות בתפקידי מנהלות, מחנכות-מטפלות, מבשלות ועוד.

ההשתתפות במעונות אלו, שגם מסובסדת על ידי המדינה, נקבעת לפי קריטריונים שמתעדפים ילדים להורים עובדים ומשפחות מרקע כלכלי-חברתי נמוך.

240 אלף פעוטות נוספים, כמחצית מהילדים בגיל הרך, מטופלים במעונות יום פרטיים, שגם עליהם חל פיקוח בסיסי של משרד הכלכלה, ופועלים כעסקים פרטיים. רבע מהילדים בגיל לידה עד 3 אינו לוקח חלק במסגרת כלל.

על פי הנתונים שהציגו הארגונים המפעילים, ההוצאה הציבורית בישראל על חינוך לגילאי לידה עד 6 עומדת על 0.8% מהתל"ג, כאשר מתוכם ההוצאה על גילאי לידה עד 3 עומדת על 0.2%. מדובר על כחצי מהממוצע במדינות ה-OECD.

עוד הם טוענים שבישראל רמת ההשקעה הציבורית במסגרות לילדים מתחת לגיל שלוש נמוכה בהשוואה למדינות אחרות ולממוצע ה-OECD, ועומדת על כ-2,700 דולר בשנה לעומת כ-12,400 דולר בשנה בקרב המדינות המפותחות.

"חינוך לגיל הרך לא נגמר בהחלפת טיטולים ובהאכלה. זה מוטוריקה, שפה, הענקת ביטחון עצמי, זה חינוך לחיים", אומרת חגי. "חינוך לא מתחיל בגיל 3. תנו לנו את הכלים ואנחנו נדע מה לעשות״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!