דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אמיליה קוסמטיקס

אמיליה קוסמטיקס / שלוש מחברות ועד העובדים באמיליה הושעו לאחר שמחו כנגד פיטורים

יו"ר הוועד, פולה עמר שהושעתה אף היא, טוענת כי במקביל לפיטורים המפעל קולט עובדים חדשים. "עצוב מאוד שככה מתנהגים לעובדים החלשים. אנחנו לא פוחדים" אמרה.

קבלת שבת של עובדי אמיליה קוסמטיקס בירוחם, יולי 2016 צילום: דבר ראשון
קבלת שבת של עובדי אמיליה קוסמטיקס בירוחם, יולי 2016 צילום: דבר ראשון
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ועד העובדים, ושתי חברות ועד נוספות במפעל אמיליה קוסמטיקס בירוחם קיבלו מכתבי השעיה עד לבירור משמעתי, לאחר שנקטו צעדים ארגוניים כנגד פיטורי 12 עובדים במפעל, וקליטת עובדים חדשים תחתיהם. לאחר שסירבו חברות הוועד לעזוב את המפעל, הורתה ההנהלה לכלל העובדים לסיים את עבודתם ולעזוב. "אנחנו בסכסוך עבודה פתוח, וחשוב להדגיש זאת. לא השבתנו את העובדים הוותיקים – הוצאנו רק עובדים חדשים שנקלטו, למרות שההנהלה אמרה בבית משפט שהיא לא קולטת ולא מתכוונת לקלוט עובדים" אמרה פולה עמר יו"ר ועד העובדים. "עצוב מאוד שככה מתנהגים לעובדים החלשים. אנחנו לא פוחדים אמרנו כבר שגם במחיר שנלך הביתה, צדק יעשה במקום הזה, אי אפשר להשפיל אותנו יותר".

לדברי עמר, ביומיים האחרונים קיבלו העובדים אשר זומנו לשימועים שנערכו בתחילת השבוע הודעות על סיום עבודתם. במקביל, ממש במשרדים הסמוכים, נקלטו עובדים חדשים למפעל. "לא נותנים לנו כמובן את הרשימה השמית, אבל המפעל קטן ואנחנו רואים את הפנים החדשות. תשעה עובדים שנקלטו לעבודה בזמן שפיטרו את החברים שלנו, זה לא ראוי".

יור ועד עובדי אמיליה וחברות ועד נוספות קיבלו מכתבי השעיה. צילום מתוך הפייסבוק של הפעילה החברתית - חני בריגע)
יור ועד עובדי אמיליה וחברות ועד נוספות קיבלו מכתבי השעיה. צילום מתוך הפייסבוק של הפעילה החברתית – חני בריגע)

חברי הוועד לא וויתרו, ופנו לעובדים החדשים בבקשה שיחדלו לעבוד. "ניגשנו לאולמות האריזה וביקשנו מהם יפה לצאת. זה ילדים בגיל של הילדים שלנו. הסברנו להם את המצב, שזה לא נעים ושלא יקחו את זה אישית, ושזה מאבק שצריך לגלות בו ערבות הדדית לחברים שלנו שנתנו פה את הנשמה 20 ו-30 שנה ועכשיו הם מפוטרים. חלקם הסכימו ויצאו. היו תשעה – שלושה מתוכם לא רצו, והנחנו להם. השישה האחרים, באמת גילו סולידאריות ויצאו". לדברי עמר, העובדים המתינו בתחילה בחצר המפעל, ולאחר מכן נכנסו למשרדי הוועד, למזגן, ולהנות משתיה קרה ומכיבוד. בשלב זה נכנסה מנהלת כוח האדם של המפעל למשרד הוועד, טענה כי חברי הועד 'כלאו' את העובדים החדשים במשרד, על אף שהדלת היתה פתוחה, ומסרה לידיהם את מכתבי ההשעיה, כשהיא מורה להם לעזוב את שטח המפעל תוך עשר דקות.

פיטורי העובדים באמיליה נדונו בבית הדין לעבודה אשר קבע כי על פי ההסכם הקיבוצי הקיים במפעל, ההנהלה יכולה לבצע פיטוריי צמצום, ואף יכולה לגייס עובדים לתקופת העומס בחגים. אולם בוועד העובדים לא מקבלים את הטענה שמדובר בעובדים זמניים, וטוענים כי לא ייתכן שההנהלה תפטר בטענות של צמצום בשעה שעובדים חדשים מגוייסים למפעל. "כשהם טוענים שמדובר בצמצום – ואנחנו לא רואים צמצום – אין צמצום בהיקף ייצוא, אין צמצום בהיקף קליטת העובדים – יש עבודה" אומרת עמר.

אמיליה קוסמטיקס. יולי 2016. צילום: דבר ראשון
אמיליה קוסמטיקס. יולי 2016. צילום: דבר ראשון

"הם בחרו עובדים מאוד מאוד חלשים" אומרת עמר באשר לעובדים המפוטרים, ומונה את חלקם: עובדת חולת סרטן שעברה 8 ניתוחים מתוכם שניים בראש, העובדת בשכר מינימום; עובדת נוספת, בת 56 שבעלה מוגבל מאוד והיא מפרנסת יחידה העובדת במפעל זה 19 שנה; עובד בן 56, רווק הסועד את אמו המבוגרת והחולה. "הם הוסיפו שבגלל שיש לו עין תותבת 'זה מאוד מאוד מסוכן, שחלילה תהיה לו תאונת עבודה' – הבן אדם עובד 16 שנים במפעל, נוהג הרבה שנים, רוצה לעבוד ולפרנס את אימו ואת עצמו בשכר מינימום. והם אמרו לו 'נעזור לך למלא טפסים בביטוח לאומי'. למה לשלוח אותו להשפלה ולעוני?" שואלת עמר. עובדת נוספת ברשימת המפוטרים החלה לאחרונה טיפולי הפריה, לטענת עמר בידיעת ההנהלה.

מחברת אמיליה נמסר בתגובה:

על אף נכונותה של הנהלת חברת אמיליה לוויתורים מרחיקי לכת ולמרות סיכום שהושג בין ההנהלה להסתדרות, בחר ועד העובדים לחזור בו מכל אלה ולדחות כל פתרון שהוצע לו. טענות העובדים אף נדחו על ידי בית הדין לעבודה.

לצערנו, להנהלת החברה לא נותרה כל ברירה אלא להמשיך ולפעול לטובת יישום תכנית ההבראה במסגרת ההסכם הקיבוצי והחוק.

זהו רגע עצוב לכולנו. עם זאת, אנו משוכנעים כי המהלכים שננקטים הם מידתיים והכרחיים כדי להשאיר למפעל סיכוי להבריא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!