דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תימן

המזרח התיכון / מחקר חדש חושף את היקף ההפצצות של מטרות אזרחיות במלחמה בתימן

בעוד מלחמת האזרחים בתימן נמשכת למעלה משנה וחצי נחשף במחקר שלמעלה משליש מההפצצות האוויריות במדינה שבוצעו על ידי הקואליציה בראשות סעודיה פגעו במטרות אזרחיות.

כבאים מנסים לכבות שריפה במפעל מזון בצנעא,תימן, שהופצץ ע"י סעודיה, 9 באוגוסט 2016 (צילום: AP).
כבאים מנסים לכבות שריפה במפעל מזון בצנעא,תימן, שהופצץ ע"י סעודיה, 9 באוגוסט 2016 (צילום: AP).
אוריאל לוי

למעלה משליש מההפצצות האוויריות בתימן פגעו במטרות אזרחיות. מחקר חדש של ארגון זכויות האדם "פרויקט המידע של תימן" שפורסם בעיתון הגרדיאן הבריטי, חושף את הנתונים אודות יותר מ-3,000 הפצצות אוויריות של הקואליציה בראשות ערב הסעודית, שפגעו במטרות אזרחיות בתימן. בין המטרות האזרחיות שנפגעו במערב תימן בשנה וחצי האחרונות: 1,323 מרכזי קניות, שווקים ואזורים ציבוריים, 942 מבני מגורים אזרחיים, 253 בתי-ספר, 252 מבנים של הרשויות והממשלה, 58 בתי חולים ומרפאות, ועוד 320 מבנים אזרחיים אחרים. על פי הדו"ח 3,158 הפצצות אוויריות שביצעו ערב הסעודית ושותפותיה פגעו במטרות אזרחיות, זאת לעומת 3,577 הפצצות שפגעו במטרות צבאיות של הח'ותים, ו-1,882 הפצצות שיעדן אינו ידוע.

המחוז המופצץ ביותר בתימן הוא מחוז סעדה, מולדתו של האסלם הזעידי ממנו מגיעים הח'ותים. במאי 2015 פיזרה הקואליציה בראשות ערב הסעודית, כרוזים שהגדירו את כל שטחה של העיר סעדה כשטח צבאי וקראו לתושבי העיר לעזוב. בעיר סעדה הופצצו 700 יעדים אזרחיים לעומת 231 מתקנים צבאיים. בעיר תעז הופצצו 439 יעדים אזרחיים, ביניהם 16 בתי חולים ו-57 בתי ספר.

את מרבית ההפצצות האוויריות בתימן ביצע חיל האוויר של ערב הסעודית, ואת מיעוטן ביצעו חילות האוויר של איחוד האמירויות הערביות, בחריין, קטאר, סודאן, ומרוקו.

בתוך כך, העיתון א-שרק אל-אווסט פרסם הבוקר (שבת) כי ארה"ב מנסה לקדם הפסקת אש של 72 שעות במלחמה בתימן. את הידיעה קיבל העיתון הלונדוני מבכירים אמריקאים ותימנים.

מלחמת האזרחים בין החות'ים (שיעים) לממשלת תימן הגולה (סונים) נערכת כבר שנה וחצי. החות'ים שיצאו למסע כיבושים בפרוץ המלחמה, שולטים כעת במערב המדינה ובצנעא בירתה, ונתמכים בידי איראן וחיזבאללה. הממשלה התימנית הגולה, בסיוע סעודי, שולטת במזרח המדינה ובעיר הנמל האסטרטגית עדן.

הלחימה בתימן הסלימה שוב בראשית אוגוסט, זאת לאחר כישלון שיחות השלום בין נציגי הממשלה הגולה לנציגי החות'ים, שנערכו בכווית מאז אפריל. בתחילת אוגוסט הכריזו החות'ים על הקמת מועצת שלטון שתנהל את ענייני המדינה. שליח האו"ם לתימן, אסמאעיל וולד שייח אחמד, אמר כי הכרזה זו הינה הפרה בוטה של החלטה 2216 של מועצת הביטחון של האו"ם. ההחלטה קוראת לחות'ים "להימנע מכל פעולה חד-צדדית נוספת שעלולה לפגוע בתהליך הפוליטי בתימן". ימים ספורים לאחר ההכרזה הודיעו שני הצדדים על כישלון שיחות השלום וחיל האוויר הסעודי חזר להפציץ באזורי השליטה הח'ותית.

רבים מותחים ביקורת על מהלכי הממשל האמריקאי, שחתם לאחרונה על עסקת נשק על סך מיליארד דולר עם סעודיה. גם האופוזיציה בבריטניה מאשימה את הממשלה הבריטית באספקת נשק לסעודיה הנחשדת בפשעי מלחמה.

המלחמה גבתה עד כה את חייהם של יותר מ-10,000 בני אדם. להערכת האו"ם לפחות 3,799 אזרחים בלתי חמושים נהרגו בתימן מאז מרץ 2015.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!