דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איראן

משמרות המהפכה החלו להסיג כוחות מאזור הגבול עם אזרבייג'ן

התרגילים הצבאיים האיראניים לאורך הגבולות עם אזרבייג'ן ועם טורקיה פסקו משעות הבוקר | אמש אמר שר החוץ האיראני: ״לא נשלים עם נוכחות ישראלית בסמוך לגבולותינו״

כוחות איראניים סמוך לגבול אזרבייג׳ן (צילום: AP Photo/Rahmat Gul)
כוחות איראניים סמוך לגבול אזרבייג׳ן (צילום: AP Photo/Rahmat Gul)
אוריאל לוי

עם תום התמרונים הצבאיים שערך הצבא האיראני על גבול אזרבייג'ן החלה הסגת הכוחת מאזור הגבול. תרגיל "כובשי ח'ייבר" של צבא איראן ושל משמרות המהפכה, שמטרתו הייתה לשלוח מסר מאיים על רקע המתיחות בין איראן לאזרבייג'ן, הסתיים לאחר שלושה ימים. הבוקר (ראשון) החלו משמרות המהפכה והצבא האיראני להסיג כוחות מאזור הגבול עם אזרבייג'ן, כך דווח בכלי תקשורת מקומיים. בה בעת, מהבוקר לא נרשמו שום תרגילים צבאיים איראניים לאורך הגבולות עם אזרבייג'ן ועם טורקיה.

אמש התייחס שר החוץ האיראני, אמיר עבדולחיאן, למתיחות בין טהרן לבאקו: "הרפובליקה האסלאמית הבהירה מאז ומתמיד כי המשטר הישראלי הוא בלתי לגיטימי", אמר עבדולחיאן בראיון טלוויזיוני. "אנחנו יודעים שיש מדינה ששמה הוא פלסטין, וירושלים היא בירתה. מסיבות רבות, למשטר הציוני אין מקום בעתיד האזורי". עבדולחיאן הוסיף כי "עתיד אדמות פלסטין צריך להיות מוכרע במשאל עם שבו ישתתפו כל התושבים המקומיים, ללא קשר למוצאם האתני או הלאומי".

בנוגע לתרגיל "כובשי ח'ייבר", שר החוץ האיראני המשיך בקו המסרים האלים. "איראן לא תשלים עם נוכחות ישראלית בסמוך לגבולותיה", המשיך עבדולחיאן. "המשטר הציוני השתמש במתיחות בין אזרבייג'ן לבין ארמניה באזור קרבאך כדי להקים נוכחות קבע באזורים שונים באזרבייג'ן". הוא סיכם כי "התרגיל הצבאי שמתבצע בתוך איראן ובסמוך לגבול עם אזרבייג'ן נועד לשלוח מסר לציונים".

ד"ר רז צימט, מומחה לאיראן מהמכון למחקרי ביטחון לאומי אמר ל'דבר' כי התמרונים שביצעה איראן סמוך לגבול אזרבייג'ן הם תגובה בין היתר לתרגיל משותף שערכו בחודש הקודם צבאות טורקיה, אזרבייג'ן ופקיסטן באזור.

"נוסף לתרגיל האזורי האיראנים מבקשים להגיב להשתלטות אזרבייג'ן על המסדרון היבשתי בין איראן לארמניה, כבישים דרכם ייצאה איראן נפט במשאיות. מאז ההשתלטות של אזרבייג'ן דרשו האזרים מהמשאיות לשלם מיסים כבדים ואף עצרו שני נהגי משאית איראנים. נוסף לכך האיראנים מוחים גם על הקשר המתהדק בין המשטר בבאקו לירושלים".

גורמים בלתי רשמיים באיראן טענו בימים האחרונים כי טכנולוגיות ששיבשו פעילות במתקנים אסטרטגיים באיראן הופעלו מאזרבייג'ן על ידי ישראלים ברומזם על הפיצוצים שנערכו בשנים האחרונות במתקני גרעין באיראן.

אתמול צייץ מזכיר מועצת הבטחון הלאומי של איראן עלי שמח'אני, בעברית כי "איראן הגדולה והחזקה תמיד היטיבה עם שכנותיה ומעולם לא היוותה עליהן איום". הציוץ פורסם לאחר שאיראן גינתה את בחריין על ביקורו שר החוץ יאיר לפיד במדינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!