דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
22.9°תל אביב
  • 22.3°ירושלים
  • 22.9°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.6°אשדוד
  • 26.8°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 25.0°טבריה
  • 24.2°צפת
  • 24.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

הורוביץ מגיב לאיום המתמחים להתפטר: "מזדהה עם מי שרוצה קיצור מיידי, אבל זה לא אפשרי"

כ-2,500 מתמחים הודיעו למשרד הבריאות שיתפטרו בתוך שבועיים | במכתב מבקרים המתמחים את שר הבריאות על המתווה החלקי לקיצור המשמרות: "דבקת במהלך קטנטן במקום באפשרות להביא הישג גדול לעומדים בחזית"

שר הבריאות ניצן הורוביץ בתדריך לעיתונאים בבית החולים וולפסון (צילום: משרד הבריאות)
שר הבריאות ניצן הורוביץ בתדריך לעיתונאים בבית החולים וולפסון (צילום: משרד הבריאות)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

שר הבריאות ניצן הורוביץ הגיב למחאת ארגון הרופאים המתמחים 'מרשם' על מתווה קיצור התורנויות למתמחים, במסגרתו הודיעו 2,500 מתמחים שיתפטרו מעבודתם.  לדברי הורוביץ, "אני קשוב לכל הקולות, מסתובב בבתי חולים בכל הארץ, רואה את המצב בשטח, את הקשיים והאתגרים. אני מבין ומזדהה עם אלו שרוצים קיצור מלא לכולם באופן מיידי. גם אני הייתי רוצה מאוד לעשות את זה במכה אחת בכל הארץ, אבל זה לא אפשרי, פשוט כי אין מספיק רופאים שימלאו את התורנויות החסרות."

הורוביץ הוסיף: "אני מקיים את ההבטחות שלי: הבאתי תקציב לקיצור התורנויות, התגברנו על התנגדויות עצומות, צלחנו משא ומתן קשה בשביל להביא את ההישג הזה, אבל עדיין צריך לגייס ולהכשיר רופאים נוספים, וזה תהליך שלוקח זמן. לכן הצגנו מתווה הדרגתי שמביא את הקיצור המקסימלי שניתן לעשות באופן כמעט מיידי, בלי לפגוע אנושות בתפקוד בתי החולים. זה מה שקורה לאחר 20 שנים של הזנחה וייבוש המערכת, שנים שבהם הממשלות טמנו את הראש בחול והתעלמו מהבעיה. אין הכשרה של כוח אדם חדש, אין ראיה ארוכת טווח ואין עתודות שניתן להשתמש בהן לשיפור המערכת."

ארגון 'מרשם' של הרופאים המתמחים הגיש למשרד הבריאות מכתבים של כ-2,500 רופאים מתמחים שמודיעים שיתפטרו מעבודתם בתוך שבועיים, במחאה על מתווה קיצור משמרות המתמחים. במרשם הודיעו שמאות מבין החותמים מתכוונים להגיש מכתבי התפטרות למעסיקיהם הישירים בראשון הקרוב. הרופאים מוחים על כך שהמתווה שסוכם כולל התחייבות לקיצור משמרות בבתי החולים בפריפריה בלבד, ואינו קובע יעד ברור לקיצור כלל משמרות הרופאים המתמחים.

מכתבי ההתפטרות של 2,500 רופאים מתמחים בכניסה למשרד הבריאות (צילום: ארגון מרשם)
מכתבי ההתפטרות של 2,500 רופאים מתמחים בכניסה למשרד הבריאות (צילום: ארגון מרשם)

למכתב אין תוקף ממשי מבלי שהמתמחים יגישו מכתב התפטרות למעסיקיהם הישירים, ובמרשם אמרו שמאות מתמחים יגישו מכתבים למעסיקים בראשון הקרוב. המכתב כולל גם חתימות של סטאז'רים המצהירים שלא יתחילו התמחות ברפואה, וסטודנטים לרפואה שמצהירים שלא יתחילו סטאז'.

במכתב מסבירים המתמחים שמתכונת ההעסקה פוגעת בהם ובמטופלים. "במתכונת ההעסקה הזו, עבודה במשך 26 שעות רצופות ללא שינה או מנוחה, אין ביכולתנו לבצע פעולות רפואיות איכותיות ולקבל החלטות הרות גורל בדבר בריאותם וחייהם של המטופלים אשר תלויים בנו. במתכונת העסקה של 26שעות איננו יכולים להעניק למטופלים שלנו את הטיפול והשירות הטוב ביותר לו הם נזקקים והמגיע להם, כמצופה וכמחויב מאתנו כרופאות ורופאים. מלבד הפגיעה במטופלים ובאיכות השירות הרפואי, פוגעת העסקה זו גם בבריאותנו האישית ובחיי משפחותינו".

בנוסף פונים המתמחים לשר הבריאות ניצן הורוביץ ומביעים אכזבה מחלקיות המתווה: "בימים האחרונים הובהר לנו כי הופקרנו. תקוותנו הייתה, ועודנה, כי ממשלת ישראל ואתה, כשר בריאות, תביאו בשורה משמעותית לכלל הרופאות והרופאים המתמחים באמצעות תוכנית מוסדרת עם תקציבים שהחלתה תהיה בעלת אפקט גדול על מתמחים רבים באופן מידי. בצער גילינו כי מדובר בצעד קטן ממנו מובן כי אין הפנמה על מצבנו בשטח – במחלקות. הפרת את ההבטחות שלך לקיצור על כלל המתמחים ללא יוצא מן הכלל, ודבקת במהלך קטנטן במקום באפשרות להביא הישג גדול לאלו העומדים בחזית".

נציגי הארגון לא הורשו להיכנס לבניין המשרד והשאירו את המכתבים בסמוך לדלת הכניסה. יו"ר הארגון, ד"ר ריי ביטון, אמרה: "בושה וחרפה שאפילו את האקט הזה של לאסוף מאיתנו את מכתבי הפיטורים של 2500 איש שעכשיו זורקים לטמיון 15 שנים של הכשרה בעקבות המצב המזעזע שנקלענו אליו ובסופו של דבר מבקשים מאיתנו להשאיר את המכתבים אצל מאבטח בכניסה. ביזיון למשרד הבריאות".

ארגון מרשם הוביל את המחאה לקיצור משמרות המתמחים בשנים האחרונות. עם זאת הוא אינו ארגון יציג של הרופאים המתמחים מבחינת יחסי העבודה. הרופאים המתמחים כמו כל הרופאים חברים בהסתדרות הרפואית שבה קיים גם פורום מתמחים. בעקבות זאת, מרשם גם אינו צד להסכמים הקיבוציים של הרופאים. לכן, מרשם אינו יכול להכריז על שביתה או צעדים ארגוניים של הרופאים המתמחים, והצעד היחיד שעומד לרשותו הוא התפטרות או איום בהתפטרות.

במכתב מצוין שההתפטרות תיכנס לתוקף בתוך שבועיים, תקופה שבה 'מרשם' יוכל להפעיל לחץ נוסף על מקבלי ההחלטות לשיפור המתווה.

לפי ההיתר שאישרה שרת הכלכלה אורנה ברביבאי אתמול (רביעי), תורנויות המתמחים בפריפריה יקוצרו מ-26 ל-18 שעות בכל מקצועות הרפואה למעט כירורגיה, טיפול נמרץ והרדמה החל מחודש מרץ 2022. בשנת 2023 יקוצרו המשמרות גם בטיפול נמרץ ובהרדמה. בנוסף נקבע במתווה שמשרדי האוצר והבריאות יגבשו תכנית לקיצור התורנויות של כל המתמחים והמתמחות בישראל בתוך חמש שנים. מספר התורנויות יוגבל ל- 6 בחודש – בכל המקצועות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!