דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

משק החשמל בדרך להתייעלות: התעריפים תלויי העומס עודכנו, המחיר לצרכן הביתי עשוי לעלות

רשות החשמל פרסמה שימוע לתיקון התעריף הקיים, במטרה לשקף את עלות ייצור החשמל השונה בכל שעה | השינוי צפוי לייקר את מחיר החשמל לצרכנים ביתיים המחוייבים בתעריף אחיד

קו מתח גבוה של חברת החשמל באיזור הנגב. ארכיון (צילום: משה מילנר / לע"מ).
קו מתח גבוה של חברת החשמל באיזור הנגב. ארכיון (צילום: משה מילנר / לע"מ).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רשות החשמל מפרסמת היום (שלישי) שימוע לתיקון תעריף החשמל בעבור צרכנים גדולים המשלמים תעריפי תעו"ז (תעריף עומס/זמן). התעריף החדש ייכנס לתוקף בשנת 2022 וצפוי להשפיע על לקוחות גדולים הצורכים מעל 40,000 קוט"ש, לעומת ממוצע של 8,000 קוט"ש אצל צרכן ביתי. צרכנים ביתיים יכולים לבקש להשתמש בתעריף החדש, אם מותקן אצלם מונה חכם.  

לפי רשות החשמל, השינוי בתעריפים נחוץ בשל השינוי המהיר במקטע הייצור, הכולל הרבה יותר אנרגיות מתחדשות בייחוד בשעות הצהריים, כאשר העדכון האחרון נעשה בשנת 2010 ולא הולם את מצב משק החשמל כיום. גם אם הייצור של חשמל סולארי הינו נמוך יחסית, הרי שבשעות הצהריים הוא גדול למדי, ומשפיע בצורה דרמטית על הפעלת שאר תחנות הכח. 

כך למשל, צרכנים גדולים זכאים כיום לתעריף נמוך יותר בשעות הערב, ותעריף יקר בשעות הצהריים, בדיוק הפוך מהקושי לספק חשמל. האילוץ המרכזי של ניהול מערכת החשמל בימי השבוע, הוא הירידה בייצור החשמל הסולארי בשעתו אחר הצהריים והתאפסותו בערב, במקביל לעליה בצריכת החשמל. מנהל המערכת נדרש במצבים אלו להפעיל את תחנות הכח ה'אחרונות בתור' – קרי הכי יקרות וגם הכי מזהמות. ללא הסטת צריכת חשמל לשעות הצהריים, הדבר יחייב גם בניית תחנות כח נוספות, בכדי לעמוד בשיאי הביקוש.  

ישנם צרכנים כבדים, כמו מתקני התפלה, שיש להם גמישות מסויימת לגבי שעות הייצור, והשינוי יתמרץ אותם להגדיל את הפעילות בשעות שפע החשמל ולצמצם אותה בשעות הערב, היקרות והקשות יותר.  

עדכון זה צפוי להיכנס לתוקף ברבעון הראשון של שנת 2022, לאחר התייחסות להערות הציבור ומתן זמן להיערכות נדרשת לגופים השונים במשק. 

מבנה התעריף משתנה לפי חודש ולפי שעה ביממה. השינוי המהותי בהצעה החדשה נוגע לשעות הפסגה, קרי השעות עבורן קיימת העלות הגבוהה ביותר, שיעברו להיות שעות הערב. זאת לעומת המקבצים הקודמים בהן שעות הפסגה היו בצהריים. בנוסף, שעות הפסגה בקיץ חלות על פני 4 חודשים במקום חודשיים. 

התעריף הביתי צפוי להתייקר 

צרכנים ביתיים משלמים תעריף אחיד לצריכת החשמל בכל עונה ושעה. הסיבה לכך היא קודם כל טכנית – המונים של הצרכנים הביתיים לא מבחינים בין צריכת חשמל בשעות שונות, אך גם מהותית – לצרכנים ביתיים יש פחות גמישות לגבי צריכת החשמל, והיא יורדת בשעות יום העבודה ועולה לאחר מכן.

בשל הטיה זו לצריכה גבוהה בשעות הערב, שקלול מחודש של עלות צריכת החשמל הביתית צפוי לייקר את התעריף הביתי ב-2-3%. עם זאת, רשות החשמל נמנעת מלהתייחס בשלב זה לנושא ההשפעה האפשרית על התעריף הביתי.  

תמריץ כלכלי לאגירת חשמל, אך לא לחיסכון 

לפי גורמים ברשות, לקול הקורא של הרשות בנושא שינוי מבנה התעריף התקבלו תגובות רבות. חלקן התנגדו לשינוי ונדחו, אך אחרות התייחסו לשיטה שבה רשות החשמל קובעת את מקבצי השעות והתעריפים ומהן אימצה הרשות לקחים רבים ועדכנה את התחשיבים.

הפער הגדול של עלות גבוהה פי 6 ויותר לצריכת חשמל בתעריף הגבוה אמור ליצור תמריץ לרכישת מתקני אגירה אצל הצרכנים הגדולים שזקוקים לחשמל בהיקף משמעותי בשעות הערב. כך, מתקן האגירה ירכוש חשמל בשעות הנוחות והזולות, ויאפשר לא לצרוך חשמל מהרשת בשעות היקרות. הרשות נערכת לאסדרות הנוגעות לתרחישים שונים של מתקני אגירה: מתקני אגירה צמודי ייצור חשמל סולארי, מתקני אגירה ברשת עצמה ומתקני אגירה קטנים, שנמצאים במקום הצריכה עצמו.  

ללא שינוי במבנה התעריף, שילוב מתקני אגירה יגביר את העומס על הרשת דווקא בשעות הערב, ויקטין צריכה מהרשת בשעות הצהריים. 

תעריף חדש לחשמל לפי שעות (רשות החשמל)
תעריף חדש לחשמל לפי שעות (רשות החשמל)

בעוד תעריף המים מאפשר לצרכנים קטנים וחסכוניים תעריף מוזל, מבנה תעריף החשמל לא מעודד חיסכון בחשמל. מבדיקה עם הרשות, תעריף כזה בעצם כולל סבסוד צולב ומנוגד למנדט שהפקידה הכנסת בידי הרשות.

החוק מטיל על הרשות לקבוע תעריפים בהתאם לעיקרון העלות: "כל מחיר ישקף את עלות השירות המסוים, בלא שתהיה הפחתת מחיר אחד על חשבון העלאתו של מחיר אחר". ישנן 11 קבוצות של זכאים להנחה של עד כ-100 שקלים בתעריף החשמל החודשי המפורטת באתר חברת החשמל, בעיקר ניצולי שואה, נכים וקשישים נמוכי הכנסה. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!