דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אסון נחל צפית

פרסום ראשון / בגלל חוסר תקציב: הוקפאה ועדת הבדיקה הממלכתית לאסון בנחל צפית

משרד ההתיישבות, שכפוף לראש הממשלה נפתלי בנט, הודיע על הפסקת פעילות הוועדה שהוקמה לפני חצי שנה | אוריאל בר שלום, אביה של אילן ז"ל: "מכעיס ומעציב שראש הממשלה, שהיה שר חינוך בעת האסון, אינו עושה די לקיומה של הוועדה"

הפגנת הורי אסון מכינת בני ציון (צילום: דוד טברסקי)
הפגנת הורי אסון מכינת בני ציון (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

משרד ההתיישבות הקפיא את עבודת ועדת החקירה הממלכתית למכינות, שקמה בעקבות האסון בנחל צפית ופועלת מזה חצי שנה. ל'דבר' נודע שמשרד ההתיישבות, שכפוף לראש הממשלה נפתלי בנט, הודיע למזכירות הוועדה שהתקציב שהוקצב מראש לעבודת הוועדה נגמר. הוועדה, שהחלה להתכנס בחודש מאי, יצאה לפגרה והיתה אמורה לשוב בשבועות הקרובים לפעילות.

הוועדה, שבראשה עומדת השופטת (בדימוס) שולמית וסרקרוג, וחברים בה מנכ"ל משרד ההתיישבות לשעבר אבי נעים והאלוף במיל׳ גרשון הכהן, חוקרת את עולם המכינות והפיקוח של משרד החינוך, משרד הביטחון ומשרד ההתיישבות עליהן.

הוועדה לא תוקצבה באופן מסודר, כמו שמתוקצבות ועדות החקירה שפועלות כעת (מירון, שב"ס), ומשרד ההתיישבות בראשות ח״כ צחי הנגבי שעמד בעבר בראש המשרד, מצא כל מיני פתרונות. כעת, כאמור, לאחר שמשרד ההתיישבות עבר תחת ראש הממשלה בנט, לא נמצא תקציב להמשך הפעלת הוועדה.

ההרוגות וההרוג באסון השיטפון בנחל צפית
ההרוגות וההרוג באסון השיטפון בנחל צפית

נכון להיום, אין גוף בישראל שאחראי לפיקוח על המכינות ואחת ממטרות הוועדה היא לתכלל את כלל הגורמים האחראיים לפיקוח ולייצר מסמך מנהלי מחייב למשרדים. לאחר לחץ ההורים, בני גנץ, ממלא מקום שר המשפטים בממשלה הקודמת העניק לוועדה סמכות של ועדת חקירה.

בחודשים האחרונים הוועדה זימנה עשרות עדים ממשרדי הממשלה הקשורים לעניין, ראשי מכינות ובכירים בעולם החינוך בישראל. כמו כן, משפחות תשעת הנערות והנער שנספו נתנו את עדותן.

חברי ועדת הבדיקה לאסון נחל צפית. מימין: גרשון הכהן, שולמית וסרקרוג ואבי נעים (צילום: שחר לונדון)
חברי ועדת הבדיקה לאסון נחל צפית. מימין: גרשון הכהן, שולמית וסרקרוג ואבי נעים (צילום: שחר לונדון)

בראיון ל'דבר' שהתפרסם לפני חודש, העלה אבי נעים שורה של כשלים חמורים בכל הקשור לפיקוח של המדינה על המכינות: "גם היום, אחרי האסון, אין גורם ממשלתי אחד שמטפל במכינות. היום אין בן אדם אחד שאפשר להגיד עליו שהוא אחראי על המכינות".

אוריאל בר שלום, אביה של אילן ז"ל: "קשה להשתחרר מהתחושה הקשה שראש הממשלה, מר נפתלי בנט, שהיה שר חינוך בעת האסון וברור שהמשרד עליו היה מופקד אז התרשל בתפקידו, אינו עושה די לקיומה של הוועדה הנמצאת היום תחת אחריותו המיניסטריאלית. מהתנהלות זו עולה ריח רע של ניגוד עניינים מכעיס ומעציב".

מנכ"ל מועצת המכינות, דני זמיר: ״לא מאמין שהייתה כוונת מכוון, אבל גם ללא אחת כזו, עולות תחושות קשות. זה אמור להסתדר בשבוע הקרוב ובמידה ולא נשקול צעדים כדי לקדם את חזרתה. יש חשיבות ציבורית אדירה שהועדה תסיים את העבודה שלה״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!