דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
19.5°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.5°חיפה
  • 19.7°אשדוד
  • 19.0°באר שבע
  • 27.5°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משפחתונים

זכויות עובדים / המלצות לפתרון בעיית המשפחתונים תוך ארבעה חודשים

כך אמר אתמול (שני) שר העבודה והרווחה חיים בדיון של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות שעסק בתנאי ההעסקה של מנהלות ועובדות המשפחתונים. עוד הבטיח כץ כי לקראת שנת הלימודים הבאה ייפתחו לפחות 300 מעונות יום חדשים

גננת ופעוטות. ארכיון. למצולמים אין קשר לתוכן הכתבה (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)
גננת ופעוטות. ארכיון. למצולמים אין קשר לתוכן הכתבה (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת קיימה אתמול (שני) דיון משותף עם ועדת הכספים ובהשתתפות שר העבודה והרווחה חיים כץ בנושא התנאים הסוציאליים וחוסר התקינה של מטפלות המשפחתונים. לבקשת השר יתקיים דיון נוסף בנושא עוד כ-3-4 חודשים כדי לאפשר לו ללמוד את הנושא ולהביא הצעות קונקרטיות.

כיום מוגדרות מנהלות המשפחתונים כעצמאיות, אך הן כפופות לפיקוח ממשלתי על שעות הפעילות שלהן ואף על גובה שכרן. על פי הנתונים שהוצגו בדיון הבוקר, מטפלות ומנהלות במשפחתונים עובדות כ-50 שעות בשבוע (230 שעות בחודש),כלומר ימי עבודה שאורכם 11-10 שעות. משרד העבודה אינו מכיר בשעות העבודה הנוספות שנדרשות לתפעול משפחתון עבור קניות, בישול וניקיון. ביולי האחרון ערכו העובדות שביתת אזהרה בת יום אחד במחאה על תנאי ההעסקה שלהן.

"לקראת שנת הלימודים הבאה יפתחו לפחות 300 מעונות יום חדשים ומדובר בכ-25 אלף מקומות לילדים" אמר שר העבודה והרווחה במהלך הדיון, "עבר חודש וחצי מאז שקיבלתי את תיק העבודה וכבר, לשמחתי, טיפלנו במצוקות הקשות שאפיינו את מעונות היום. הבאנו 700 מיליון ש"ח לטובת בניית המעונות והעלינו במאות שקלים את שכר המטפלות".

חיים כץ. צילום ארכיון: פלאש 90
חיים כץ. צילום ארכיון: פלאש 90

"המשפחתונים הם גוף יוצא דופן במשק הישראלי, עסק שבו הבעלים הוא גם שכיר וגם עצמאי, גם מנהל וגם עובד. אני מתחייב שננסה לפתור גם את הבעיות של המטפלות במשפחתונים", הוסיף כץ. לדבריו, רק בדיון שנערך היום נחשף לראשונה למצב ולנתונים. "לא הייתה לי שיחה בנושא הזה עם האוצר" טען, "את נושא המעונות פתרנו לשלוש שנים, עכשיו צריך לראות מה עושים עם המשפחתונים. אני כאחראי על המערכת הזאת לא קיימתי שום דיון בנושא".

רכז תחום תעסוקה באגף התקציבים במשרד האוצר, אורי שיינין, אמר כי בדיונים שהתקיימו לפני כשנה וחצי בנושא הוסכם על תוספת של 700 ש"ח בחודש למנהלת משפחתון.

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר כי "מאז שנת 2010 לא הוקצו כספים ותקנים נוספים למשפחתונים, על אף הגידול באוכלוסייה ולמרות שמשרד האוצר התחייב להעביר 150 מיליון שקלים לפתרון בעיית המשפחתונים ומעונות היום גם יחד. המנהלות נקראות עצמאיות אבל המדינה מתערבת ואומרת להן 'אתן יכולות להרוויח רק עד סכום מסוים'. יש מציאות בישראל שאין לילדים מספיק מקום, אין מספיק משפחתונים. הכסף הזה הוא חיוני. אני מבקש מהשר שיגדיר את המעמד של המטפלות ושל המנהלות. זה מצב בלתי סביר, אין להן פנסיה. צריך להגדיר מה התקציב שהמדינה מעמידה ולהגדיר את המעמד עם המדינה האוצר וההסתדרות".

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) חיזק את דברי גפני והוסיף כי "המדינה מונעת את זכותה של מטפלת עצמאית לפתוח משפחתון ודורשת 500 שעות הכשרה. המדינה שוללת את זכויות הילד לקבל משפחתון ופוגעת בזכויות הפנסיה והחופשות של המטפלת. היא אינה עצמאית לקבוע תעריף לילד ואינה שכירה לקבל זכויות עובד ופנסיה. הפתרון הוא לאפשר לכל מי שרוצה לפתוח משפחתון, תוך פיקוח משרד העבודה. פתרון נוסף להגדיל את מספר הילדים מחמישה לשישה ילדים במשפחתון. לחלופין יש להכיר במטפלות כשכירות ולדאוג להפרשות פנסיה וזכויות שלהן".

בישראל פועלים כ-3,700 משפחתונים, רובם במגזר הערבי והחרדי בהם יש פחות מעונות יום, שמספקים מענה לכ-18 אלף ילדים – שליש מהם ממשפחות המטופלות על ידי שירותי הרווחה. כולל העובדות בהם עצמן, מאפשרים המשפחתונים ל-22 אלף נשים להשתלב בשוק העבודה. משרד הכלכלה מסבסד עלות ההרשמה למשפחתונים המפוקחים עבור הורים המתקשים לעמוד בה, בהתאם לגובה שכרם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!