דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עובדים בספורט

שחקן ה-NBA קיירי אירווינג לא רוצה להתחסן, ומבחינתו זה עניין עקרוני

השחקן שנוטה לאמץ תאוריות קונספירציה לא מגדיר את עצמו כמתנגד חיסונים, אלא כמי שעומד לצד אלה שאיבדו את עבודתם בגלל חובת החיסון | הליגה שמגדירה עצמה הפרוגרסיבית ביותר בעולם מתקשה להתמודד עם הסוגיה

קיירי אירווינג במדי ברוקלין נטס (צילום: AP Photo/Elise Amendolam)
קיירי אירווינג במדי ברוקלין נטס (צילום: AP Photo/Elise Amendolam)
ברק סלע
נדב ארגוב
ברק סלע
צרו קשר עם המערכת:
נדב ארגוב
טור אורח
צרו קשר עם המערכת:

אחד הסיפורים הגדולים והמסקרנים ביותר בעבור אוהדי ליגת ה-NBA, שנפתחה השבוע, לא התרחש על הפרקט. הוא התרחש, או לא, בחדרה של אחות רפואית במרפאה אנונימית אי שם בברוקלין. קיירי אירווינג, שחקן קבוצת ברוקלין נטס ומהשחקנים הטובים והבולטים בליגה בשנים האחרונות, הודיע שהוא לא מתכוון להתחסן נגד קורונה, בשל כך הודיעה הקבוצה שהוא יהיה לא חלק ממנה עד שישנה את החלטתו.

במקומות אחרים החלטה אישית כזאת הייתה עוברת בלי עניין רב, אבל בניו יורק, בה משחקת קבוצתו של אירווינג, ובערים נוספות, הוחל צו ההתחסנות (vaccine mandate) מחמיר שמחייב עובדים בעסקים מסוימים, כמו בתי חולים אבל גם מגרשי ספורט, להתחסן או לחדול מעבודתם.

***

הרבה נמצא כאן על הכף ולא רק בעבור אירווינג. הוא עצמו חתום על חוזה של 34.9 מיליון דולר לעונה. לפי החלטת ה-NBA, שחקן שמפספס משחק עקב אי עמידה בחובת התחסנות יפסיד את שכר המשחק – 425,000 דולר למשחק במקרה של קיירי. עבור הנטס, מדובר בבעיה גדולה אף יותר.

בשתי העונות האחרונות הקבוצה השקיעה המון משאבים בבניית מועמדת לאליפות, כולל הבאת שני סופר-סטארים, קווין דוראנט וג'יימס הארדן, במטרה לבנות שלישיית כוכבים שתביא גביע הביתה לתפוח הגדול. אירווינג הוא חלק חשוב במשוואה הזו. איתו ברוקלין היא פייבוריטית שקשה לראות מי יכול לעצור. בלעדיו היא עוד מועמדת לאליפות יחד עם חמש או שש קבוצות נוספות.

אירווינג ידוע בתור איש משונה ולא מובן שמאמין בתיאוריות קונספירציה וטען בראיון "העולם שטוח", אך גם בתור אדם אינטליגנטי ולוחם צדק קולני שיודע לעמוד על שלו. בשנה שעברה, בזמן שהליגה חידשה את המשחקים בבועה נטולת קורונה בפלורידה, החליט להישאר בבית. לא בגלל החשש מהקורונה, אלא מתוך הזדהות עם המחאה בעקבות הרצח של ג'ורג' פלויד. כפי שאמר שחקן ליגה ידוע שבחר להישאר בעילום שם: ברגע שאנחנו חוזרים לשחק כדורסל, החדשות יעברו מלסקר את הגזענות הממסדית, למי עשה מה במשחק אמש".

***

אז למה אירווינג לא מתחסן? לטענתו, הוא בוחר לעמוד לצדם של אלו שאיבדו את עבודתם בעקבות חובת החיסונים. "כל אחד זכאי לעשות מה שהכי טוב לעצמו. עצוב לראות איך הדבר הזה מחלק את העולם שלנו. אנשים מאבדים מקומות עבודה בגלל חובת ההתחסנות", כתב.

אירווינג הסביר שהוא ממש לא מקל ראש בהחלטתו, למרות שכבר צבר 160 מיליון דולר בשכר וחוזי פרסום ומחזיק בטבעת אליפות משנת 2016 במדי קליבלנד. "נראה לכם שאני באמת רוצה לוותר על החלום שלי לזכות באליפות? אתם באמת חושבים שאני רוצה לוותר על העבודה שלי?". אירווינג ללא ספק הצליח להפוך לאחת הדמויות המקטבות כיום בארה"ב. לצד שחקנים ופרשנים שתקפו בחריפות את החלטתו וקראו לו חסר אחריות, חלק משחקני הליגה הביעו בו תמיכה, בטענה שהוא מממש את זכותו להחליט על גופו.

קיירי אירווינג. "אתם באמת חושבים שאני רוצה לוותר על העבודה שלי?" (AP Photo/Kathy Willens)
קיירי אירווינג. "אתם באמת חושבים שאני רוצה לוותר על העבודה שלי?" (AP Photo/Kathy Willens)

קל לתייג את הסיפור כעוד שחקן שעבר מתיאוריית קונספירציה אחת לאחרת, אבל אירווינג מעלה כאן נקודה חשובה שראוי לדון בה. דווקא ה-NBA, שידועה כליגה הכי סובלנית ופרוגרסיבית בארה"ב, כמו גם תומכי המפלגה הדמוקרטית, הידועים בגישתם המעמידה את חירויות האדם בראש סדר יומם, מציבים עמדה התובעת מאדם לבצע הליך רפואי כדי לשמור על מקום עבודתו. הפיכת החיסון לעילה לפיטורים היא צעד קיצוני, בעיקר כשקיימת חלופה בדמות דרישה לבדיקות.

מצד שני, דווקא הרפובליקנים הידועים בתמיכתם בהגבלת זכותה של אישה על גופה או בחוקי ביטחון נוקשים המאפשרים לסוכנויות הביון של ארה"ב לחדור לטלפונים ולדוא"ל של כל אזרח, מתנגדים בתוקף לצווי חיסונים בשם החירות.

קו דק עובר בין לחץ לגיטימי להתחסן שמגיע משיקולים פרגמטיים ושמירה על שלום הציבור, לבין פגיעה בזכויות יסוד. האם ב-NBA חצו אותו?

***

ה-NBA, שפעל בעד זכויות שחורים, עידוד הצבעה ועוד צעדים שנועדו למנוע את הדרתם של אוכלוסיות מוחלשות ממוקדי הכוח של החברה האמריקאית, תומך במדיניות שמאפשרת פיטורי עובדים שבוחרים לא להתחסן. כשזה קורה לשחקן שמרוויח עשרות מיליונים זה עושה כותרות אבל אף אחד לא באמת נפגע. כשמוכרת הפופקורן באולם הספורט מפוטרת כי היא בוחרת לא להתחסן, ויחד איתה עוד מאות אלפים רבים של עובדי צווארון כחול, אף אחד לא ישמע על זה אבל הפגיעה הרסנית.

אז מאיפה מגיע היפוך העמדות הזה? הפובליציסטית בתיה אונגר-סרגון פרסמה מאמר דעה בעיתון ניוזוויק בו היא טוענת כי חובת החיסונים הפכה לעניין מעמדי, והשמאל האמריקני פשוט ממשיך את המגמה שמאפיינת אותו בעשורים האחרונים: התרחקות ממעמד העובדים האמריקני.

המאבק הזה בולט עכשיו גם ב-NBA. הליגה המצליחה בעולם מראה שהיא קודם כל עסק, שנועד להרוויח כסף וכמה שיותר. שנים רבות נמנעו ליגות ספורט מקצועיות בארה"ב מלהכניס שחורים לשורותיהם או לתת לתרבות שחורה מקום (בתלבושות השחקנים, במוזיקה המושמעת בהפסקות). ה-NBA, שכיום רוב מוחלט של שחקניה הן שחורים-אמריקניים, מצהירה (כמו המפלגה הדמוקרטית) שהיא עומדת לצד עובדים מוחלשים ומיעוטים, כמו שחורים והיספנים, כאשר בפועל היא מוטרדת יותר משורת הרווח. כך, אירווינג מוצג בעיקר כאדם הזוי שמוותר על משכורת וסיכוי לאליפות תמורת עקרונות מטופשים ולא מובנים.

***

עוד לפני צווי החיסונים, האוכלוסייה השחורה בארה"ב הכי נפגעה באופן יחסי ממגפת הקורונה, בריאותית וכלכלית. כך, גם אחוזי ההתחסנות אצל שחורים הם הכי נמוכים בארה"ב. בסופו של דבר, כמו בכל דבר בארה"ב, הכל עניין של צבע. החלוקה המעמדית וההשכלתית חופפת גם לחלוקה הגזעית.

אנשים עומדים בתור לקבל חיסון בניו יורק (צילום: AP Photo/Mary Altaffer)
אנשים עומדים בתור לקבל חיסון בניו יורק (צילום: AP Photo/Mary Altaffer)

אין כאן ערעור על יעילותם של החיסונים, הצלחתם בצמצום נזקי הקורונה והחשיבות שכמה שיותר אנשים יתחסנו. אך צריך לזכור שיש מי שבוחרים כרגע שלא להתחסן. ניסיון לדכא כלכלית וחברתית את האוכלוסיות האלו יביא בצדו עוד נזקים למשטר הדמוקרטי וספק אם יגדיל את שיעור המחוסנים. אם יתממשו התחזיות הקשות וחובת ההתחסנות תיאכף על מקומות עבודה רבים, מאות אלפים עד מיליונים יאבדו את מקומות עבודתם בעקבות סירובם להתחסן – רובם שחורים ועניים.

בהקשר זה ניתן למצוא יותר הגיון באמירות של אירווינג. אם לבני אדם זכות על גופם אז היא לא נגמרת בחיסוני הקורונה, ודאי כשיש אופציות נוספות כמו בדיקות נרחבות, כפי שהליגה ביצעה בשתי העונות הקודמות.

ה-NBA ששואפת להיות הפרוגרסיבית ביותר והפתוחה ביותר לכל בני האדם, צריכה לשאול את עצמה האם השעיית שחקן ומניעת שכרו בעקבות סירובו להתחסן אינה תמיכה מדיניות שיש בה בפועל פוטנציאל פגיעה משמעותי בשחורים ומיעוטים.

__________________________

ברק סלע הוא סמנכ"ל תוכן במכון ראות

נדב ארגוב הוא יועץ משפטי לעמותות ועסקים חברתיים

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!