דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מרתון צילום בתל אביב יעסוק באדם העובד: "אנחנו רוצים להתמקד באנשים השקופים שמניעים מלמטה את הכלכלה"

המרתון, שמארגנת עמותת Photo Is:rael בשיתוף ההסתדרות ובהשתתפות מאות צלמים חובבים ומקצועיים, ייצא בחודש הבא מגינת ההסתדרות בתל אביב | מנכ"ל Photo Is:rael: "הקול שמושמע בצילומים מציף את הנושאים והבעיות שהצלמים רוצים להציף. זה כלי לאנשים ולקהילות להביא את השינוי שהם רוצים להביא"

משתתפים במרתון הצילום. "אנחנו רוצים להוביל את האנשים לנקודת מבט אחרת, כזו שהם לא היו הולכים אליה" (צילום: חיים יפים)
משתתפים במרתון הצילום. "אנחנו רוצים להוביל את האנשים לנקודת מבט אחרת, כזו שהם לא היו הולכים אליה" (צילום: חיים יפים)
הדס יום טוב

מרתון הצילום השנתי ע"ש יוסי ביינארט של עמותת Photo Is:rael, שיוזנק בעוד כחודש בשיתוף פעולה עם ההסתדרות, יעסוק בנושא האדם העובד, וכולם מוזמנים להשתתף.

"מרתון הצילום הוא חגיגה אחת גדולה שמיועדת לכולם ולכולן, מצלמים מקצועיים ועד לחובבים ומשפחות. זה לא מוגבל לא בגיל, לא בסוג מצלמה ולא בהשכלה מקצועית", מסביר ל'דבר' אייל לנדסמן, צלם, מייסד ומנכ"ל עמותת Photo Is:rael.

"אפשר לבוא עם מצלמה ואפשר לבוא עם הטלפון. אפשר להגיע עם המשפחה, עם החברים, עם הילדים, כולם מוזמנים". המרתון, שיתקיים זו השנה השביעית, יוזנק השנה ב-19 בנובמבר (יום שישי בבוקר) מגינת ההסתדרות ברחוב ארלוזורוב 93 בתל אביב, שנפתחה לפני כשנה לציבור הרחב, ונערך השנה בשיתוף ההסתדרות ובחסות גורמים נוספים, בהם לופה, גליץ, ארליך, סטודיו-לנד, סטודיו מיקי ברנדט ופיקצ'ר פרפקט.

מרתון הצילום. "עבודה היא נושא שנוגע לכולנו" (צילום: פוטו ישראל)
מרתון הצילום. "עבודה היא נושא שנוגע לכולנו" (צילום: פוטו ישראל)

השנה, בעקבות התאוששות המשק ממשבר הקורונה, בחרו מארגני המרתון לעסוק בנושא "האדם העובד" ולהביע סולידריות עם עובדים בכל התחומים: אלו שניצבו בחזית המאבק עם הקורונה וגם אלו שאיבדו את מקום עבודתם בעקבות המשבר. למשתתפים תהיה ההזדמנות לתעד את העובדות והעובדים בעיר, בהם עובדי המסעדות ובתי המלון, עובדי התחבורה הציבורית ובעלי העסקים הקטנים, האמנים בתיאטראות והסוחרים בשווקים.

"מרתון בנושא האדם העובד הוא כל כך רלוונטי השנה, אחרי שנת קורונה", אומר לנדסמן. "הכול בעולם הזה משתנה עכשיו כל הזמן, ועבודה היא נושא שנוגע לכולנו. חוץ מזה שזה חומר מעולה לצילום, אנחנו תמיד מחפשים להכניס ערכים חברתיים לדבר הזה, להעביר רעיונות ומסרים שאנחנו מאמינים בהם. מבחינתנו זו הזדמנות להתחבר לארגון גדול עם ערכים שאנחנו מאמינים בהם, וגם אופציה להיחשף לקהל עובדים מאוד גדול".

"מאות אנשים מסתובבים בעיר ומחפשים דברים מעניינים לצלם"

Photo Is:real היא עמותה שפועלת כל השנה, כבר כשש שנים, להעצמתן של שלל אוכלוסיות באמצעות צילום. העמותה מנהלת עשרות פרויקטים עם קרוב ל-100 מדריכים מתנדבים בקהילות מסוגים שונים: ילדים על הספקטרום האוטיסטי, נשים בסיכון, נוער בסיכון, קהילות בדואיות בנגב, קהילות עובדים ועוד, ובכל שנה מעלה תערוכת צילום גדולה שבה מציגים חברי הקהילות לצד צלמים מכל העולם.

משתתפי מרתון הצילום. "מאות אנשים מסתובבים בעיר ומחפשים דברים מעניינים לצלם" (צילום: חיים יפים)
משתתפי מרתון הצילום. "מאות אנשים מסתובבים בעיר ומחפשים דברים מעניינים לצלם" (צילום: חיים יפים)

"אנחנו כל הזמן מחפשים עוד ועוד פלטפורמות להשמיע את הקולות האלה. לפני כחמש שנים נחשפתי למרתוני צילום שיש בכל מיני מקומות בעולם, ואמרתי לעצמי: למה אין לנו פה? יש פה כל כך הרבה סיפורים לספר, זה לא מתאים לנו", אומר לנדסמן.

לדבריו, זו חוויה עצומה. "מזניקים את כולם באותו הזמן ומאותה נקודה, ובמשך 5 שעות המשתתפים מקבלים כל שעה אתגר סודי דרך אפליקציה ייעודית, שהם צריכים לבצע. כמו במרתון, כולם מקבלים ערכות עם צמידים וחולצות ממותגות, רואים מאות אנשים מסתובבים בעיר ומחפשים דברים מעניינים לצלם. במרתון בארץ המספרים מאוד גדולים, יש לנו מרתונים שהשתתפו בהם גם 700 צלמים".

"כל אחד יוצר את הזווית הייחודית לו בהשראת המשימה" (צילום: פוטו ישראל)
"כל אחד יוצר את הזווית הייחודית לו בהשראת המשימה" (צילום: פוטו ישראל)

לנדסמן מסביר שבמרתון יכול להתקבל אתגר שהוא מופשט לגמרי שעוסק במדיום הצילום עצמו, למשל צילום בשחור לבן או בפרספקטיבה מסוימת, ויכול להיות אתגר שעוסק בנושא. "אנחנו רוצים להוביל את האנשים לנקודת מבט אחרת, כזו שהם לא היו הולכים אליה. אנחנו לא שולחים את האנשים למקום ספציפי, אנחנו מטמיעים איזה רעיון, ושולחים משימה יחד עם השראות, דוגמאות וטיפים. חלק מהיופי הוא שכל אחד הולך לאן שהוא רוצה, ויוצר את הזווית הייחודית לו בהשראת המשימה".

הכרזה הרשמית למרתון הצילום (עיצוב: דניאל ויינברג)
הכרזה הרשמית למרתון הצילום (עיצוב: דניאל ויינברג)

התמונות הטובות ביותר יזכו את צלמיהן בפרסים שווים, מזוג כרטיסי טיסה לסיישל למקום הראשון, דרך סדנאות צילום ועד ספרי תמונות מעוצבים. בנוסף, 20 התמונות שידורגו ראשונות יזכו להופיע בפסטיבל האמנות של העמותה בשנה הבאה. "אנשים לא באים בשביל הפרסים. הם לגמרי באים כי זו חוויה מאוד עוצמתית. גם את התמונות בסוף מעלים בצורה אנונימית, כך שאם הצילום טוב הוא יכול לזכות, זה לא משנה אם אתה מקצוען או חובב".

"רעיון עמוק של שבירת ההיררכיה"

לנדסמן מספר שהרעיון השנה נולד ממש מלמטה. "היו כמה חברי הסתדרות שהיו במרתונים בשנים האחרונות, ונורא רצו לעשות משהו דומה בהקשר של ההסתדרות. הם דיברו עם ההנהלה, הגענו לעשות פרזנטציה של הפרויקט, והם מאוד אהבו את זה".

האתגרים שיופיעו במרתון הם סודיים, אבל לנדסמן יכול אולי לתת לנו מושג קטן. "עובדים זה נושא כל כך גדול ורחב, אבל אנחנו רוצים שהמרתון יעסוק הרבה באנשים שפחות רואים אותם, האנשים השקופים, אלה שפחות במשרדי ההייטק היוקרתיים, ויותר עובדים בסביבת הרחוב, ומניעים מלמטה את הכלכלה.

מנכ"ל ומייסד פוטו ישראל אייל לנדסמן. "אנחנו תמיד מחפשים להכניס ערכים חברתיים, להעביר רעיונות ומסרים שאנחנו מאמינים בהם" (צילום: אלבום פרטי)
מנכ"ל ומייסד פוטו ישראל אייל לנדסמן. "אנחנו תמיד מחפשים להכניס ערכים חברתיים, להעביר רעיונות ומסרים שאנחנו מאמינים בהם" (צילום: אלבום פרטי)

"למשל, כשעשינו לפני כמה שנים מרתון שנערך באירועי הלילה הלבן בתל אביב, אחת המשימות הייתה לחפש את האנשים השקופים. אלה שעובדים מאחורי הבמה, אלה שמפעילים את התאורה, אלה שמנקים את הלכלוך אחרי שרוקדים. אלה שלא רואים אותם, עד שמצביעים עליהם עם המצלמה".

אבל לנדסמן מסתייג ומוסיף שנושא האדם העובד הוא נושא מאוד רחב, ואין סוף למה שאנשים יכולים לצלם. "גם כשאנשים הולכים, למשל, במעבר חצייה עם הטלפונים, הרבה מהם מתעסקים בעבודה. הגבולות היום כל כך מיטשטשים, שאיפה שלא תצלם, תוכל להגיע לזה. היופי של צילום הוא לתת לנו נקודת מבט חדשה על היומיום שאנחנו מכירים, וזה גם מה שהיינו רוצים לעשות במרתון השנה".

הוא מדגיש שהרעיון הוא להשמיע קול. "אנחנו רוצים לאפשר לאנשים לצלם בעצמם ולהשמיע את קולם באמצעות הצילום. עומד פה רעיון עמוק של שבירת ההיררכיה: אני לא יכול להגיד על קהילה, ובמקרה הזה על עובדים, שיכול להיות שהם עובדים מאוד מוחלשים או כאלה יותר חזקים, מה הם צריכים ואיך הם מרגישים. הם צריכים להגיד את זה, והצילום פה הוא הכלי שמשמיע את הקול שלהם.

"בסוף, באופן טבעי, הקול שמושמע בצילומים מציף את הנושאים והבעיות שהצלמים רוצים להציף. פה, זה יכול להיות כל אחד שמחזיק טלפון שישמיע את מה שמעניין אותו, ואנחנו נעזור לו עם הבמה. זה עוד כלי לאנשים ולקהילות להביא את השינוי שהם רוצים להביא".

חברי וחברות ההסתדרות זכאים להנחה של 25% מעלות ההרשמה למרתון, עם ציון קוד הקופון: Histadrut100 באתר ההרשמה: להרשמה למרתון הצילום

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!