דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הדיונים על הרפורמה בחקלאות ימשיכו מחוץ לחוק ההסדרים, פער משמעותי בין הצדדים

מגדלי הפירות והירקות הגיעו להסכם עקרוני על הורדת מכסים תמורת מעבר לתמיכה ישירה, אך באוצר מוכנים להקציב כ-420 מיליון שקלים, בעוד החקלאים דורשים 750 מיליון שקלים

הפגנות החקלאים (צילום: ברייס קני)
הפגנות החקלאים (צילום: ברייס קני)
דוד טברסקי

הרפורמה בחקלאות חוזרת השבוע לשולחן הדיונים בין משרד האוצר, החקלאות ונציגי החקלאים, לאחר שהוצאה מחוץ לחוק ההסדרים. על הפרק עומדים שני נושאים עיקריים: הרפורמה בענף ההטלה (הורדת מכסים וביטול התכנון המרכזי) והורדת המכסים לגידול לפירות והירקות והמעבר לתמיכה ישירה. ל'דבר' נודע שקיים פער משמעותי בין דרישות החקלאים לאוצר.

מגדלי הפירות והירקות הגיעו להסכם עקרוני על הורדת מכסים תמורת מעבר לתמיכה ישירה, אך באוצר מוכנים להקציב לטובת העניין כ-420 מיליון שקלים, בעוד החקלאים דורשים 750 מיליון.

בנוסף לכך, חרף התנגדות משרד האוצר, החקלאים ממשיכים לדרוש הורדת המכסים תהיה דיפרנציאלית (פר יבול) והדרגתית על פי קצב ההסתגלות של החקלאים לתחרות. לטענתם, משרד החקלאות לא עשה תיעדוף צרכני וגיאוגרפי של היבולים השונים, מה שיכול לגרום להרס משקים במקומות אסטרטגיים (עוטף עזה, גבול הלבנון) או להציב יבולים שלא יוכלו לעמוד בתחרות וייעלמו קליל בעוד שישנם יבולים שאינם זקוקים לתמיכה ממשלתית ישירה כלל וידרשו להגנות אחרות.

"כל התאוריות חייבות לעמוד במבחן הביצוע ולהראות מה מתאים בארץ", אומר ל'דבר' אבשלום (אבו) וילן, מזכ״ל התאחדות חקלאי ישראל, "עד שלא יעבור התקציב הם יהיו בונקר בעמדותיהם, אחר כך זה ישתנה".

מזכ"ל התאחדות החקלאים, ח"כ לשעבר אבשלום אבו וילן (צילום: משה שי/פלאש90)
מזכ"ל התאחדות החקלאים, ח"כ לשעבר אבשלום אבו וילן (צילום: משה שי/פלאש90)

משרדי החקלאות והאוצר הכריזו לפני חודש על ועדה בדיקת מחירים שתבחן את כלל שרשרת התמחור של מוצרים חקלאים, מהיצרן עד המשווק. על פי בועז סופר, יועץ כלכלי להתאחדות חקלאי ישראל, רק 30% עד 40% מהמחיר הכולל של מוצר החקלאי יושב אצל החקלאים "פוטנציאל ההתייעלות הוא מצומצם בהרבה על ה 40%. גם שם אנחנו יודעים להגיד שצריך לטפל בתשומות כמו מחיר המים, מס עובדים זרים וכו'".

בראיון ל'דבר' אמר השבוע יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן) שלדעתו הטיפול בשרשרת השיווק צריך להבחן לעומק. "יש כשל שוק, גם אם חקלאי מוכר אגס ב-7 שקלים ואפשר שימכור ב-5 שקלים, לא בטוח שההנחה תגיע לצרכן" אמר ביטון "אף אחד לא מטפל ברשתות המזון. הן יכולות להיות הגורם להפקעת מחירים בקצה. זה לא משנה אם המוצר מיובא או מיוצר בישראל אם בקצה אין תחרות מחירים".

על פי החקלאים, תחשיבי האוצר מונעים כיום מהצורך לפרק את מה שהם מבינים 'ככשלי שוק', ובראשם מכסי הייבוא. לטענת סופר חייב להמשיך המאמץ בשכנוע המדינה והציבור שעצם הורדת המכסים לא תביא בהכרח להוזלת המזון מדובר בראייה צרה.

"קמעונאי גדול יכול לחתוך חלק מרווח הייבוא ולייבא בעצמו, זה אולי טוב לצרכן בטווח הקצר אבל רע לתחרות בתווך הארוך", אומר סופר "זה לא חכמה להגיד שאני מוכר עוף בשקל והצרכן נהנה. הפיכת הפירות והירקות ל'לוסט לידר' (מוצר שמוכרים במחירי הפסד בכוונה כדי למשוך קהל לתוך החנות, מוצב לרוב בכניסה ד.ט) יתורגם לזה שעוד שנתיים הוא יקפיץ את המחירים. פעולת היצף יכולה להגיד שבטווח הקצר המחיר יירד אבל בטווח הארוך המפעל המקומי יינזק כל כך שיישאר פה שחקן או שניים בכל השוק".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!