דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מדריך / חוק ההסדרים אושר: 10 חוקים שישפיעו באופן מיידי על הכיס

מחיר הכלים החד פעמיים והמשקאות המתוקים יעלה | הטבות חנייה יבוטלו | קשישים יזכו לתוספת הבטחת הכנסה | הסעיפים שיורגשו בחשבון משק הבית

קונים בקניון איילון ברמת גן, נובמבר 20, 2020. (צילום: מרים אלסטר)
קונים בקניון איילון ברמת גן, נובמבר 20, 2020. (צילום: מרים אלסטר)
דוד טברסקי

חוק ההסדרים שאושר היום (ה׳) בקריאה שנייה ושלישית בכנסת הוא אחד הגדולים והמשמעותיים ביותר שנחקקו בישראל בשנים האחרונות. לצד רפורמות ענק אסטרטגיות, כמו רשות הרגולציה, פתיחת הייבוא, והרפורמה בפנסיה, יש בחוק תיקונים שישפיעו על החיים של הציבור הישראלי באופן מיידי.

  1. העלאת גיל הפרישה  – החל מהחודש הקרוב יעלה גיל הפרישה לנשים, מ-62 היום ל-65 תוך 11 שנים.
    העלאת גיל הפרישה לנשים: על מי החוק ישפיע (גרפיקה: אידאה)
    העלאת גיל הפרישה לנשים: על מי החוק ישפיע (גרפיקה: אידאה)

    נשים עובדות, בנות 67-60, בשכר נמוך יזכו למענק רבעוני. נשים לא עובדות תקבלנה 12 חודשי דמי אבטלה החל מגיל 60. פרטים נוספים על העלאת גיל הפרישה.

  2. מחיר החנייה – מחיר המקסימום הנוכחי לשעת חניה (6.3 שקלים) אותו יכולות עיריות לגבות יבוטל, מה שיביא ככל הנראה לעליית מחירים משמעותית באזורים בהם הביקוש גבוה.
    כמו כן, במסגרת הרפורמה הוחלט שלתושבי העיר לא תהיה אפשרות לחנות בחינם בכחול לבן בכל רחבי העיר, אלא רק במקום שהוגדר כאזור מגוריהם.
  3. מס על כלים חד פעמיים – השר ליברמן חתם על צו שמטיל מס על כלים חד פעמיים, וזאת על מנת להפחית את השימוש בהם. המס הוא 11 שקלים על כל קילו חד"פ, מה שלפי רשתות השיווק יביא לעליית מחיר משמעותית עד לכדי הכפלת המחיר המקורי.
  4. מס על משקאות קלים – מס על משקאות מתוקים, כולל משקאות עם ממתיקים מלאכותיים (דיאט וזירו) ומיצים טבעיים בהם יש סוכר. המס הוא בגובה שקל על כל ליטר משקה ממותק. בקבוק קולה של ליטר וחצי שעלה 6.5 שקלים יעלה 8 שקלים, ומחיר שישיית בקבוקי ליטר וחצי תעלה 9 שקלים יותר.

    אנשים עושים קניות בסופרמרקט בירושלים. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).
    אנשים עושים קניות בסופרמרקט בירושלים. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).
  5. הורדת הרוב לפינוי בינוי ל-66% –  כדי להוציא לפועל פרויקט של פינוי בינוי יידרש רוב של 66% מבעלי הדירות בבניין, במקום 80% בחוק הקיים. שינוי זה צפוי לעלות את קצב אישור הפרויקטים, וזכה לביקורת על כך שהוא פוגע בזכויות בעלי הדירות החלשים.
  6. מס הרכישה יחזור ל 8% – לאחר שירד ל-5% בתקופת שר האוצר ישראל כ"ץ, מס שמוטל על רוכשי דירה שניה ומעלה יעלה ל-8% מהשקל הראשון, ו-10% על כל שקל מעל 5.3 מיליון שקלים.
  7. הקפאת הקצבאות עד סוף 22 – השכר הממוצע לחישוב מתן הקצבאות יישאר קפוא כך שגובה הקצבה של כלל מקבלי הקצבאות יהיה זהה לזה שקיבלו עוד ב-2019. קצבאות הנכות עודכנו במסגרת חוק ההסדרים, והוחרגו גם הקצבאות בגין גזזת, הפוליו ועירוי דם (נגיף  האיידס), וקצבתם תעלה ב 2.45%.  לאחר לחץ מצד חברי סיעת ש"ס הוחרגו גם חסידי אומות העולם, יתומי אלימות במשפחה, אסירי ציון, וותיקי מלחמת העולם השנייה.
  8. הגברת האכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית – כחלק מחוק ההסדרים נקבע כי תגבר אכיפה בכבישים בינעירוניים על ידי פקחים ומצלמות, והחל משנת 2023 תתוגבר האכיפה בתוך הערים. הכסף שיגבה בקנסות ישמש לשיפור התחבורה הציבורית בערים.
  9. תוספת להבטחת הכנסה לקשיש – הקצבה לה זכאים קשישים שפרשו מעבודתם ואין להם הכנסה מפנסיה תעמוד על מינימום 3,710 שקלים. זכאים יחידים יקבלו תוספת של עד 481 שקלים בהתאם לגיל; זוגות או יחידים עם ילד תלוי יקבלו תוספת של עד 761 שקלים  בנוסף לכך, המענק השנתי לווטרנים של מלחמת העולם השנייה יגדל ב-3,100 שקלים ויעמוד על 6,500 שקלים.
    מדובר בבשורה משמעותית למבוגרים שלא הספיקו לצבור פנסיה מספקת, בעיקר מבוגרים שעלו לארץ ממדינות ברית המוצעות לשעבר. פרטים נוספים על העלאת הבטחת הכנסה.
  10. הקשחת התנאים לקבלת משכנתא מסובסדת – קיצוץ מתוכנן של 200 מיליון שקלים לא יאפשר יותר לזכאים לקבל משכנתא מסובסדת מהמדינה לדירות מעל ל-2 מיליון שקלים. הקשחת תנאי הזכאות תוסיף קריטריונים שיקשו על מיצוי האפשרות לקבל משכנתא בערבות המדינה.
  11. אגרות גודש –  אחד המהלכים המדוברים ביותר בחוק ההסדרים ייצא לפועל רק עוד 4 שנים, ויציאתו לדרך דורשת עוד היערכות משמעותית. לפי המהלך, על מנת להקטין את הנסועה בתוך גוש דן יחולק האזור לשלוש טבעות, שהמעבר ביניהן יעלה כסף. התשלום ינוע  בין 5 ל-25 שקלים לכל כיוון בכניסה וביציאה, לפי כמות הגודש והשעה ביום.
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!