דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

בגן התפתחותי בחיפה אין קלינאית תקשורת: "נשללות מהילדים זכויות לטיפולים חיוניים, זה זמן אבוד"

גן חלמית בחיפה מוגדר גן התפתחותי, ונועד לקדם ילדים בעלי עיכוב התפתחותי ולשלבם בבתי ספר של החינוך הרגיל | בארץ קיים מחסור בקלינאיות תקשורת, וכך הילדים מקבלים טיפול לקוי: "השפה אצלם משפיעה על הכול. ברגע שאין מענה על העיכוב השפתי, כל ההתפתחות שלהם מתעכבת"

גן ילדים (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
גן ילדים (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

גן חלמית בחיפה, שמוגדר גן התפתחותי, פועל בלי קלינאית תקשורת. גן התפתחותי (שנקרא בעבר גן שפתי) הוא גן שנמצא תחת פיקוחו של האגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך. זהו גן רב גילאי לבני 6-3 בעלי עיכוב התפתחותי, ומטרתו היא קידום הילדים ושילובם בבתי הספר של החינוך הרגיל.

"המשמעות הברורה של החוסר בקלינאית תקשורת היא שנשללות מילדינו, שזכאים על פי חוק חינוך מיוחד לטיפולי קלינאית תקשורת במסגרת הגן, זכויותיהם הבסיסיות לטיפולים פר א-רפואיים שחיוניים לצורכיהם", כתבו הורי הגן ב-20 באוקטובר לגורמים שונים בעירייה ובמשרד החינוך. "אלה ילדים שברובם מציגים קשיים בולטים בתחום השפתי". ההורים פירטו את הנזק לשלושת המעגלים שמרכיבים את הגן: להורים, הנזק הכלכלי של השגת הטיפול באופן פרטי, לצוות הגן שאינו יכול לתת מענה הולם לילדים, ולילדים כמובן, שנמנעת מהם התקדמות.

"השפה אצלם משפיעה על הכול, וברגע שאין מענה על העיכוב השפתי, כל ההתפתחות שלהם מתעכבת", מספרת ל'דבר' רוני, אמא לילד מהגן.

אורית, אמא לילד מהגן, מוסיפה: "השיחות לקראת כיתה א' מתחילות בינואר הקרוב, וההחלטה על  בית ספר רגיל עם סייעת או בית ספר מיוחד תתבסס על קצב ההתקדמות שלו השנה. לכן כל זמן שאין לנו קלינאית תקשורת, זהו זמן אבוד.

"בוועדת אפיון וזכאות הוחלט להכניס את הילד לגן, ונאמר לנו שהוא יקבל את הטיפולים שהוא צריך. באמת יש מטפלת רגשית, מרפאה בעיסוק ופסיכולוגית חינוכית, וכמובן הגננת והסייעת של חינוך מיוחד, שהן מדהימות. אבל ויתרנו אחרי המתנה ארוכה בתור לקלינאית תקשורת, כי ידענו שנקבל זאת בגן. אני מרגישה שיצאנו קירחים מכאן ומכאן.

"שלחנו את הילד לטיפול פרטי בקלינאית תקשורת כי הסתכלנו סביב וראינו שיש מחסור בקלינאיות תקשורת גם בקופות החולים", אומרת רוני. "אבל הטיפול הפרטי לא יכול להחליף קלינאית תקשורת שנמצאת בקשר רציף עם הגננות".

מפקחת מחוז חיפה של משרד החינוך סיגל כהן הגיבה למכתב: "כידוע יש חוסר בקלינאיות תקשורת בכל הארץ. צוות המתי"א (מרכז תמיכה יישובי אזורי) עושה מאמצים למצוא קלינאית עבור הגן. אני בקשר עם מנהלת המתי"א, ויחד נבדוק כיצד לתת מענה מיטבי לילדים".

להורי הגן נאמר שלצוות הגן תצטרף גננת שילוב, שתפקידה יהיה לעבוד עם הילדים על כישורי שפה, והיא תלווה על ידי החוג לקלינאות תקשורת. אבל ההורים אינם מרוצים מפתרון זה. "עם כל הכבוד, גננת שילוב היא לא אשת מקצוע שמתאימה לכך",  אומרת אורית.

רוני מצדדת באורית: "אני עובדת במשרד החינוך, ולגננת שילוב אין הכשרה. הן עוברות קורס אחד בהתפתחות שפתית וזהו. זה לא מספיק".

כפי שאמרה מפקחת המחוז, המחסור בקלינאי תקשורת ומקצועות פרא-רפואיים אחרים הוא בעיה ארצית. במכתב ששלח ארגון מנהלי מחלקות הנוער למשרדי הממשלה נכתב: "משרדי הממשלה השונים נדרשים ליצירתיות. ישנם פתרונות שונים שזמינים כיצירת מסלולי גיוס והכשרה, שכר מתגמל". במכתב תואר המחיר של מחסור במקצועות השונים. "המחסור בכוח אדם משפיע מיידית ומשבש את סדר יומם של התלמידים באופן בלתי הפיך. עלינו להידרש לפתרונות יצירתיים, בד בבד ליצירת פתרונות מן השורש. אנחנו מצפים שמשרד החינוך יקים לאלתר ועדה בין-משרדית לגיבוש פתרונות למחסור בכוח אדם".

רוני אומרת: "השנתיים הללו הן זמן בשבילנו להשלים פערים, ובשביל זה צריך לעבוד קשה מאוד. להיות בלי קלינאית תקשורת, זה פשוט חוטא למטרה".

ממשרד החינוך נמסר: "על רקע המחסור, הוקצה לגן תקן ייעודי נוסף של גננת, שמקבלת ליווי והדרכה מקצועיים, צמודים ושוטפים מטעם המתי"א, כדי לתת לילדים את המענה המקצועי. בד בבד, המחוז ממשיך לפעול במלוא המרץ כדי לאתר לגן קלינאי תקשורת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!