דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

המלחמה באתיופיה: הממשלה איבדה שליטה; דיווחים על מעשי טבח והפרת זכויות מאסיבית

"החזית העממית לשחרור תיגראי" השתלטה על ערים מרכזיות ומתקרבת לבירה אדיס | ראש הממשלה הכריז מצב חירום: "אחזו בנשק והגנו על שכונותיכם" | הנשיא יצחק הרצוג: "נפעל להעלאת אלפים ארצה"

חיילי מיליציה צועדים במחוז תיגראי. הצדדים מאשימים זה את זה במעשי טבח וטיהור אתני (צילום: פטריק רוברט, Getty Images)
חיילי מיליציה צועדים במחוז תיגראי. הצדדים מאשימים זה את זה במעשי טבח וטיהור אתני (צילום: פטריק רוברט, Getty Images)
אוריאל לוי

ממשלת אתיופיה איבדה את השליטה במרבית חלקי המדינה. "החזית העממית לשחרור תיגראי" השתלטה השבוע על ערים מרכזיות על הכביש המהיר לאדיס הבירה, וכוחותיה מצויים במרחק כ-200 ק"מ מהבירה. בה בעת כבש "צבא השחרור של האורומו" שטחים נרחבים במרכז המדינה, והצליח לחבור לכוחות התיגריים. ראש הממשלה אבי אחמד הכריז בתחילת השבוע על מצב חירום בכל המדינה וקרא לכל אזרחי המדינה לאחוז בכל נשק שרק ישיגו ו"להגן על שכונותיהם".

מלחמת האזרחים באתיופיה התחילה לפני שנה כמלחמה שמוגבלת לשטחי מחוז תיגראי שבצפון המדינה, אלא שכעת התפשטה המלחמה לכל המדינה, והפכה למלחמה רבת צדדים. כל צד מאשים את הצדדים האחרים במעשי טבח, טיהור אתני ופגיעה חמורה בזכויות אדם. השבוע דווח שכוחות הביטחון הפדרליים עוברים מבית לבית בעיר הבירה כדי לגלות "תומכים סמויים של החזית", התיגרים טוענים שהממשלה עוצרת כל דובר תיגרינית בכוונה להשתמש בהם כ"מגן אנושי" נגד המורדים.

דובר הממשלה האתיופית לגסה תולו טען בפני כלי תקשורת זרים כי אנשי המורדים ריכזו קבוצה של יותר ממאה צעירים וירו בהם למוות לאחר נפילת קומבולצ'ה לידיהם. סוכנות הידיעות הרשמית של הממשלה פרסמה הודעה קצרה שבה נכתב: "הטרוריסטים של ארגון החזית לשחרור תיגראי הרגו מאה בני נוער וצעירים בקומבולצ'ה".

דובר החזית לשחרור תיגראי גטצ'ו ראדה אמר ל'רויטרס' שלא התרחשו הוצאות להורג בקומבולצ'ה, ושהעיירה נפלה ללא קרב, וכלל לא היו הרוגים משני הצדדים במהלך כיבושה. כלי תקשורת זרים לא יכלו לאשר או להפריך את טענות הצדדים, משום שכניסת עיתונאים לאזורי העימות אסורה, והממשלה השביתה את שירותי התקשורת לאזורי הלחימה, כך שדיווח עצמאי מהאזור איננו אפשרי.

שרת הקליטה: "השנה נעלה 3,000 יהודים מאתיופיה, זה מצב חירום"

נשיא המדינה יצחק הרצוג ושרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה, שעלתה ארצה מאתיופיה, השתתפו אתמול (חמישי) בחגיגות הסיגד בירושלים והתייחסו למלחמה. השניים הבטיחו להביא את היהודים שנותרו באתיופיה לישראל. "לא אשקוט ולא אנום עד שנסייע לממתינים לעלות ארצה וחלילה לא נפקיר אותם לגורלם", אמרה תמנו-שטה. "השנה נעלה 3,000 מיהודי אתיופיה. זה מצב חירום". הרצוג הוסיף: "אלפים עוד מחכים לעלות לישראל, וחלקם נמצאים במצב מאוים ומדאיג. עלינו להמשיך לפעול להעלאתם ארצה במהרה."

משרד החוץ פרסם אתמול אזהרת מסע חמורה לאתיפיה: "משרד החוץ ממליץ לאזרחים ישראלים המתעתדים להגיע לאתיופיה לשקול להימנע מנסיעות לא חיוניות בעת הזו.

"משרד החוץ ממליץ לאזרחים ישראלים השוהים באתיופיה לשקול לקצר שהותם, לנקוט משנה ערנות ולהתעדכן באופן שוטף על התקדמות הלחימה במדינה בכלל והמצב בעיר הבירה בפרט. משרד החוץ ממליץ להימנע מלהגיע או לשהות באזורי העימות, ולהישמע להנחיות המקומיות לגבי שעות עוצר, התקהלויות והגבלות תנועה."

אזהרת המסע של משרד החוץ מתונה יחסית למדינות מערביות אחרות. ארצות הברית, למשל, החלה כבר לפנות את אנשי הסגל הדיפלומטי ומשפחותיהם מהבירה אדיס מוקדם יותר השבוע.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!