דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

טור אישי / בני השלוש מופקרים, וכשזה בנך זה מדיר שינה

אי אפשר לדעת אם אלוהים מרחם על ילדי הגן, כפי שכתב יהודה עמיחי. אבל אפשר לדעת בוודאות שליבם של 120 חברי הכנסת גס בילדי החינוך המיוחד

תלמידת בית ספר וילדה בגן ילדים (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
תלמידת בית ספר וילדה בגן ילדים (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
גיל פלוטקין
גיל פלוטקין
עורך אתר החדשות ״דבר״
צרו קשר עם המערכת:

הפעם אני כותב כאבא. לראות במו עיניך את החינוך המיוחד בישראל קורס זה כואב. כאשר זה הבן שלך, זה גם מדיר שינה. חברה נבחנת ביחסה לחלש, וישראל נכשלת בהגנה על בני שלוש הזקוקים לעזרה. אין כאן מחסור באמצעים, רק כשל ערכי ומוסרי.

חוק חינוך מיוחד קובע שילד בגן התפתחותי יקבל טיפול של קלינאית תקשורת במסגרת לימודיו בגן. אבל בגן חלמית בחיפה אין קלינאית מתחילת השנה, ומשרד החינוך לא מתחייב שתהיה.

גן חלמית לא לבד. מתוך 500 גנים שזקוקים לקלינאית תקשורת, ב-100 גנים אין כזו. אלפי ילדים, שהוגדרו על ידי מערכת החינוך כמי שזקוקים לטיפול מיוחד, נפגעים פגיעה חמורה. הם לא מקבלים מענה לזכותם הבסיסית ביותר לקבלת טיפול החיוני להתפתחותם.

הפגיעה היא פגיעה רב מערכתית בעלת השלכות קשות בכמה מעגלים. במעגל הראשון נפגעים כמובן הילדים, שהחלו את שנתם הראשונה במערכת החינוך, ואוזלת ידה כבר מונעת מהם טיפול ראוי. הלב נשבר לנוכח הקשיים שלהם שלא מקבלים מענה. במעגל השני אלה ההורים שנדרשים לממן טיפול פרטי (במבט חברתי יש בכך העמקת פערים); ובמעגל השלישי זה צוות הגן שחסר ליווי מקצועי לבניית תוכנית אישית מותאמת לכל ילד.

קושי שפתי הופך במהרה לקושי רגשי, שמתגלגל לקושי חברתי. אלה משקעים שיכולים להישאר למשך שנים, ומאוחר יותר יהיה הרבה יותר קשה לטפל בהם. לכן הדחיפות הגדולה לפעול דווקא בגיל הזה.

***

קריסת החינוך המיוחד בישראל היא חלק מההתפוררות של כלל מערכת החינוך. בגני ילדים חסרות גננות וסייעות. זו כבר תופעה מוכרת שהורים מקבלים בבוקר הודעה שהיום לא ייפתח הגן. צהרונים נסגרים ברחבי הארץ בגלל מחסור בעובדים ועובדות. וקצרה היריעה מלתאר את הצפיפות והאלימות בכיתות הלימוד, את עומק המחסור במערכת החינוך הישראלית.

השבוע התברר שהפסיכולוגים החינוכיים, שיצאו לעיצומים בגלל פגיעה בתחומם, וקיבלו הבטחות לפתרון, שוב מתקשים לקבל תשובות ממשרד האוצר. זו פגיעה ממוקדת נוספת בחינוך המיוחד.

***

תקציב משרד החינוך הוא הגדול ביותר בתקציבי משרדי הממשלה, גדול מתקציב משרד הביטחון. 59 מיליארד שקלים בסך הכול. אז איפה שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון? אם יש כסף, מדוע היא לא פותרת את המשבר בחינוך המיוחד? ואם חסר כסף, מדוע לא נשמע קולה בימים הארוכים של אישור התקציב?

למה השרה לא מונעת התדרדרות כזו ופגיעה כזו בילדים? מדוע ראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד, שנושא החינוך המיוחד קרוב לליבו, אינו עוסק בכך? "הממשלה הזו באה לעסוק בדברים החשובים", נאמר תחת כל עץ רענן, "בחיים עצמם". ומה חשוב יותר מבני שלוש בחינוך המיוחד, שזקוקים לטיפול, מעטפת והגנה, אך נותרים מופקרים?

אי אפשר לדעת אם אלוהים מרחם על ילדי הגן, כפי שכתב יהודה עמיחי. אבל אפשר לדעת בוודאות שליבם של 120 חברי הכנסת גס בילדי החינוך המיוחד. אחרת היו מוצאים פתרון. הם דאגו לחלוקת 2 מיליארד שקלים כספים קואליציוניים. הם דאגו לסתום עוד קצת את הגירעון עם 25 מיליארד שקלים – הכנסות מעבר למצופה. הם דאגו לכל מה שהיה צריך בשביל שהתקציב יעבור והממשלה תתקיים. אבל לבני השלוש בחינוך המיוחד הם לא דואגים בכלל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!