דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
18.3°תל אביב
  • 11.6°ירושלים
  • 18.3°תל אביב
  • 14.7°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 20.2°אילת
  • 17.8°טבריה
  • 11.1°צפת
  • 17.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

הורוביץ מינה צוות יישום לקיצור תורנויות המתמחים, ההמלצות יוגשו עד סוף ינואר

הצוות בראשות סמנכ"ל משרד הבריאות כולל את נציגי בתי החולים, הר"י ומשרדי הבריאות והאוצר | על הפרק שורת נושאים במחלוקת: שכר המתמחים במתווה החדש, המחסור בכוח אדם, ותוספת עוזרי רופא ומזכירות להקלת העומס

שר הבריאות ניצן הורוביץ (צילום: פלאש 90)
שר הבריאות ניצן הורוביץ (צילום: פלאש 90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

שר הבריאות ניצן הורוביץ מינה אתמול (ראשון) צוות יישום לקיצור תורנויות הרופאים המתמחים, שצפוי להתחיל בסוף מרץ הקרוב ב-10 בתי חולים בחלק מהמקצועות, ולהתרחב בהדרגה לכלל בתי החולים בארץ. בראש הצוות יעמוד המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר ספי מנדלוביץ', והוא מונה בסך הכל 25 חברים בהם מנהלי בתי חולים, נציגי ההסתדרות הרפואית ופורום המתמחים בהסתדרות הרפואית, נציגים ממשרדי הבריאות והאוצר וממשרד הכלכלה.

הצוות נדרש להגיש את מסקנותיו להורוביץ עד סוף ינואר. כלומר, בתוך חודשיים וחצי הוא יידרש לטפל בשורת קשיים ובעיות שנגזרות מהחלטת שרת הכלכלה אורנה ברביבאי ושר הבריאות הורוביץ על קיצור התורנויות: החל מטיפול בשכר המתמחים, שללא הגדרה מחודשת שלו עלול לרדת עם קיצור התורנויות, דרך סוגיית המחסור בכוח האדם שייווצר בבתי החולים בטווח המיידי ובטווח הארוך (מאחר שבמתווה החדש כל מתמחה יעבוד פחות שעות), ועד משך ההתמחות, שתכלול במצב החדש פחות שעות עבודה. כל הנושאים הללו לא הוסדרו בטרם ההחלטה על המתווה, ובין הגופים השונים שמרכיבים את הוועדה שוררות מחלוקות ארוכות שנים ביחס אליהם.

לפי כתב המינוי, הצוות יתייחס גם למסקנות 'הוועדה העליונה' בנושא סדרי העבודה של הרופאים, ועדה  שהקימה ההסתדרות הרפואית והמליצה בקיץ על מודלים שונים לקיצור התורנויות. בנוסף נדרשים חברי הצוות להתייחס ל"איכות הטיפול, איכות ההכשרה, רווחת הרופאים ותנאי עבודתם".

הורוביץ הודיע שמסקנות הצוות יגובשו על ידי כלל הגופים המשתתפים בו. נושאים שקשורים להסכמים קיבוציים של הרופאים יוסדרו על ידי ההסתדרות הרפואית ואגף הממונה על השכר באוצר.

המשימות שהוגדרו לצוות היישום הן טיוב וניתוח הנתונים של בתי החולים והמחלקות השונות, תחילה ב-10 בתי החולים בפריפריה המנויים בהיתר ובהמשך בכלל בתי החולים. בנוסף היא נדרשת "לגבש המלצות ביחס למכלול היבטי יישום המתווה, לרבות צרכי איוש, אופי התמחות ואופן עבודת התורנים בסופי שבוע, כמתחייב מהתיקון להיתר הכללי ולאור המודלים השונים לקיצור יום העבודה".

הצוות נדרש גם לבחון פתרונות נוספים להקלת עומסי העבודה בתורנויות, בהם עוזרות ועוזרי רופא וצוות מזכירות רפואית. פתרונות אלו הם חלק מהמלצות הוועדה העליונה של הר"י.

בתחילת אוקטובר האחרון החליטה שרת הכלכלה אורנה ברביבאי שלא להאריך באופן גורף את היתר ההעסקה בשעות חריגות לרופאים, שאפשר במשך עשרות שנים העסקה של רופאים מתמחים בתורנויות של 26 שעות. ההיתר החדש קובע שהחל מ-31 במרץ 2022 יקוצרו תורנויות המתמחים ב-10 בתי חולים בפריפריה מ-26 ל-18 שעות בכל מקצועות הרפואה למעט כירורגיה, טיפול נמרץ והרדמה. בשנת 2023 יקוצרו המשמרות גם בטיפול נמרץ ובהרדמה. מספר התורנויות יוגבל ל- 6 בחודש – בכל המקצועות. לאחר פרסום ההיתר הודיע שר הבריאות הורוביץ כי שני בתי חולים ממרכז הארץ יצורפו למתווה.

בנוסף נקבע במתווה שמשרדי האוצר והבריאות יגבשו תכנית לקיצור התורנויות של כל המתמחים והמתמחות בישראל בתוך חמש שנים, ושאם שרת הכלכלה תראה שאין התקדמות בגיבוש התכנית וביישומה, בסמכותה לבטל את המתווה בסוף 2023.

בחשבון הטוויטר שלו כתב הורוביץ: "נעבוד עם כל הגורמים הרלוונטיים במערכת, וכל השותפים שרוצים בהצלחת המהלך, ונשים סוף לשעות התורנות הבלתי סבירות של הרופאות והרופאים המתמחים. אוודא שהמהלך ההיסטורי יושלם בצורה מקצועית – ומלאה".

לארגון מרשם, המאגד מאות רופאים מתמחים והוביל הפגנות ואיומים בהתפטרות בדרישה לקיצור התורנויות, לא שותף בצוות. בארגון אמרו אתמול: "מדובר בצעד חשוב לקראת יישום ההחלטה לקיצור התורנויות והצעד ההיסטורי שהשגנו אחרי מאבק נחוש. בין חברי צוות היישום ישנם בעלי תפקידים שפעלו ופועלים למען יישום ההחלטה של שרי הממשלה לקיצור התורנויות – וארגון מרשם סמך את ידו עליהם. לצד זאת ולצערנו חלק מהגורמים שמונו לצוות הם מראשי המתנגדים לקיצור התורנויות ואנחנו נעמוד על המשמר לוודא שהם לא יפעלו לחבל במהלך וביישום ההחלטה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!