דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
האסון במירון

האוצר משנה כיוון: "פיצויים למשפחות המירון רק אחרי ועדת החקירה הממלכתית"

הממשלה נסוגה מהבטחתה לגבש מתווה סיוע ראשוני למשפחות שאיבדו בן משפחה באסון | ישראל בונם דיסקנד, שאחיו נהרג באסון: "כל הכותרת על ועדת החקירה, אף אחד לא כותב על היתומים. אחיינית שלי שואלת יום יום איפה אבא, המינימום זה סיוע ראשוני"

קיר לזכר הרוגי אסון המירון (צילום: דוד כהן / פלאש 90)
קיר לזכר הרוגי אסון המירון (צילום: דוד כהן / פלאש 90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

משרד האוצר נסוג מהבטחתו להציע מתווה פיצוי למשפחות הנפגעים באסון המירון, ודוחה את קבלת ההחלטה בנושא לסיום ועדת החקירה הממלכתית, כך עולה מדיון שהתקיים היום (שלישי) בוועדת הפנים והגנת הסביבה.

"מדיניות הממשלה היא לא לנקוט אמצעים לפני סיום ועדת החקירה" אמר יפתח עשהאל, רפרנט לענייני שיכון באגף התקציבים, שייצג את משרד האוצר בדיון. עשהאל השתתף לראשונה בדיון הכנסת בנושא זה, לאחר שבפעמים הקודמות ייצגה את משרד האוצר יעל לינדברג, שהבטיחה שהמתווה יוצג בחודש יולי.

ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), שקידם הצעת חוק לפיצוי המשפחות, שאל אותו לפשר הקשר בין הדברים, ונציג האוצר השיב: "הנושא מורכב מבחינת הפיצויים. לא נכנסים לנושא כרגע. זה יידון אחרי המסקנות".

בתשובה לשאלת 'דבר' על מועד קבלת ההחלטה, השיב משרד האוצר כי "ועדת החקירה מונתה והחלה בדיוניה בין היתר בשאלת האחריות ולכן הוחלט שלא לנקוט בצעדים במקביל לדיוני הוועדה". לשאלה מי קיבל את ההחלטה לא ניתנה תשובה.

מדובר במתווה לסיוע סוציאלי ראשוני למשפחות, ולא בפיצוי מלא שיתברר בתביעות משפטיות שצפויות לקחת שנים. חשוב להדגיש שכל הגורמים מסכימים שחלק מהפיצוי יצטרך בסופו של דבר לצאת מקופת המדינה, לאור ממדי האסון ומעורבותה הישירה של המדינה בו. בימים אלה מקודם חוק של ח"כ אפרת רייטן לפיצוי נפגעי אסונות לאומיים, אך הוא לא ישפיע רטרואקטיבית על משפחות המירון.

"הכנסת הפנתה לנו עורף"

את הדיון יזם ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס), לאחר שהדיונים שהחלו בוועדת הכספים בנושא הופסקו. יו"ר הוועדה ח"כ ווליד טאהא העיר בצער שמלבדו, רק חברי כנסת חרדים השתתפו בו.

"תביעות נזיקים יכולות להתנהל שנים. זה לא קשור לחבילת הפיצוי" אמר ח"כ אשר. "אלה הפיצויים שצריך לתת, בלי שום קשר להליכים פלילים כאלה ואחרים. או שהאוצר יסגור את זה עם ביטוח לאומי או שנסגור את זה מהר עם חקיקה. הפצע שלהם לא יגליד גם אם 8 רכבים של ברינקס יגיעו אליהם. אבל אירוע בסדר גודל כזה, לא משנה מי אתה, המדינה צריכה להיות שם ולקחת אחריות".

"100 אחוז מהכותרת בעיתונים מדברות על ועדת החקירה. אף אחד לא כותב על היתומים. אחיינית שלי שואלת יום יום איפה אבא. המינימום המצופה היה סיוע ראשוני ליתומים, לאלמנות ולפצועים" אמר ישראל דיסקין, אחיו של שמחה דיסקין ז"ל שנהרג באסון .

"אין לי צל של ספק שלו היינו מדברים על מגזר אחר לא היינו מנהלים את הדיון הזה. ב-28 ליוני השתתפתי בדיון אצל אלכס קושניר, שם הוא הבטיח לנו אחרי שקיבל את עמדת משרד האוצר יעל לינדברג שאמרה תוך שלוש שבועות נגבש מתווה. מאז עברו ארבע חודשים ושום מתווה לא נראה באופק".

"7 חודשים חלפו מאז האירוע וכנסת ישראל הפנתה לנו עורף" אמר שי צרפתי, שאיבד את אביו משה צרפתי ז"ל באסון. "התנערו מאתנו המשפחות השכולות. שפיגלר הציע הצעה, יו"ר ועדת העבודה והרווחה הסכימה, והאישור של משדר האוצר לא מגיע" אמר צרפתי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!