דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
17.3°תל אביב
  • 15.9°ירושלים
  • 17.3°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 16.9°אשדוד
  • 16.9°באר שבע
  • 20.8°אילת
  • 17.1°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 16.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ועדת הכלכלה: "הפרטת מבחני הנהיגה הוכיחה חוסר יעילות וחוסר התחשבות בלקוח"

בדיון שנערך בוועדה עלו בעיות רבות בקביעת מועד למבחן הנהיגה, "הרפורמה קבעה 5 ימים למבחן המעשי ויש שממתינים כבר 3 חודשים" | מנהל אגף הרישוי: "נתקן את המערכת וניתן קדימות לתלמיד שמבחנו נדחה"

שיעורי נהיגה (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90)
שיעורי נהיגה (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכלכלה של הכנסת מתחה היום (ראשון) ביקורת נוקבת על הפרטת שירות מבחני הנהיגה (טסטים). יו"ר הוועדה, מיכאל ביטון (כחול לבן) הדגיש כי "הפרטת השירות הוכיחה חוסר יעילות משווע וחוסר התחשבות בלקוח. מדובר בסיר מבעבע של התמרמרות הציבור. אסור לרשויות לפחד לעשות את הצעדים הנדרשים".

ביטון קרא לגיבוש מחיר אחיד למבחני הנהיגה והטיל על אגף הרישוי במשרד התחבורה להציג לוועדה בהקדם תכנית לשיפור משמעותי בנושא, ונתונים על ביטולי מבחנים ועל קנסות שניתנו לחברות המפעילות את מערך הבוחנים.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

את הדיון יזם ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) שציין כי עלות הוצאת רישיון נהיגה היא בין 6,000 ל-10,000 שקלים ומהווה נטל כבד על כתפי צעירים שלומדים נהיגה. ח"כ מקלב סיפר על פניות רבות שהוא מקבל על בחינות שמתבטלות ברגע האחרון בגלל "אי זמינות בוחן" ותוך אי מענה טלפוני מצד החברות המספקות בוחנים.

גם ח"כ אוסמה סעדי (הרשימה המשותפת) סיפר על מקרה שהובא לפניו, בו בוטל מבחן מעשי שעה לפני המועד. "הרפורמה קבעה 5 ימים למבחן המעשי הראשון ו-14 יום למבחן השני, כאשר היום ממתינים כבר כשלושה חודשים למבחן", אמר והדגיש את המתח הנפשי בו מצוי הנבחן, ואת הסבל, הייאוש והתסכול כאשר המבחן נדחה ברגע האחרון.

"נבוא חשבון עם הזכיין, ונתקן את המערכת"

מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה, אפי רוזן, הודה כי הרפורמה לא הצליחה במלואה. "יש בעיות ברפורמה, וחברה אחת לא עומדת באמנת-השירות שנקבעה", אמר והוסיף כי הודעה על ביטול המבחן שעה בלבד לפני המבחן היא פסולה ואינה-מקובלת. "נבוא חשבון עם הזכיין, ונתקן את המערכת כך שתינתן קדימות במבחן חדש לתלמיד שמבחנו נדחה".

עם זאת ציין רוזן כי כיום ישנם 620 אלף מבחנים מעשיים בשנה, עם כ-200 בוחנים (עובדי חברות כוח אדם) שעה שטרם הפרטת השירות בוצעו כ-400 אלף מבחנים מעשיים בשנה בלבד שבוצעו על ידי 120 בוחנים שהיו אז עובדי מדינה, "איחדנו את המדדים, יצרנו שקיפות, מקצועיות וזמינות של מבחנים מעשיים, היום תלמיד יכול לערער על פסילת המבחן שלו, ולהוריד מהמחשב את קטע הווידאו המדובר".

לדברי אבי גולן, יו"ר ארגון מורי הנהיגה, מצב תלמידי הנהיגה דווקא השתפר לאין ערוך בשנים האחרונות. "יש עדיין מה לשפר אך לא באבחת חרב. זמינות גבוהה מדי של מבחן מעשי מביא לזילות המבחן".

עד 2018 בוצעו מבחני הנהיגה באופן ישיר על ידי משרד התחבורה, אולם רפורמה שקודמה ב-2016 הפריטה את מערך הבחינות המעשיות לחברות זכייניות, המעסיקות את הבוחנים. עתירה של בוחני הנהיגה כנגד הרפורמה וההפרטה נדחתה על ידי בג"צ בנובמבר 2016. במכרז להפעלת המבחנים זכו החברות טלדור ומילגם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!