דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות

מהפכה ירוקה? תעריף החשמל החדש יעביר כסף מיצרנים סולארים ליצרנים בגז

תעריף החשמל הגמיש מקטין את התשלום שיקבלו חלק מיצרני חשמל הסולארי, שמוגבלים לשעות היום | יצרנים פנו לרשות החשמל: "רעידת אדמה לשוק הסולארי, ימנע הקמת מתקנים חדשים" | רשות החשמל: "השינוי מחוייב המציאות. סך התשלומים ליצרנים בגז צפוי לרדת"

תחנת חשמל בגז ומתקן סולרי (צילום: AP Business Wire, משה שי/ פלאש 90)
תחנת חשמל בגז ומתקן סולרי (צילום: AP Business Wire, משה שי/ פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שינוי תעריפי שיוזמת רשות החשמל והשימוע לאישורו מסתיים היום (שלישי) עשוי בפועל להעביר כסף מיצרנים חשמל סולארי נקי ליצרני חשמל בגז, בנוסף לייקור של תעריף החשמל למגזר הביתי. במקביל, להגדיל הכנסות לחלק מיצרני החשמל בגז.

לפי התעריף החדש החשמל לצרכן יהיה יקר יותר בשעות הערב, וזול בשעות הבוקר. באופן עקיף, שינוי זה ישפיע גם על יצרנים סולארים הנמצאים תחת הסדרת 'מונה נטו', שמקבלים זיכוי כספי בחשבון החשמל לפי תעריף החשמל בשעות בהן הם מייצרים. החשמל הסולארי מופק במהלך היום, בו התעריף נמוך, ולכן התשלום שלהם יפגע.

ההשלכה על חלק מיצרני החשמל הסולארי צפויה להיות דרמטית , עד מעבר מרווחיות נאה להפסד.

גם יצרני חשמל סולארי לשימוש עצמי עלולים להיפגע, מאחר והשעות בהן הם מייצרים ומשתמשים בחשמל יהפכו לזולות יותר, והשעות בהן הם לא יכולים לייצר יהפכו ליקרות יותר.

חלק מיצרני הגז, מנגד, נהנים מהגנה פיננסית שמאפשרת להם להתאים את ייצור החשמל שלהם לשינויים בתעריף, וכך דווקא להרוויח כסף כתוצאה מהשינוי.

"במדינות אחרות יצרנים קיבלו הגנה"

"אני מדבר כאן על העיקרון – יצרנים סולאריים מפסידים ונותרים ללא הגנה, בעוד יצרנים בגז מקבלים הגנה של תעריפי זמינות, שהם מקבלים בזמן שהם לא מייצרים" אמר ל'דבר' נטע ריף, בעלי חברת החשמל הסולארי סולאטיקס. "השינוי התעריפי הזה התקיים גם במדינות אחרות, אבל שם יצרנים קיבלו הגנה והתחולה היא בעיקר על העתיד, ולא על מי שנענה להסדרות שיצרה רשות החשמל לקידום אנרגיה נקיה בעבר.

"מה שקורה בפועל זה שלוקחים כסף מיצרני חשמל סולארי בזמן שמגדילים את התשלומים המערכתיים ליצרני חשמל בגז" אומר ריף.

כך למשל, אגודות מים, שנדרשות לספק מים בכל שעות היממה, השקיעו במערכות סולאריות שחסכו להן כסף בשעות היום, שעד כה היו השעות היקרות והרווחיות לייצור. הורדת תעריף הזיכוי עלולה לגרור אותן להפסדים.

"רעידת אדמה לשוק כולו"

עשרות יצרני חשמל בשיטה זו פנו במכתב בתחילת החודש לשרת האנרגיה קארין אלהרר, עם טענות קשות נגד השימוע.

"אם יהפוך השימוע להחלטת רשות ללא שיוגדרו מנגנוני פיצוי מראש – תהיה בכך משום פגיעה חמורה במתקנים קיימים ורעידת אדמה לשוק הסולארי כולו עד כדי מניעת הקמתם של מתקני ייצור סולארי חדשים" כתבו היצרנים. לפי הניתוח הכלכלי שמצורף במכתב, פרויקטים שנהנו מתשואות של 7-11%, יהפכו להיות ב0.5% עד 3.1%. הפגיעה בהכנסות השנתיות היא סביב 40-50%.

בעבור צביקה גרבר, מנכ"ל אגודת המים אפיקי עמק חפר, המצב קשה עוד יותר. "השינוי הזה יהפוך את המערכות שלנו להפסדיות ממש. זה לא שנרוויח פחות", אמר בשיחה עם 'דבר'.

לדבריו, בעמר חפר הושקעו מעל 50 מיליון שקל במערכות סולאריות צפות על מאגרי מים – כאלו בעלות ערך סביבתי מוסף, שמקטינות את אידוי המים במעט, אך אינן המשתלמות ביותר בעולם הסולארי. "בכל מקום שבדקתי מצאו פתרון לבעלי מערכות במצבנו. פה דוחפים אותנו להפסד".

חלק מיצרני החשמל בגז ירוויחו 

הסדרות ישנות של רשות החשמל העניקו ליזמי חשמל בגז הגנות מפליגות, על מנת שיתחרו בחברת החשמל. בשונה מההגנות ליזמי כביש 6, שמופעלות רק כאשר הנסועה בכביש נמוכה וההכנסות שלהם נמוכות, ההגנה הפיננסית ליצרנים אלו פועלת תמיד, בדמות תשלום נמוך על זמינות ייצור, גם ללא ייצור בפועל.

תעריף חדש לחשמל לפי שעות (רשות החשמל)
תעריף חדש לחשמל לפי שעות (רשות החשמל)

כך למשל, תחנת דוראד נוהגת בדרך כלל לייצר חשמל בעיקר בשעות תעריף הפסגה, ולקבל תשלומי זמינות בשעות השפל.  הגנות אלו עולות כבר כיום לציבור כ-250 מליון שקל בשנה והן ניתנות למשך 18 שנה מיום הפעלת התחנה. שינוי התעריפים יפגע בדוראד מעט באמצעות צמצום שעות תעריף הפסגה, אך יפצה אותה בזכות ייקור גדול של התעריף בשעות אלו וכן בשל הגדלת שעות השפל ל-7,300 שעות בשנה לעומת 4,600 שעות קודם לכן.  בסך הכל, ללא תשלומי הזמינות בעלי תחנות הכח בגז היו נפגעים בשימוע, אך בזכות תשלומים אלו הם יזכו לקבל עוד עשרות מליוני שקלים בכל שנה.

משק חשמל זרוע הסדרות ישנות 

גורם במשק החשמל אמר ל'דבר' כי "במשק החשמל יש המון הסדרות ותיקות שונות זו מזו. כשמשנים כללי רוחב בשינוי התעריפים כמו זה, יש לזה המון השפעות נגזרות. לא נראה שמשהו ניסה בכוונה לקחת כסף מיצרן סולארי ולהעביר אותו הלאה ליצרן בגז, אבל ההבדל בין ההסדרות גרם לכך שליצרן בגז יש הגנה פיננסית".

כיום לא ניתן להצטרף להסדרה הסולארית מסוג 'מונה נטו', אך היקף הייצור הקיים בה הוא 432 מגה-ואט, המשקף השקעות של בערך 2 מיליארד שקלים.

במקביל, בחודשים ביולי אוגוסט, רשות החשמל מתכוונת לקבוע תעריפי שפל, כאשר הביקוש בפועל איננו נמוך. מדובר ב'ביקוש נטו' – כלומר, הביקוש לחשמל בניכוי הייצור הסולרי – ימשיך להיות די גבוה בשנים הקרובות, כך שאולי החלטת רשות החשמל מקדימה את זמנה.

לדברי הגורם, "היה נכון לקבוע ביולי אוגוסט תעריף ביניים, בין שפל לפסגה, מה שהיה הולם את הביקושים הגבוהים בפועל בצהריים בקיץ. מה שיקרה אחרי שינוי התעריפים זה שמי שיכול יפנה עוד צריכה לצהריים ולא באמת ייכנס מספיק ייצור סולארי כדי לגרום למצב אמיתי של שפל בביקוש נטו בשנים הקרובות". תעריף כזה היה גם מצמצם את הפגיעה ביצרנים הסולאריים.

המועד האחרון להגיב לשימוע הוא היום.

תגובת רשות החשמל:

"השינוי במקבצי שעות הביקוש (מש"בים) שמובילה רשות החשמל מחויב המציאות ומהווה תנאי להמשך שילוב משמעותי של מתקנים סולאריים ומתקני אגירה בכדי לעמוד ביעדי הממשלה השאפתניים ל2030. ללא שינוי זה, צרכני חשמל הגדולים יתומרצו לצרוך יותר חשמל בשעות הערב מה שיחייב השקעה נוספת בהספק קונבנציונלי מזהם יותר, במקום לצרוך חשמל נקי בשעות הצהריים כאשר קיים הספק סולארי משמעותי.

"בכל הנוגע ליצרני חשמל מגז הרשות סבורה כי התיקון המוצע אינו מיטיב עם הייצור הקונבנציונלי בראייה כוללת ועל פי ההערכות, שכן, סך התשלומים ליצרנים בגז צפויים דווקא לרדת, מכאן שהטענה על העברת תשלומים מיצרנים באנרגיות מתחדשות ליצרני גז פשוט אינה נכונה.

"ברור כי לכל שינוי, גם אם מחויב המציאות, השפעה על שחקנים קיימים ולאור כך יצאה רשות החשמל לשימוע ציבורי בנושא, בימים אלו ההשפעה על סוגי השחקנים השונים נבחנת לעומק ותקבל ביטוי ככל הנדרש במסגרת ההחלטה הסופית."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!