דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אסון מכינת בני ציון

מפקד יחידת חילוץ ערד העיד נגד ראש מכינת בני ציון: "אמרתי לו לא לקחת סיכונים"

אורי קוצר, עמו התייעץ יובל כהאן מספר ימים לפני האסון בנחל צפית, עלה לדוכן העדים בבית המשפט במחוזי בבאר שבע: "שעתיים וחצי אחרי האסון הבנתי שהם טיילו בנחל בצפית"

ראש מכינת בני ציון לשעבר יובל כאהן (מימין) ומנהל התוכנית החינוכית במכינה אביב ברדיצ'ב (צילום: אתר המכינה | פלאש 90)
ראש מכינת בני ציון לשעבר יובל כאהן (מימין) ומנהל התוכנית החינוכית במכינה אביב ברדיצ'ב (צילום: אתר המכינה | פלאש 90)
דוד טברסקי

אורי קוצר, מפקד יחידת חילוץ ערד, עמו התייעץ ראש מכינת בני ציון יובל כהאן מספר ימים לפני האסון בנחל צפית בו נהרגו 9 נערות ונער, עלה הבוקר (רביעי) לדוכן העדים בבית המשפט במחוזי בבאר שבע. קוצר העיד בהליך המשפטי נגד מנהל המכינה, יובל כהאן ומנהל התכנית החינוכית, אביב ברדיצ'ב.

בעדותו, סיפר קוצר שכהאן התייעץ אתו על תכנון מסלול בנחל צאלים, המסלול המקורי בו הייתה צריכה המכינה לטייל, וגילה על כך שטיילו בצפית מספר שעות לאחר האסון. קוצר תיאר שפירט את כלל הסיכונים בנחל צאלים עם כהאן.

"אמרתי לו לא לקחת סיכונים", טען קוצר, "ניתחנו את אפשרות האם אפשר לקבל עדכונים על שטפון, בתוך הנחל בהרבה מקומות אין קליטה סלולרית, גם לא לטלפון לווייני". קוצר ציין שכהאן רצה להבין את כלל הסיכונים ואיך הוא יכול לקבל התרעות "הסברתי שיש מקומות בלי קליטה, כאלו שגם טלפון לווייני לא יכול לקבל אליו הודעות".

לשאלת השופט יובל ליברדו האם הרגיש שהסביר את הדברים לכהאן, השיב: "ניסיתי להסביר את כל זה אבל לא בטוח שהצלחתי". לדבריו של קוצר, בתחום השטח שהוא אחראי עליו ביחידה, יש סדר גודל של שלוש שעות מרגע שמתחיל גשם בבקעת ערד עד שמתחיל שטפון. "שלוש שעות נחשב לזמן מהיר מאוד מבחינת יכולת לתת התרעה: כי אין קליטה, אין הבנה ולא מסוגלים לדעת את זה".

מסוקים בחיפושים אחר חניכי מכינת בני ציון בנחל צפית, 26 באפריל 2018 (צילום: מאור קינבורסקי/ פלאש90)
מסוקים בחיפושים אחר חניכי מכינת בני ציון בנחל צפית, 26 באפריל 2018 (צילום: מאור קינבורסקי/ פלאש90)

קוצר הדגיש שאינו אחראי על אזור נחל צפית ואינו מכיר אותו באופן מקצועי, אך נשאל לדעתו הכללית לגבי התרעותיו על מזג האוויר באזור כולו באותו שבוע. קוצר תיאר את תמונת המצב של מזג האוויר באזור ערד ערב לפני האסון. "ציפיתי שלא ייכנסו לנחל צאלים בשום פנים ואופן. זה היה כמה ימים לפני תחילת השיטפונות, המודלים החמירו".

ביום רביעי בצהריים, ערב האסון, קוצר תיאר שירד ברד עוצמתי באזור ערד, שאף שבר חלונות לרכבים בכפר נוקדים. בנוסף לכך, קבוצה של תלמידי בית ספר טיילה באזור, נתקעה ונדרשה לחילוץ.

"היה גשם מאוד חזק", אמר קוצר, "ידעתי שיש קבוצה של מכינת בני ציון שמטיילת ושמחתי שעושים את הפעילות באזור כפר נוקדים, כי זה אזור גבוה, כך הבנתי את זה מצביקה דור (ס. מפקד יחידת חילוץ ערבה ד.ט), אחר כך הבנתי שהבנתי לא נכון; שעתיים וחצי אחרי האסון הבנתי שהם טיילו בנחל בצפית; התקשר אלי דני זמיר, חבר ילדות שלי, הוא אמר לי שזו המכינה ואמרתי שלא יכול להיות, הם בנוקדים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!