דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה בעולם

קנסות בגובה 203 מיליון דולר הוטלו על אמזון ואפל באיטליה

ההחלטה התקבלה ע״י רשות התחרות במדינה, בעקבות הסכם שאפשר לאפל לקבוע מי יוכל למכור את מוצרי המותג ״ביטס״ באתר אמזון האיטלקי | חקירות נוספות נגד שתי החברות החלו גם בגרמניה ובספרד

אפל ואמזון (צילומים: askarim / ThomasAFink/ Shutterstock.com)
אפל ואמזון (צילומים: askarim / ThomasAFink/ Shutterstock.com)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רשות התחרות האיטלקית הודיעה אתמול (שלישי) על קנס ענק נגד אמזון בגובה 134.5 מליון יורו וקנס מקביל נגד אפל בגובה 68 מליון יורו, בשל הסכם משנת 2018 בו התירה אמזון לאפל לקבוע מי הם הסוחרים שרשאים למכור את מוצרי מותג האודיו ״ביטס״ שבבעלותה, באתר האיטלקי של אמזון.

ההסכם מנע מספקים רשמיים ובלתי רשמיים למכור את מוצרי״ביטס״  באמזון באיטליה, אשר לטענת רשות התחרות, מפר את פרוטוקול 101 של אמנת האיחוד האירופי. "על פי החקירה, רק לאמזון ולמספר קטן ונבחר של ספקים הורשה למכור את מוצריBEATS  באתר", כך לפי הודעת הרשות. חקירות נוספות נגד שתי החברות מתנהלות גם בגרמניה ובספרד.

אמזון איטליה מחזיקה בנתח שוק עצום של 70% ממכירות הציוד האקלטרוני ברשת, כאשר חלק ניכר ממנו נעשה ע"י סוחרים שאינם אמזון בעצמה. ההסכם עם אפל יצר לכאורה אפליה בלתי חוקית בין סוחרים אלו, כאשר רק אלו אשר אפל חפצה ביקרם היו מורשים לבצע את המכירות.

אמזון הגיבה בהצהרה לפיה: "אנו חולקים באופן חריף על החלטת רשות התחרות האיטלקית ומתכוונים לערער. הקנס שהוטל הינו חסר פרופורציה וחסר הצדקה. אנו חולקים על הטענה שאמזון הרוויחה ממניעת גישה של מוכרים לאתר, כי המודל העסקי שלנו מבוסס על הצלחתם. כתוצאה מההסכם, לקוחות יוכלו למצוא באתר את המוצרים החדשים ביותר, במבחר שהכפיל את עצמו, בעסקאות משופרות ומשלוחים מהירים יותר".

אמזון הכחישה את הטענה שיש לה כוח שוק עדיף, מכיוון שיש ערוצים רבים לרכישת מוצרי אפל, גם ברשת וגם בחנויות פיזיות, וכי 18,000 עסקים קטנים מוכרים באתר, ומהווים כ-60% מהמכירות.

אפל הודיעה שההסכם נועד לשמור על בטיחות הלקוחות ושלמות המוצרים שלה. "מוצרים לא מקוריים גורמים לחוויה נחותה שעלולה להיות מסוכנת", אמרה בתגובתה וציינה כי "אנו מכבדים את רשות התחרות, אך מאמינים שלא עשינו כל רע ומתכוונים לערער".

כיצד צמצום התחרות במכירת מוצרי אפל תורם לשתי חברות הענק ?

ג'ון באמסטד, המתפרנס מתיקון וחידוש של מוצרי אפל, התראיין בשנה שעברה ל'דבר' וסיפר כיצד ההסכם בין החברות בארצות הברית השפיע על העסק שלו ועל המחירים באתר אמזון בארצות הברית: "עד לפני 3 שנים 50% מהעסק שלי עבד באמזון, אבל הם העיפו אותי, להערכתי חלק מהסכם עם אפל במסגרתו אפל מוכרת דרך אמזון מכשירים חדשים שלה, אבל מקבלת זכות לקבוע מי ימכור את המכשירים המשומשים שלה בפלטפורמה.

הוא הוסיף: ״שקלתי לתבוע, אבל מי שעובד במוכר באמזון מתחייב מראש לא לתבוע אותם, ולתבוע את אפל יעלה כמיליון דולר. מאז שהעיפו את המוכרים הקטנים, המחירים באמזון התייקרו בצורה משמעותית".

ההסכם העניק לאמזון הזדמנות למכור מגוון של מוצרי אפל חדשים באופן ישיר, אך אפשר לאפל למתן את המידה שבה מוצריה מיד שניה או מכשירים מחודשים/מתוקנים יכולים להוות תחרות לרכישת אלו החדשים.

לפי באמסטד, המכירה באמזון הייתה בעבר קלה ונוחה – לחברה יש דף מוכן לכל מוצר, והמוכר אינו נדרש לעצב אותו מחדש בעבור כל סוג מוצר, כפי שהוא נדרש למשל, בפלטפורמה כמו EBAY, אשר זוכה לפחות תנועה של קונים ומסורבלת יותר לתפעות מבחינת המוכר. גם רשות הסחר האמריקאי (FTC) פתחה בחקירה בשנת 2018 הנוגעת לניצול לרעה של כוח השוק, אך אלו לא הובילו לנקיטת צעדים מעשיים כלשהם עד כה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!