דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

31 בני אדם נהרגו בטביעה של סירת מהגרים בתעלת למאנש

הסירה הייתה בדרכה מצרפת לבריטניה, שני בני אדם ששטו בה ניצלו ואחד נוסף נעדר | מספר המהגרים מצרפת לבריטניה שילש את עצמו מ-2020 | ארגוני הסיוע לפליטים: "המעבר לבריטניה הוא לא בחירה, אלא בריחה עבור אנשים שנמלטו מקבלת הפנים הצוננת שזכו לה באירופה"

שוטרי סיור צרפתים על החוף. בריטניה וצרפת מנסות לפעול יחד, אבל גם מאשימות אחת את השנייה (צילום: AP Photo/Louis Witter, File)
שוטרי סיור צרפתים על החוף. בריטניה וצרפת מנסות לפעול יחד, אבל גם מאשימות אחת את השנייה (צילום: AP Photo/Louis Witter, File)

האסון הקטלני ביותר בתעלה: 31 מהגרים לפחות טבעו למוות אתמול (רביעי) בתעלת למאנש, כשהיו בדרכם מצרפת לבריטניה.

שר הפנים של צרפת ג'ראלד דרמנין העריך שעל הסירה שטבעה היו 34 בני אדם. הרשויות איתרו 31 גופות, בהן חמש נשים וילדה אחת, ושני ניצולים. אחד מהמהגרים עדיין נעדר. מוצאם הלאומי של השטים בסירה עדיין לא ידוע.

יותר ויותר מהגרים שנמלטו מהעימותים האלימים והעוני הקשה במדינות כמו אפגניסטן, סודאן, עיראק ואריתריאה מסכנים את חייהם בניסיון להגיע מצרפת לבריטניה דרך הים, באמצעים מאולתרים ומסוכנים. בבריטניה הם מקווים למצוא מקלט, ומאמינים שייפתחו בפניהם הזדמנויות תעסוקה. מספר המהגרים מצרפת לבריטניה שילש את עצמו מ-2020. רק אתמול חולצו 106 מהגרים מהמים הטריטוריאליים של צרפת.

בריטניה וצרפת יצאו למבצע משותף לאיתור הנעדרים שהיו על הסירה. שתי המדינות משתפות פעולה במאמץ לצמצם את ההגירה דרך התעלה, אבל גם מאשימות זו את זו באוזלת יד. פוליטיקאים משני הצדדים משתמשים בנושא כדי לקדם מדיניות נגד הגירה.

ארבעה בני אדם נעצרו אתמול בחשד למעורבות בהשטת הסירה שטבעה, כך דיווח דרמנין לעיתונאים בעיר הנמל קאלה. שניים מהחשודים הובאו לדיון בבית המשפט.

התובע המחוזי פתח בחקירה בחשד להרג בנסיבות מחמירות, עידוד הגירה בלתי חוקית וחשדות נוספים בעקבות טביעת הסירה. התובעת של ליל, קרול אטיין, אמרה ל-AP שגורמים רשמיים עדיין עוסקים בזיהוי הקורבנות, גילם ומוצאם, והחקירה צפויה להיות בינלאומית.

"זהו יום של אבל עצום עבור צרפת, אירופה והאנושות כולה, לראות את האנשים האלה מתים בים", אמר דרמנין. הוא תקף את "הסוחרים הנפשעים" שמסכנים את חייהם של אלפים במעבר בין המדינות.

ארגוני הסיוע: הממשלות לא עושות מספיק

פעילים הפגינו מחוץ לנמל קאלה אתמול בלילה, והאשימו את הממשלה באוזלת יד. מאות אנשים חיים בתנאים קשים לאורך חופי צרפת, למרות ניסיונות חוזרים ונשנים של משטרת צרפת לפנות אותם.

הגופות הובאו לנמל קאלה, אמר ל-AP מנהל נמלי קאלה ובולון ז'אן-מארק פויססו. "היה לנו ברור שדבר כזה יקרה", אמר, בשל מספרם הגדל של המהגרים שמנסים לחצות את התעלה.

ארגוני סיוע האשימו את ממשלות אירופה במדיניות נוקשה כלפי מהגרים. "המעבר לבריטניה הוא לא בחירה, אלא בריחה עבור אנשים שנמלטו מקבלת הפנים הצוננת שזכו לה באירופה", אמר ניקולאי פוזנר מהארגון הצרפתי אוטופיה 56.

ההפגנה מול נמל קאלה. "עוד כמה פעמים נצטרך לראות אנשים מתים בניסיון להגיע למקום בטוח?" (צילום: AP Photo/Michel Spingler)
ההפגנה מול נמל קאלה. "עוד כמה פעמים נצטרך לראות אנשים מתים בניסיון להגיע למקום בטוח?" (צילום: AP Photo/Michel Spingler)

דרמנין קרא לשיתוף פעולה עם בריטניה: "גם הם נדרשים להגיב למצב". ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ונשיא צרפת עמנואל מקרון שוחחו אחרי האסון והסכימו "שחיוני לשמור את כל האופציות על השולחן לעצירת המעבר המסוכן ולחסל את המודל העסקי של כנופיות הפשע שמאפשרות אותו", כך נמסר מטעמו של ג'ונסון. "המנהיגים הדגישו את החשיבות של עבודה צמודה עם בלגיה והולנד וכן עם מדינות נוספות ברחבי אירופה לפתרון יעיל של הבעיה, לפני שאותם מהגרים מגיעים לחופי צרפת".

מקרון הדגיש את האחריות המשותפת של צרפת ובריטניה, ואמר לגו'נסון שהוא מצפה לשיתוף פעולה מלא מצד בריטניה, ולהימנעות משימוש במצב הקשה למטרות פוליטיות.

ממשלת צרפת קיימה היום ישיבת חירום שבה דנה בצעדיה הבאים. מקרון מקדם סיוע כלכלי מיידי לפרונטקס, משטרת הגבולות של האיחוד האירופי, ופגישת חירום של מנהיגי אירופה. "צרפת לא תאפשר לתעלת למאנש להפוך לבית קברות", אמר.

ג'ונסון כינס את קבינט החירום הממשלתי ואמר שהוא "הלום, נחרד ועצוב מאוד". הוא דחק בצרפת להגביר את מאמציה לצמצם את תנועת המהגרים, ואמר שהאסון אתמול הזכיר כיצד מאמצי הרשויות בצרפת לסייר על החופים ולאתר את המהגרים לא הספיקו.

"התקשינו לשכנע את שותפינו, בעיקר הצרפתים, לנקוט צעדים שחשבנו שהמצב דורש", אמר גו'נסון לעיתונאים.

דרמנין התעקש שצרפת עשתה מאמץ גדול כדי למנוע תנועה במעברים, הצילה 7,800 איש מאז ינואר, ועצרה 671 ביום רביעי לבדו.

סירה של חיל הים הצרפתי זיהתה כמה גופות במים בסביבות 2:00, וסירת הצלה משתה מהמים הרוגים ופצועים, לדברי דובר החיל. סירות סיור ומטוסים צרפתיים ובריטיים המשיכו לסרוק את האזור.

יותר מ-25.7 אלף בני אדם ניסו לחצות את התעלה מצרפת לבריטניה באמצעות כלי שיט שונים, פי 3 ממספרם ב-2020. במזג האוויר המשתנה, המים הקרים והתנועה הימית הערה, החצייה מסוכנת עבור הסירות המתנפחות וכלי השיט הקטנים שגברים, נשים וילדים מצטופפים בהם.

מהגרים מכל רחבי העולם מגיעים לצפון צרפת כתחנת מעבר לבריטניה, חלקם קופצים על משאיות ואחרים מנסים את מזלם דרך הים. רבים מהם מחפשים בבריטניה הזדמנויות להתפרנס או קשרים משפחתיים, או לפחות מקלט שהאיחוד האירופי סירב לתת להם. צרפת טוענת שסיבה נוספת למעבר הוא חוקי ההגירה של בריטניה, שנחשבים מקלים יחסית ומאפשרים למהגרים לשהות בה בלי תעודת תושב.

מספר בקשות המקלט שקיבלה בריטניה ירד מעט בשנה החולפת, והוגשו לה פחות בקשות מאשר למדינות אירופיות כמו גרמניה וצרפת.

נציבות האו"ם לפליטים מעריכה ש-1,600 בני אדם מתו או נעדרים בים התיכון השנה בניסיון להגיע לאירופה מצפון אפריקה או טורקיה. מאות נוספים נעלמו באוקיינוס האטלנטי כשיצאו ממערב אפריקה בדרכם לאיים הקנריים.

"עוד כמה פעמים נצטרך לראות אנשים מתים בניסיון להגיע למקום בטוח בבריטניה בגלל הפיכתם של עוד ועוד מקומות לפחות בטוחים?" אמר טום דייויס, מנהל קמפיינים במחלקת הפליטים והמהגרים של אמנסטי אינטרנשיונל בבריטניה. "אנחנו צריכים לאמץ גישה חדשה למבקשי מקלט, ולעשות מאמצים כנים ומשותפים עם צרפת למצוא להם פתרונות שימנעו מאסונות כאלה לקרות בעתיד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!