דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת ג' באייר תשפ"ד 11.05.24
19.4°תל אביב
  • 13.1°ירושלים
  • 19.4°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 16.9°באר שבע
  • 22.9°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 12.6°צפת
  • 18.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

השרים החליטו: רוב מדינות אפריקה יוגדרו אדומות, ישראלים שחזרו מהן לאחרונה יידרשו לבידוד ובדיקה

רה"מ בנט: "לפעולות שלנו יהיה מחיר כלכלי, אנחנו מודעים לזה. צריך לסייע למי שנפגע, אבל העיקר הוא לשמור על אזרחי ישראל מוגנים עד שנדע מה טיבו של הווריאנט הזה" | לדבריו, סגר והגבלות במערכת החינוך אינם על הפרק

ראש הממשלה נפתלי בנט (מימין) במסיבת עיתונאים בנושא זן הקורונה החדש שהתגלה בדרום אפריקה. יחד עם מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש, שר הבריאות ניצן הורוביץ, ראש שירותי בריאות הציבור שרון אלרעי פרייס ופרויקטור הקורונה סלמאן זרקא (צילום: לע"מ)
ראש הממשלה נפתלי בנט (מימין) במסיבת עיתונאים בנושא זן הקורונה החדש שהתגלה בדרום אפריקה. יחד עם מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש, שר הבריאות ניצן הורוביץ, ראש שירותי בריאות הציבור שרון אלרעי פרייס ופרויקטור הקורונה סלמאן זרקא (צילום: לע"מ)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ הודיעו על שורת צעדים בעקבות זיהוי 4 ישראלים שנדבקו בזן הקורונה החדש מדרום אפריקה. בין היתר יוכרזו מרבית מדינות אפריקה כמדינות אדומות, וישראלים שחזרו מהן בשבוע האחרון יידרשו להיבדק ולהיכנס לבידוד, גם אם יש להם חיסון בתוקף. בנוסף הוחלט על רכש בדיקות קורונה מותאמות לגילוי הזן החדש, פיילוט של התקנת מסנני אוויר במוסדות חינוך והרחבת דגימות מי ביוב לאיתור מוקדם של תחלואה. קבינט הקורונה יתכנס במוצאי שבת לאישור ההחלטות ולדיון בצעדים נוספים.

במסיבת עיתונאים שנערכה בצהריים אמר ראש הממשלה בנט שלהחלטות יהיו מחירים כלכליים ושיש לסייע למי שנפגע, ושההגנה על אזרחי ישראל בעדיפות ראשונה. עוד אמר שהטלת סגר או הגבלות על מערכת החינוך אינם על הפרק בשלב זה.

לדברי בנט, "אנחנו במצב חדש. הווריאנט החדש מדאיג ביותר. הוא מדאיג עד כדי כך שאחרי שעשרות ומאות זנים שאובחנו אצלנו בשנה האחרונה, הוא הביא להרמת דגל בקרב מומחים אצלנו במשרד הבריאות ואצל מומחים ואפידמיולוגים בכל רחבי העולם. הזן הזה השתלט על המקרים בדרום אפריקה והוא כבר נכנס לארץ". לדברי בנט, "זה הגיע בעיתוי מורכב ערב חופשת חנוכה שהילדים לא מסתובבים מחוץ לבית הספר, רובם עוד לא מחוסנים, ומתכננים פעילויות רבות ביניהן נסיעות לחו"ל."

עם זאת בנט אמר ש"החדשות הטובות הן שישראל מתעוררת מוקדם, הראשונה בעולם. כל המפקדות שלנו פתוחות. עדיף להתעורר מוקדם לפני שיהיו אלפי נדבקים".

בנט אמר ש"לפעולות שלנו יהיה מחיר כלכלי, אנחנו מודעים לזה. צריך לסייע למי שנפגע, אבל העיקר הוא לשמור על אזרחי ישראל מוגנים עד שנדע מה טיבו של הווריאנט הזה. אם נראה שלא כצעקתה וזה לא כזה נורא, נחזיר את המצב לקדמותו".

לשאלה האם נשקל ביטול הקלות לחוזרים מחו"ל כמו האפשרות להיבדק בבדיקה מהירה לפני החזרה לישראל, שנכנסה לתוקף הבוקר (שישי) אמר בנט: "אנחנו שוקלים הכול. העיקרון המארגן שלנו הוא שאנחנו רוצים לשמור על הכניסות והיציאות גם אם יהיו לזה מחירים כלכליים כדי לשמור על הבריאות של אזרחי ישראל פנימה". עוד אמר בנט: "אני לא ממליץ כרגע לטוס לחול ברמת אי ודאות כזאת."

בנט הבהיר שהטלת סגר כרגע אינה על הפרק, וכך גם הגבלות על מערכת החינוך. "מה שעלה זה לרתום את מערכת החינוך ביתר שאת להאצת חיסון ילדים".

בנוסף, בנט קרא לציבור לחסן את הילדים על מנת להגביר את מוגנותם. "עלינו לגלות אחריות, במיוחד אנחנו כממשלה ואתם כאזרחים. להיות יחד, לגלות ערבות הדדית, להיות זהירים, לחסן את הילדים. צאו לחסן את הילדים בהקדם האפשרי כדי להגביר את רמת המוגנות. גם אם הוריאנט פחות מגיב, או מגיב חלקית לחיסונים – עדיין זה כדאי. זה כמו שכפ"ץ. כבר היום צאו לחסן את ילדיכם ואת מי שצריך בוסטרים."

ההחלטות בישיבת השרים

  • מדינות אפריקה, כולל מאוריציוס, איי סיישל ומדגסקר, למעט מדינות צפון אפריקה, יוגדרו כמדינות אדומות, ששהות ישראלים בהן מחייבת אישור ועדת חריגים. כניסת זרים לישראל ממדינות אלו תיאסר. החלטה זו מרחיבה החלטה שהתקבלה אמש, להכריז על 7 מדינות מדרום אפריקה כמדינות אדומות. עם זאת, בניגוד להחלטה בדיון מאמש, החוזרים לא יידרשו לבידוד במלוניות, אלא ל"בידוד הדוק במיוחד" עם אכיפה מוגברת.
  • פיקוד העורף יאתר את כלל המגיעים ממדינות אפריקה בשבוע האחרון, וינחה אותם להישאר בבידוד באופן מיידי, כאשר במקביל יבוצע דיגום ביתי.
  • כל אדם ששהה במדינות אפריקה (גם אם הגיע לישראל מיעד אחר) ייקרא לגשת באופן מיידי לביצוע בדיקת PCR שלאחריה ייכנס לבידוד עד לקבלת תוצאה.
  • יבוצע רכש של 10 מיליון ערכות PCR מותאמות לזיהוי הדוק של הוריאנט החדש.
  • פיילוט התקנת מסנני HEPA – במסגרת הפיילוט, יותקנו בתוך כשבועיים מסנני אוויר במאות כיתות וב-100 גני ילדים ברחבי הארץ.
  • הליך דיגום הביוב ברחבי הארץ יואץ, לצורך איתור תחלואה סמויה בוריאנט החדש.

בישיבה עלתה לדיון האפשרות לסגירת נתב"ג, והוחלט לדון בכך בישיבת קבינט הקורונה שתתכנס במוצאי שבת.

הזן החדש התגלה אצל נוסעת מחוסנת ששבה ממדינת מלוואי שבאפריקה, בנוסף ל-3 נשים מחוסנות שנדבקו אף הן בזן. בדרום אפריקה אמרו שכעת הוא נהיה הזן הדומיננטי במדינה ודיווחו על עלייה במספר החולים המאומתים. הזן מעורר דאגה בקרב חוקרים בישראל וברחבי העולם מכיוון שהוא מכיל מספר גדול של מוטציות של הנגיף, ביניהן כאלה שהרכיבו זנים קודמים.

"לפעול מהר, חזק ועכשיו"

בפתח הדיון אמר ראש הממשלה בנט: "לפני כמה שבועות, כשערכנו את התרגיל הלאומי 'אומגה' לתרחיש של וריאנט קטלני חדש, זה היה נראה קצת תלוש, אבל זהו בעצם אחד המהלכים הכי משמעותיים שהכינו אותנו בדיוק למצב שאנחנו עכשיו, אולי, נמצאים בו", אמר ראש הממשלה בנט. "כבר הלילה חזרנו לתובנות מהתרגיל והתחלנו ליישם במהירות".

לדבריו, הווריאנט החדש מדבק מאוד – בקצב הרבה יותר מהיר מהדלתא. "אנחנו כרגע ניזונים ממערכת הבריאות של דרום אפריקה, שעושה עבודה מאוד מרשימה, אבל אין לנו עדיין את מלוא המידע. בימים הקרובים הידע שלנו יתרחב בצורה מאוד מהירה – נדע אם הווריאנט באמת 'פורץ' חיסוניות, באיזה קצב, אם זה קטלני יותר או לא, איך זה משפיע על ילדים, וכיוצא בכך".

בנט הסביר כי לפי שעה הוא עודכן על כמה מאומתים בישראל, ולטענתו זה מטריד. "עיקרון העל שלנו כרגע הוא לפעול מהר, חזק ועכשיו. בעיקר במה שנוגע לכניסות לישראל והיציאות ממנה, עד שהמצב יתבהר", הוסיף ראש הממשלה. "אני שב וקורא למי שעוד לא התחסן, מבוגרים או ילדים, לגשת ולהתחסן. נפעל באחריות ובמהירות כדי להגן על החיים של כולנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!