דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

הממשלה אישרה את המשך מבצע העלייה מאתיופיה, כולל מינוי פרויקטור לנושא

ההצעה של השרות פנינה תמנו-שטה ואילת שקד אושרה פה אחד | תמנו-שטה: "מתקנים עוול מתמשך" | מטה המאבק להעלאת יהודי אתיופיה: "הממשלה חייבת להיערך למבצע חילוץ נרחב יותר"

יהודים באתיופיה בבית הכנסת בגונדר, מחכים לעלות לארץ ישראל (צילום: מרים אלסטר/פלאש 90)
יהודים באתיופיה בבית הכנסת בגונדר, מחכים לעלות לארץ ישראל (צילום: מרים אלסטר/פלאש 90)
יהל פרג'

הממשלה אישרה היום (ראשון) את הצעת שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה ושרת הפנים איילת שקד, להמשך מבצע העלייה מאתיופיה 'צור ישראל'. בנוסף הוחלט שימונה פרויקטור ייעודי לנושא. ההחלטה אושרה פה אחד.

ההחלטה מבוססת על החלטות הממשלה הקודמות, שהעיקרית בהן (החלטה 716), התקבלה ב-2015 וביקשה לסיים את עליית היהודים הממתינים במחנות המעבר באתיופיה. היא קובעת את סדר העלייה; בתחילה יהיו זכאים לעלייה מי שיש להם הורה או ילד בישראל, אחר כך מי שיש לו אחים מאותם ההורים, יתומים ואחים מצד אחד, בכפוף לבקשות לעלייה. בנוסף מי שזכאי לעלייה, רשאי להביא איתו את הבעל או האישה הנוכחיים וכן את הילדים הקטינים או הבוגרים הרווקים.

השרה פנינה תמנו שטה בטקס הממלכתי ליום הזיכרון ליהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל 2021 (צילום: נגה מלסה)
השרה פנינה תמנו שטה בטקס הממלכתי ליום הזיכרון ליהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל 2021 (צילום: נגה מלסה)

בנוסף הוחלט שהסוכנות היהודית תהיה הגורם האחראי על ההכנות לעלייה, גם מהבחינה הטכנית וגם הרוחנית, כולל סוגיות ההתחסנות והבדיקות הרפואיות. הסוכנות תהיה גם זו שאחראית על תקופת הבידוד של העולים בארץ. המשך המבצע צפוי לעלות כ-570 מיליון שקלים, רובו מתקציב משרד העלייה והקליטה.

החלטה קובעת שיוקם צוות בין משרדי, שבראשו יעמוד פרויקטור, שיגבש מתווה כולל לסיום סוגיית הממתינים באתיופיה. "מתן תשובות סופיות לזכאים ולאלה שאינם זכאים להגיע לישראל, הבאתם של כל הזכאים, התכנסות לסגירת מתחמי ההמתנה באתיופיה וחזרה לבחינת עמידת המתבקשים לעלות מאתיופיה בתאני חוק השבות", נכתב בהצעה.

החלטת הממשלה גובשה לאחר דיונים מתמשכים בין שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו ושרת הפנים איילת שקד להעלאתם המיידית של הממתינים באתיופיה, בצל הלחימה באתיופיה ומצוקתם הגוברת, ולאחר מחאה של בני המשפחות בארץ.

שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה: "אנחנו מתקנים היום עוול מתמשך שנגרם לממתינים שעלייתם אושרה כבר ב-2015 אך לא יושמה בממשלות קודמות. זהו המשך מתווה מבצע "צור ישראל" שמטרתו להוביל פריצת דרך לסיום הסאגה, מתן מענה אמיתי לממתינים יותר מידי שנים להגיע ארצה להתאחד עם משפחותיהן ולהיות חלק מעם ישראל, לצד חתירה לסיום הסוגיה הכואבת."

שרת הפנים איילת שקד: "אישרנו היום את המשך מתווה צור ישראל שכולל הבאה של קרובי משפחה מדרגה ראשונה וכן הקמת ועדה שתבחן את מעמד הממתינים ותוביל לאישור מי שעומד בקריטריונים, דחייה של מי שלא עומד, סגירת המחנות וחזרה לחוק השבות."

מטה המאבק: "הממשלה חייבת להיערך למבצע חילוץ נרחב יותר"

במטה המאבק להעלאת יהודי אתיופיה, מצפים לפעולה נחרצת יותר מאשר זו המובאת בהחלטה. "אנו מברכים את שרת העלייה שבמו ידיה עצרה את חוסר ההיגיון בממשלה ומקדמת את הצלת שארית יהודי אתיופיה", אמר ל'דבר' אורי פרנדיק, יו"ר המטה שקיים לפני שבועיים הפגנה בדרישה להעלאת כלל הממתינים באתיופיה בשל המצב הביטחוני במדינה.

הפגנה במחאה על העיכוב בהעלאת יהודי אתיופיה (צילום: המאבק להעלאת יהודי אתיופיה)
הפגנה במחאה על העיכוב בהעלאת יהודי אתיופיה (צילום: המאבק להעלאת יהודי אתיופיה)

"ההחלטה תסיים עוול ארוך שנים לאלפי משפחות בישראל" הוסיף פרנדיק, "לאור המצב הביטחוני באתיופיה ממשלת ישראל חייבת להיערך למבצע חילוץ נרחב יותר מזה המתואר בהחלטת הממשלה".

באוגוסט האחרון, קיבלה הממשלה החלטה על מבצע צור ישראל שהתחיל בדצמבר 2020, ובמסגרתו עלו לישראל כ-2,000 ממתינות וממתינים ממחנות באדיס אבבה ובגונדר שבאתיופיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!