דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פרשנות / אפקט האומיקרון: מחירי הנפט היורדים יכולים להציל את ביידן מהאינפלציה

החשש מהאטה בגלל זן הקורונה החדש עשוי להצליח במקום שהממשל האמריקני מתקשה: בלימת מחירי הדלק והאינפלציה | ביידן במלכוד בין מחויבות סביבתית לבין משבר אנרגיה מתהווה

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם בבית הלבן (צילום ארכיון: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם בבית הלבן (צילום ארכיון: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

צניחת מחירי הנפט באה כמתנה בלתי צפויה לממשל ביידן, אשר חשוף לביקורת רבה על עליית מדד המחירים לצרכן בכלל ועליית מחירי הדלק בארצות הברית בפרט. פעולת הממשל להקטין את מלאי הנפט הלאומי של ארצות הברית לא יכלה בפני עצמה לגרום לשינוי משמעותי, אך הפחד מזן הקורונה החדש דווקא כן.

מחירי הדלק בארצות הברית עלו לשיא של 7 שנים, כתוצאה מביקוש גובר והיקפי ייצור שלא עולים באותו הקצב. מחירי הגז, הנמצאים בחפיפה חלקית עם מחירי הנפט, עלו גם הם, לא מעט בזכות מחסור בגז באירופה, שהפך את יצוא הגז והנפט למשתלמים יותר.

באמצע החודש התפרסם מאמר בפוליטיקו המייחס את עליית מחירי הדלק לגורם מרכזי בירידה בפופולריות של הנשיא וממשלו.

בשבוע שעבר הודיע הנשיא על הוצאת 50 מיליון חביות נפט מתוך המלאי הלאומי, הכולל סך הכול כ-650 מיליון חביות. כמות כזו מספיקה לצריכה בארצות הברית במשך יומיים וחצי בלבד. מלאי החירום הלאומי של ארצות הברית נועד במקור להוות משקל נגד לכוח של קרטל אופ"ק, אך השימוש הנדיר בו מצומצם למצבי מחסור חריף שלא התממשו עד כה. מסירת 50 מיליון חביות לשוק, אינן מהלך עוצמתי דיו כדי להשיג השפעה גדולה הן על המאגר והן על השוק.

באופן לא מתוכנן, ביום שישי צנחו מחירי הנפט ב10-13%, בשל החשש מההשפעה של התפשטות זן האומיקרון של נגיף הקורונה על הכלכלה, ומחיר הנפט ירד למתחת ל-70 דולר לחבית. לירידה עולמית במחיר הנפט יש גם השפעה על ירידת מחיר הדלק בישראל, שנחתך ב-24 אגורות .

בטווח הקצר מדובר בעיתוי מוצלח בעבור ממשל ביידן, שיכול לנכס לעצמו ולמהלכיו את הירידה הצפויה במחיר הדלק, אף שלא הממשל אחראי לשינויים האחרונים במחיר הנפט. מנגד, הירידה במחיר מקטינה את הסיכוי שקרטל מדינות אופ"ק, יסכים להגביר את קצב הפקת הנפט העולמי, בעוד סוגיית הביקוש נראית כעת מעורפלת מאוד.

לצד ממשל ביידן, גם ארגוני סביבה אמריקאית חשופים לביקורת בזמן האחרון, בשל הטפתם העקבית לצמצם את ההשקעה בדלקים פוסיליים. דוברים מטעם תעשיית הגז והנפט מרבים להצביע על הקשר בין צמצום ההשקעה בדלקים פוסיליים לבין מחסור באנרגיה.

עם זאת, בעת הזו, צמצום ההשקעות בנפט וגז אינו מתרחש רק בשל מאמצי הגבלת המימון מצד סביבתנים, אלא עולה בקנה אחד עם האינטרס הנוכחי של חלק גדול מהגופים בתעשיית הדלקים עצמה – למכור דלקים ברווחיות גבוהה, לממש רווחים ולצמצם השקעות, כפיצוי על ההפסדים בתקופת ראשית משבר הקורונה.

לפי הגארדיאן, ארגונים ופוליטיקאים המזוהים עם המסר הסביבתי מברכים על הקטנת מאגר הנפט הלאומי שיזם הממשל. לשיטתם, הדרך להרחיק משברי אנרגיה היא להאיץ את המעבר לאנרגיה נקיה ומתחדשת, ללא דלקים פוסיליים.

משאבות נפט באתר סדיקה הידראולית בקליפורניה. (AP Photo/Jae C. Hong, File)
משאבות נפט באתר סדיקה הידראולית בקליפורניה. (AP Photo/Jae C. Hong, File)

ממשל ביידן לא מוותר על הנפט ועל ההכנסות ממנו

ביום שישי, פרסם הממשל הצעה לשינוי מדיניות קידוחי הנפט והגז לטווח הארוך. לפי ההצעה הנוכחית של משרד הפנים, לא יוטל איסור על קידוחים חדשים בארצות הברית, אך המיסוי על פעילות זו יגדל. עמדה זו היא מתונה מדרישת ארגוני הסביבה, אותה אימץ ביידן בעבר: הטלת מגבלות חד משמעיות על קידוחים חדשים.

עד כה, הממשל כבר אישר כמעט 3,100 היתרים לקידוחים חדשים, בקצב של 332 בחודש, לעומת 300 בחודש בתקופת ממשל טראמפ.

היתרי הקידוח שניתנו מתנגשים באופן ישיר עם כוונת הממשל להשיג הפחתת פליטות של 50% עד שנת 2030 ולהגיע לאיפוס פחמני בשנת 2050.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!