דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.2°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.3°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 24.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
האסון במירון

עימות בין משפחות הנספים במירון לנציג האוצר: "אתה מייצג את האטימות"

נציג אגף התקציבים אמר כי הפיצויים יחכו לסיום ועדת החקירה, וקיבל תגובות קשות | יו"ר ועדת העבודה והרווחה ח"כ אפרת רייטן: "אנחנו יודעים שאין קשר בין הדברים, נעשה הכול כדי לקדם את זה"

טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

עימות בדיון ועדת העבודה והרווחה של הכנסת על החוק לפיצוי נפגעי אסונות אזרחיים: נציג משרד האוצר רפרנט הביטוח הלאומי דניאל בלנגה חזר על עמדת המשרד כי לא יהיה פיצוי למשפחות נפגעי המירון עד שתסתיים ועדת החקירה הממלכתית לחקר האסון, ושאי אפשר לשלם מקדמות מבלי שידוע הסכום הסופי. בתגובה התפרצו עליו חברי הכנסת ונציגי המשפחות.

שי צרפתי שאיבד את אביו משה צרפתי ז"ל באסון אמר: "זאת בדיוק הדוגמה לאטימות של המדינה. האחריות של המדינה פה ברורה. אתה מקשיב לעצמך? מה יקרה? יצאו 45 אנשים מהקבר פתאום?".

מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר: "שיצאו ממגדל השן שלהם, שילכו לבקר את המשפחות, שיחוו מקרוב ללא חסמים את המציאות. אבוי לנו אם נמשיך להתמהמה ולגרום נזקים בלתי הפיכים למשפחות שכבר נפגעו".

יו"ר הוועדה ח"כ אפרת רייטן מרום (העבודה): "אנחנו נעשה הכל כדי לקדם את זה בלי קשר לוועדת החקירה, אנחנו כולם יודעים שאין לזה שום קשר ושבסוף ישראל משלמת".

ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) התייחס לדברי נציג האוצר: "יושבת ראש ועדת החקירה בעצמה אמרה שאין קשר בין ועדת החקירה לבין הפיצויים, וזו הפעם השנייה שנציג של האוצר אומר את זה". ח"כ אשר הקריא ממכתבה של יו"ר ועדת החקירה, לפיו הוועדה "תעסוק בהמלצות להילולה ולא בפיצויים למשפחות".

בדיון מטעם משרד האוצר השתתף רפרנט ביטוח לאומי, למרות שכלל לא בטוח שהם אלה שיתעסקו בנושא הפיצויים. בדיון קודם השתתף נציג המשרד יפתח עשהאל, רפרנט לענייני שיכון באגף התקציבים. עשהאל השתתף לראשונה בדיון הכנסת בנושא זה, אחרי שבפעמים הקודמות ייצגה את משרד האוצר יעל לינדברג, רכזת שיכון ודתות, שהבטיחה שהמתווה יוצג בחודש יולי.

"המדינה לא הייתה שם"

הדיון היום היה הראשון בחוק חדש שמקדמת יו"ר הוועדה ח"כ רייטן, שנועד להסדיר את האופן מתמודדת המדינה עם אסונות לאומיים. החוק קובע שעם ההכרזה על אסון לאומי יוסדר סיוע סוציאלי ראשוני למשפחות הנפגעים, וימונה פרוייקטור שילווה אותם.

במהלך הדיון נחשפה תמונה קשה כלפי האופן בו נאלצו משפחות נפגעי המירון להתמודד לבדם מול מערכות המדינה.

"יש את אלה שיודעים להילחם ומשיגים, ויש משפחות שכל כך עסוקות בלאסוף את עצמן שהן לא יכולות" אמרה סיגלית חברוני, שבנה יונתן ז"ל נספה באסון, "אתמול, 7 חודשים אחרי האסון, הבן שלי בן ה-11 היה בטיפול השלישי שלו. בחיים לא פגשתי נציג של המדינה, אף אחד לא פנה אלינו. אני זאת שהייתה צריכה לפנות לרווחה בעצמי".

צרפתי הוסיף לדבריה: "המדינה לא הייתה שם, קיבלנו תעודת פטירה במייל. היו משפחות שלא יצאו מהלילה הזה. ברמה הלאומית פשוט טאטאו את זה מתחת לשולחן. יש הרבה משפחות במצב קטסטרופלי. קבעו יום אבל לאומי, אבל כל מה שקיבלנו זה דף A4 של 'משתתפים בצערכם'".

ד"ר ענבל בלאו, חוקרת אסונות אזרחיים, אמרה: "היעדר מנגנון פיצוי מסודר יוצר אי שוויון. קבוצות חזקות מנסות להניע הליכים פוליטיים בסכומים גבוהים יותר, בעוד קבוצה אחרת שלא מסוגלת להניע מנגנון פיצוי וזוכה לפיצוי נמוך יותר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!