דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

"רוצה להיות הכי טובה": דנה אזרן היא אחת ההבטחות הגדולות של ענף הטאקוונדו

הלוחמת הצעירה (20) זכתה השנה בשתי מדליות זהב בסבב העולמי ומסומנת כפוטנציאל לאולימפיאדת פריז 2024 | בראיון ל'דבר' היא מספרת על ההתחלה בגיל 5, הפרישה והחזרה לפני שנתיים, והפריחה בענף מאז המדליה האולימפית של אבישג סמברג

לוחמת הטאקוונדו דנה אזרן (צילום: יאיר גלזר)
לוחמת הטאקוונדו דנה אזרן (צילום: יאיר גלזר)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

דנה אזרן פתחה בסערה את העונה הראשונה שלה בסבב הבוגרים בטאקוונדו. תוך חודש היא זכתה בשתי מדליות זהב רצופות בסבב העולמי. בכך הפכה באופן מיידי לאחת המועמדות להגיע לאולימפיאדת פריז 2024. "זאת תמיד הייתה המטרה", היא אומרת ל'דבר', "תמיד כיוונתי גבוה ורציתי להיות הכי טובה שיש".

עד לפני חצי שנה ענף הטאקוונדו היה מוכר למעטים בישראל. הוא זכה לחשיפה אדירה בעקבות הזכייה של אבישג סמברג במדליית הארד באולימפיאדת טוקיו. "אנחנו מאוד גאים בה. היא הקפיצה את הענף. פעם היו שואלים אותך באיזה ענף את, היית אומרת טאקוונדו והיו שואלים מה זה? עכשיו אנשים יודעים. הם ראו את הקרבות של אבישג ומכירים את הענף".

אבישג סמברג עם מדליית הארד באולימפיאדת טוקיו. "היא הקפיצה את הענף" (צילום: AP Photo/Themba Hadebe)
אבישג סמברג עם מדליית הארד באולימפיאדת טוקיו. "היא הקפיצה את הענף" (צילום: AP Photo/Themba Hadebe)

אזרן (20) בת גילה של סמברג, ממשיכה להתקדם בדירוג העולמי ואוספת נקודות דירוג חשובות בדרך לפריז. את העונה היא החלה עם מדליית ארד באליפות אירופה עד גיל 21 ומדליות זהב בהולנד ובוסניה בסבב העולמי לבוגרות. היא מייצבה את עצמה לצד סמברג ונמרוד קרביצקי כאחת הספורטאיות המובילות של ישראל בענף, במה שנראה כתחילתה של קריירה מבטיחה.

"לא ראיתי עתיד מבחינה אישית"

אזרן לא הייתה אמורה להיות חלק מפריחתו של הענף בימים אלו. הספורטאית המצטיינת לא ראתה את העתיד שלה בטאקוונדו, ולפני שנתיים, בסוף כיתה י"ב, פרשה. "ב-2019, בסוף הבגרויות ולפני הצבא, פרשתי. האמת שפשוט לא נהניתי כמו שנהניתי בעבר מהקרבות ומהכול. הרגשתי שאני תקועה. הגעתי לאימונים ולא נהניתי, והאמת שלא ראיתי עתיד מבחינה אישית".

היא התגייסה לצבא והחלה לחשב מסלול מחדש. כתלמידה מצטיינת, היא שירתה בצבא כמפתחת תוכנה, אך עם הזמן התשוקה והרצון לשוב להתחרות חזרו לפעום בה. "חזרה לי התשוקה לקרבות, להתחרות שוב, להוציא מהגוף שלי ומהראש שלי הכי הרבה שאני יכולה ולהתמסר לזה שוב.

דנה אזרן (מימין) בקרב. "חזרה לי התשוקה להתחרות שוב" (צילום: נועם עופרן)
דנה אזרן (מימין) בקרב. "חזרה לי התשוקה להתחרות שוב" (צילום: נועם עופרן)

"אני חושבת שהתקופה הזאת בחוץ נתנה לי הרבה פרספקטיבה על איך זה להיות בפנים, למדתי להכיר את עצמי יותר טוב וחזרתי מנטלית בצורה טובה יותר. הייתי מספיק זמן בחוץ כדי להבין שאני צריכה להיות בפנים. הרגשתי את החוסר, וגם שיש לי הרבה פוטנציאל שעוד לא מימשתי. הייתה לי מטרה שעדיין לא השגתי. עדיין לא מיציתי את עצמי".

אזרן חזרה להתאמן בנובמבר 2020, והחלה להשלים במהרה את כל מה שהחסירה. "התרגשתי מאוד. את רגילה שהגוף שלך פועל בצורה אחת, ופתאום את מגיעה לאימון וזה לא אותו דבר. אבל שמחתי שעשיתי את הבחירה הזאת, ועל האימון הראשון ידעתי שעשיתי משהו נכון".

האתגר הבא של אזרן היה ההכנות לתחרויות הבינלאומיות ותחילת קריירת הבוגרות שלה. התחרות הראשונה שלה הייתה אליפות אירופה בסופיה, שבה זכתה בהגרלה אכזרית והודחה בשמינית הגמר על ידי אלכסנדרה קובלצ'וק מפולין, שמדורגת שלישית בעולם. "בתחרות הראשונה היה מאוד מעניין לראות איפה אני נמצאת, להבין איך הגוף שלי מגיב לזה שפרשתי וחזרתי להתאמן, וגם מבחינה מנטלית. אני חושבת שהגעתי לזה בצורה הרבה יותר בוגרת וחזקה".

דנה אזרן. "למדתי להכיר את עצמי יותר טוב וחזרתי מנטלית בצורה טובה יותר" (צילום: אלבום פרטי)
דנה אזרן. "למדתי להכיר את עצמי יותר טוב וחזרתי מנטלית בצורה טובה יותר" (צילום: אלבום פרטי)

לאחר שחזרה מפרישה, אזרן הייתה צריכה להתרגל לקטגוריית משקל חדשה. היא עברה ממשקל של עד 68 ק"ג לקטגוריה הפתוחה של מעל 73 ק"ג. "המשקל הפתוח הוא קטגוריה מאוד מגוונת. יכולות לבוא מתחרות שהן גבוהות ממני, יכולות לבוא נמוכות ממני וגם כאלו בגובה שלי. אני חושבת שזה שהגעתי מקטגוריה שהיא נמוכה יותר זה נותן לי יתרון, כי אני מאוד מהירה יחסית לקטגוריה שלי. אני יודעת לזוז טוב ולתפוס אותן ברגעים שהן אפילו לא מספיקות להרים את הרגל לתפוס אותי".

לוחמת מגיל 5

אזרן גדלה ברעננה, שם שיחקה כדורגל וכדורסל עם הבנים, אבל האהבה האמיתית שלה הייתה ענף הטאקוונדו. כבר בגיל 5 היא הלכה לחפש חוגים עם משפחתה בקאנטרי המקומי והתאהבה בספורט הייחודי. ביחד עם אחותה נועה, הגדולה ממנה בשנה וחצי, הן עשו את צעדיהן הראשונים בחוג מקומי.

דנה אזרן (מימין) ואחותה נועה בתחילת דרכן בטאקוונדו (צילום: אלבום פרטי)
דנה אזרן (מימין) ואחותה נועה בתחילת דרכן בטאקוונדו (צילום: אלבום פרטי)

"התלהבתי מכל מיני ענפים, אבל היה משהו בטאקוונדו שמאוד משך אותי. יש משפט מפורסם שאומר שהקרב הוא כמו משחק, הוא מוציא תנועות שאי אפשר להוציא מכל ענף אחר. מה שהכי אינטנסיבי בקרב זה איך שהמוח שלך עובד בתוכו. את כל פעם מחדש צריכה להכיר את היריב שלך ולהגיב לזה מחדש באותו הרגע, ומשהו בתוך זה פשוט משך אותי".

הכישרון שלה בלט מגיל צעיר ובגיל 9 היא כבר צורפה לנבחרת. "התחרות הראשונה שלי הייתה אליפות השרון. זאת הייתה אליפות של ילדים, וזכיתי שם במקום הראשון. מאוד התלהבתי, וזה הכניס אותי לעוד תחרויות. לאט-לאט זה גדל לאליפות ישראל, והבנתי שאני מאוד בקטע הזה של תחרותיות".

ההתחלה שלה בזירה הבינלאומית הייתה קשה. היא הפסידה בקרב הראשון בכל ארבע התחרויות הראשונות שבהן השתתפה. למרות זאת, אזרן וצוות האימון המשיך להאמין בה וביכולות שלה. התחרות החמישית הייתה אליפות אירופה לקדטיות, שם הכול התחבר, והיא זכתה במדליית הכסף.

דנה אזרן והמאמן סיני רז. "דחף אותי קדימה ונתן לי את הביטחון שאני יכולה לסמוך על עצמי" (צילום: נועם עופרן)
דנה אזרן והמאמן סיני רז. "דחף אותי קדימה ונתן לי את הביטחון שאני יכולה לסמוך על עצמי" (צילום: נועם עופרן)

"מאוד האמינו בי והחליטו להטיס אותי לאליפות אירופה", היא אומרת. "התחרות הזאת נתנה לי בוסט, ואז התחלתי למצוא את עצמי יותר בתחרויות, ולהבין יותר איך אני מנצחת קרבות. המאמן האישי שלי סיני רז תמיד הדגיש שהוא מאוד מאמין בי, תמיד דחף אותי קדימה ונתן לי את הביטחון שאני יכולה לסמוך על עצמי".

"לפני קרבות אני מדמיינת שאני מנצחת"

לפני התחרויות, אזרן לומדת את היריבות שלה ומכינה טקטיקה מדוקדקת לכל אחת מהן. במהלך הקרבות היא מנצלת את המהירות שלה כדי להשיג את היתרון הדרוש לנצח. "יש לי כמה חוזקות שאני סומכת עליהן כשאני נכנסת לקרב. זה גם המהירות שלי, גם זה שאני יודעת לזוז טוב, וזה שאני מאוד סומכת על הטקטיקה שאני והמאמנים משתמשים בה בקרב. אנחנו יודעים לקרוא את המתחרות שלי טוב. אני יודעת שאני יכולה לבצע כל טקטיקה שאני צריכה. אני מאוד אוהבת לדמיין את הקרבות שלי לפני, אני אוהבת לראות איך אני עושה משהו טוב נגד המתחרות שלי ולראות את העבודה שלי מולן. אני בעצם מנצחת אותן בראש לפני הקרב".

את הבכורה שלה בסבב העולמי, החלה אזרן עם זכייה במדליית זהב בתחרות שנערכה בהולנד. בדרך לזהב אזרן ניצחה שלוש מתחרות. קרב הגמר לא נערך, לאחר שהמתחרה שלה, פאלומה גרסיה ממקסיקו פרשה בעקבות פציעה. "האמת שהתגובה הראשונה שלי הייתה הפתעה. לא הבנתי למה היא פרשה, וחשבתי 'הגענו לגמר, בואי תעשי איתי קרב, בואי נהנה מהמעמד'. לאחר כמה זמן הבנתי שזכיתי בזהב. מאוד שמחתי על היום הזה, זאת הייתה תחרות שעבדתי בה מאוד טוב והגיע לי לנצח".

דנה אזרן זוכה בגביע העולם בטאקוונדו. "זאת הייתה תחרות שעבדתי בה מאוד טוב והגיע לי לנצח" (צילום: התאחדות הטאקוונדו בישראל)
דנה אזרן זוכה בגביע העולם בטאקוונדו. "זאת הייתה תחרות שעבדתי בה מאוד טוב והגיע לי לנצח" (צילום: התאחדות הטאקוונדו בישראל)

כעת, עם העיניים אל העתיד, אזרן מקווה שהזכייה של סמברג במדליה האולימפית תקפיץ את כל הענף קדימה, ובמשחקים בפריז 2024 נראה ספורטאים ישראלים נוספים מתחרים על המדליות בטאקוונדו. "אני מקווה מאוד שהזכייה של אבישג תקפיץ את כל הענף, ושכל הנבחרת שלנו תביא יותר הישגים בתחרויות הרשמיות ובאולימפיאדה הבאה. אני מקווה שיתחילו יותר להשקיע בענף ולשים לב יותר לספורטאים שבאמת נותנים את כל החיים שלהם כדי להתאמן ולהביא גאווה לישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!