דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

חברת החשמל השיקה קרן בהיקף 15 מיליון שקלים לסיוע לצרכנים במצוקה כלכלית

הקרן, שתנוהל על ידי גוף עצמאי, תסייע לבעלי חוב לחברה ותעבוד בתיאום עם מחלקות הרווחה | היא תתחיל לפעול ברבע הראשון של 2022 | האגודה לזכויות האזרח: "לא חלופה להסדר מובנה שייתן הגנה לאוכלוסיות מוחלשות"

עובד חברת החשמל, ארכיון. למצולם אין קשר לכתבה (צילום: יוסי וייס, חברת החשמל)
עובד חברת החשמל, ארכיון. למצולם אין קשר לכתבה (צילום: יוסי וייס, חברת החשמל)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

חברת החשמל השיקה אמש (שני) את 'קרן אור', קרן בהיקף של 15 מיליון שקלים שתסייע בתשלום חובות חשמל של לקוחות שנקלעו למצוקה כלכלית. על פי הודעת החברה, הקמת הקרן נעשתה מתוך הבנה שלמרות הרגולציה הקיימת וניסיונותיה מענה למקרים הדורשים טיפול מיוחד, עדיין קיימים מקרים הדורשים סיוע בתשלום החשבון.

הקרן תנוהל על ידי גוף ציבורי עצמאי שיורכב מנציגי משרדי הממשלה הרלוונטיים וארגונים חברתיים. ההחלטות ביחס לקבוצות זכאיות ייקבעו על ידי הקרן עצמה. עוד הבהירה החברה שפעילות הקרן תהיה בתיאום עם עובדי מחלקות הרווחה ברשויות המקומיות וארגונים חברתיים, כך שהפנייה לקרן תגובה בהמלצה של גורמי מקצוע.

הקריטריונים לזכאות ייקבעו במהלך הרבעון הראשון בשנת 2022, אז גם תחל הקרן לפעול.

עופר בלוך, מנכ"ל החברה: "חברת החשמל שמה בשנים האחרונות דגש על גמישות מרבית בסיוע ללקוחות עם צרכים מיוחדים ועל רקע הקורונה הורחב מעגל הסיוע לקשיים כלכליים. הועדה מהווה קפיצת מדרגה משמעותית בדרך שבה חברת החשמל מנצלת את המשאבים העומדים לרשותה למען הלקוחות".

עו"ד משכית בנדל, שמייצגת את האגודה לזכויות האזרח בעתירה לבג"ץ על מדיניות הניתוקים: "הקרן היא לא חלופה להסדר מובנה שהמדינה קבעה שנותן הגנה לאוכלוסיות מוחלשות. במקום של צדקה זה יפה מאוד אבל ממש לא עונה על החובה של המדינה לתת הגנה שוויונית אחידה ומעוגנת לאוכלוסיות מוחלשות כשמדובר במצרך כל כך חיוני".

בג"ץ מתח כבר ביקורת על מדיניות הניתוקים

ברקע הקמת הקרן נמצאת עתירה שנדונה בימים אלה בבג"ץ על מדיניות ניתוקי חייבים מרשת החשמל. העתירה דנה באמות המידה לניתוק בעלי חוב.

בדיון שהתקיים בחודש אוקטובר האחרון אמר שופט העליון יצחק עמית: "מעניינים אותנו מקרי הקצה, והשאלה היא האם בנוהל יותר מהודק אפשר למנוע שפתאום קשיש ימצא עצמו ללא חשמל? אולי לפני שמורידים חשמל מרימים טלפון לרווחה ושואלים, אתם מכירים? בואו תנו לנו סקירה לגביו. זה מופרך? זה קשה?".

בדצמבר שעבר הוציא בג"ץ צו על תנאי בעתיקה, בעקבותיו עדכנה רשות החשמל את אמות המידה לניתוק חייבים.

עד לאחרונה, מדיניות הניתוקים של רשות החשמל כללה רשימה מצומצמת בלבד של צרכנים שאין לנתקם מחשמל מסיבות רפואיות. בעקבות העתירה הודיעה הרשות בחודש מאי האחרון שבכוונתה לתקן את אמות המידה כך שיכללו עוד כ-45 אלף אנשים שיהיו מוגנים מניתוק.

השבוע הוסיפה הרשות לרשימה זו גם חולים במחלת ריאות כרונית המשתמשים במכשיר אינהלציה.

למרות השינוי במדיניות, לא ניתן מענה לאנשים לא זקוקים למכשור רפואי, אבל אספקת חשמל חיונית לבריאותם, כמו חולי סכרת שמאחסנים אינסולין בקירור. גם אנשים שזקוקים למכשור רפואי שלא נכלל ברשימת המוגנים מניתוק, כמו כאלה שמתניידים בכיסאות גלגלים חשמליים או מרותקים למיטות חשמליות, נותרו חשופים.

בית המשפט הורה למדינה גם גם לנמק מדוע לא נקבע שהחלטה על ניתוק בגלל חוב כספי תתקבל רק אחרי שימוע שיבחן את המצב הכלכלי, המצב הבריאותי ונסיבות החיים של החייב והמתגוררים עמו במשק הבית.

בתגובה טענה המדינה שחברת החשמל היא שמבצעת הליך בחינה פרטנית. חברת החשמל טענה ההיפך,  ואף הוסיפה שאין לה כלים להפעיל שיקול דעת כזה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!