דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

מבצע בדיקות ביתיות לתלמידים יצא לדרך: הממשלה לא קבעה אם חובה להיבדק

משרד החינוך והרשויות המקומיות פרסמו להורים שביצוע הבדיקה הוא תנאי לחזרה ללימודים מחופשת חנוכה, בלי לפרסם תקנות שמחייבות זאת | חלוקת הערכות למאות אלפי תלמידי יסודי וילדי גנים כבר החלה, ותימשך עד מחר (ב')

חלוקת ערכות לבדיקות קורונה ביתיות בבית ספר  (צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90)
חלוקת ערכות לבדיקות קורונה ביתיות בבית ספר (צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

משרד החינוך והרשויות המקומיות הודיעו להורי תלמידים בבתי ספר יסודיים ובגני ילדים שהחזרה ללימודים מחופשת חנוכה ביום שלישי הקרוב מותנית בביצוע בדיקות קורונה ביתית, למרות שעד כה לא אושרו תקנות שמחייבות זאת, או מגדירות כיצד ההוראה תיאכף.

חלוקת מאות אלפי הערכות החלה בשבוע שעבר. חלק מהתלמידים קיבלו אותן כשיצאו לחופש בשני, ובחלק מהרשויות המקומיות נפתחו מוקדי חלוקה וההורים הוזמנו לקחת את ערכות הבדיקה לילדיהם.

בהודעה להורים על המבצע באתר משרד החינוך נכתב שביצוע הבדיקה הוא חובה על מנת לחזור ללימודים בגן או בבית הספר: "דיווח תוצאת בדיקה שלילית הוא תנאי לחזרה מחופשה למוסד החינוכי". זאת למרות שנכון להיום (ראשון), הממשלה לא פרסמה תקנות שאוסרות את הכניסה על ילדים שהוריהם לא דיווחו שנבדקו. ייתכן שהן יתפרסמו ברגע האחרון, כלומר היום או מחר, אך עד כה מאות אלפי ערכות חולקו להורים כשבפועל לא ברור האם הבדיקה היא חובה, או רשות.

הודעת משרד החינוך אמנם מסייגת את הדברים ובפתיחתה נכתב ש"יישום החלטה זו מותנה בפרסום תקנות הבריאות. עדכון על כך יפורסם בהמשך". אך מלבד המשפט הזה, כל ההודעה מנוסחת כאילו התקנות כבר פורסמו ואושרו.

בנוסף, גם הרשויות המקומיות יזמו פרסומים להורים, בהם כלל לא הוזכר שהתקנות עדיין לא אושרו. כך למשל, בהודעה של עיריית רחובות להורים נכתב רק "על פי החלטת הממשלה ילדי הגנים ותלמידי בתי הספר היסודיים צריכים לבצע בדיקת אנטיגן ערב לפני חזרתם ללימודים". אך כאמור, תקנות בנושא עדיין לא פורסמו.

בממשלה התעלמו מכך שבפעם הקודמת שבה הם ניסו להתנות חזרה ללימודים בביצוע בדיקה ביתית, בחזרה מחופשת סוכות, הם נתקלו בהתנגדויות חריפות. חלק מחברי ועדת החינוך בכנסת שבסמכותם לאשר את התקנות, וכן הסתדרות המורים, התנגדו לכך שהבדיקות יהיו חובה. הסתדרות המורים מחתה על כך שמנהלי בית הספר והגננות הוגדרו כאחראים למנוע כניסה של ילדים שלא נבדקו. לטענתם, מדובר בסתירה לתפקידם החינוכי, והם נעדרי כלים למנוע בפועל כניסה של ילדים ולשם כך נדרש גורם אחר כמו פקח של הרשות המקומית. בסופו של דבר התקנות אושרו, אך הסתדרות המורים הודיעה שמנהלי בתי הספר לא יאכפו אותן.

מאז החזרה מסוכות מונו ב-96% מבתי הספר נאמני קורונה שהם עובדים של הרשות המקומית, ואחראים על אכיפת נהלי הקורונה בבית הספר ושליחת תלמידים או אנשי צוות לבידוד. אך בגני הילדים מדובר בנאמן קורונה אזורי, כלומר, אם התקנות יאושרו, הגננות עדיין יצטרכו להרחיק מהגן ילדים ללא הצהרה שנבדקו.

בנוסף נאמר בהודעת משרד החינוך שתלמידים שייעדרו מהלימודים בשלישי הקרוב יצטרכו להציג אישור על ביצוע בדיקה סמוך למועד החזרה. זהו הבדל נוסף ממבצע בדיקות האנטיגן הקודם בחזרה מחופשת סוכות, שבו התקנות שחייבו את הצגת הבדיקה היו בתוקף ליום החזרה מהחופשה בלבד.

במשרד ראש הממשלה הפנו להחלטת קבינט הקורונה בדבר קיום המבצע, והוסיפו ש"בנושא זה יש לפנות לדוברות משרד החינוך". במשרד החינוך אמרו ל'דבר' בחמישי  האחרון שהתקנות יתפרסמו "בימים הקרובים".

המבצע הראשון היה רשות, השני חובה

המבצע ההמוני לבדיקות אנטיגן לתלמידים נערך בפעם השלישית, במטרה לאתר תלמידים שנדבקו בקורונה לפני שהם חוזרים ללימודים ולמנוע הדבקות ובידודים במוסדות החינוך. הפעם הראשונה היתה ב-1 בספטמבר, לכלל התלמידים, גם בבתי הספר היסודיים וגם בתיכונים, וגם בגני הילדים. מבצע זה היה וולונטרי ולא עוגן בתקנות. בשטח, חלק מבתי הספר התייחסו אליו כחובה. רק בפעם השנייה, בחזרה מחופש סוכות, נקבע בתקנות שהבדיקות הן תנאי לחזרה לבית הספר. בישיבת קבינט הקורונה לפני כשבועיים הנחה רה"מ בנט להיערך למבצע אנטיגן שלישי לאחר חנוכה.

לפי הפרסום, תלמידים שאינם מחויבים בבדיקה הם תלמידים בעלי תו ירוק או תלמידים מהחינוך המיוחד בעלי אישור מיוחד לאי ביצוע בדיקות. המשמעות היא שגם תלמידי יסודי שקיבלו חיסון לקורונה עדיין נדרשים לבדיקה, מכיוון שהם עדיין לא השלימו חיסון שני ולכן אינם זכאים לתו הירוק. בדומה לפעמים הקודמות, ההורים מתבקשים לבצע את הבדיקה בטווח של 24 שעות לפני החזרה ללימודים ולדווח על כך בפורטל משרד החינוך או בטופס בחתימתם. תלמיד שנמצא חיובי בבדיקה נדרש לבצע בדיקת PCR ולהיכנס לבידוד עד לקבלת התוצאה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!