דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

ביידן לפוטין: "אם תפלוש לאוקראינה, ננקוט צעדים שלא נקטנו ב-2014"

נשיא ארצות הברית ונשיא רוסיה נועדו אמש (ג') באופן וירטואלי, לראשונה מזה חצי שנה | בתגובה לאיומי הסנקציות של ביידן דרש ממנו פוטין להתחייב שברית נאט"ו לא תתפשט מזרחה ותצרף אליה את אוקראינה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (מימין) ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן 
(צילומים: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (מימין) ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן (צילומים: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
אוריאל לוי

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הזהיר אמש (שלישי) את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ש"יכאיב" למוסקבה באמצעות "סנקציות כלכליות שיורגשו היטב" אם הצבא הרוסי יפלוש לאוקראינה.

אחרי השיחה הראשונה בין השניים בחצי השנה האחרונה, שנערכה הפעם באופן וירטואלי מבעד למסכי וידאו בבית הלבן ובקרמלין, הזהיר את פוטין יועצו של ביידן, ג'ייק סאליבן, שארצות הברית נכונה לנקוט נגד רוסיה צעדים שלא נקטה נגדה ב-2014, אז כבשה רוסיה את חצי האי קרים מידי אוקראינה וסייעה לבדלנים בשני חבלים מזרחיים לפרוש מאוקראינה.

השיחה בין ביידן לפוטין נמשכה כשעתיים, והיא נערכה בצל הדיווחים שרוסיה מרכזת כ-100 אלף חיילים בגבול אוקראינה, ואזהרותיה של קייב שרוסיה תכננה לחולל הפיכה באוקראינה ונערכת לפלוש אליה בחודש הקרוב. מוסקבה מצדה מאשימה את נאט"ו שהיא מגבירה את פעילותה בסמוך לגבולות רוסיה, ומזהירה שאם תצרף לשורותיה את אוקראינה, רוסיה לא תשב בחיבוק ידיים.

לאחר שביידן הזהיר את פוטין מפלישה לאוקראינה, השיב נשיא רוסיה בדרישה משלו: שביידן יספק ערבויות אמינות לכך שנאט"ו לא תתפשט מזרחה ותצרף אליה את אוקראינה. הוא התלונן שנאט"ו מנסה "לפתח", כלשונו, טריטוריה אוקראינית. אחרי השיחה טען הבית הלבן שביידן לא נתן לפוטין שום ערבויות כאלה. "אני אומר לכם באופן ברור וישיר: ביידן לא נתן שום התחייבות כזו ולא הבטיח שום ויתור. הוא איתן בדעתו שמדינות צריכות להיות רשאיות לבחור באופן חופשי אל מי לחבור", אמר סאליבן.

ביידן הזהיר את פוטין שאם רוסיה תמשיך בצעדים תוקפניים, היא עלולה לספוג סנקציות כלכליות קשות, שיכללו שיבוש של פרויקט צינור הגז Nord Stream 2 לאירופה. עוד אמר שארצות הברית ובעלות בריתה האירופיות יספקו כלי הגנה נוספים למדינות מזרח אירופה שגובלות ברוסיה. בהצהרת הבית הלבן נאמר: "הנשיא הבהיר שארצות הברית ובעלות בריתה יגיבו בצעדים כלכליים קשים ובצעדים קשים אחרים אם תהיה הסלמה צבאית".

מהקרמלין נמסר אמש שבשיחה אמר פוטין לביידן שאין זה נכון להטיל את כל האחריות למתיחות הנוכחית סביב אוקראינה על כתפיה של רוסיה: "רוסיה מעוניינת ברצינות בקבלת ערבויות אמינות לכך שנאט"ו לא תתפשט מזרחה ולכך שלא יוצבו מערכות נשק התקפי במדינות הצמודות אליה".

יורי אושקוב, יועצו של פוטין לענייני חוץ, פטר את איומיה של ארצות הברית בסנקציות חדשות, ובשיחה עם כתבים אמר: "בעוד הנשיא האמריקאי דיבר על סנקציות אפשריות, הנשיא שלנו הדגיש את צרכיה של רוסיה. סנקציות אינן דבר חדש, הן מתקיימות זה זמן רב, ולא תהיה להן שום השפעה".

גורם אוקראיני רשמי אמר אמש לאחר הפסגה הווירטואלית שקייב מודה לביידן על "תמיכתו הבלתי מתפשרת" באוקראינה. לאחר השיחה גם הוצגה בקונגרס האמריקאי הצעת חוק שכוללת סיוע בסך 300 מיליון דולר לצבא אוקראינה, איתות נוסף למוסקבה על רצינות כוונותיה של וושינגטון.

אוקראינה הייתה עד לפני פחות מעשור בעלת ברית קרובה של רוסיה, אבל לאחר ההפיכה שבה הודח נשיא אוקראינה הפרו-רוסי ויקטור ינוקוביץ' ב-2014 ושבה עלתה במקומו ממשלה פרו-מערבית, קרסו יחסיהן של השתיים. מוסקבה פלשה לחצי האי קרים וסיפחה אותו לשטחה בטענה שהוא שייך לה, וסייעה צבאית לבדלנים פרו-רוסים שהשתלטו על החבלים דונצק ודונבס שבמזרח אוקראינה.

קייב רוצה להשיב את ריבונותה על החבלים, ורוסיה טוענת מעת לעת שהממשלה האוקראינית נערכת למתקפה שם. מוסקבה מדגישה שלא תשב בחיבוק ידיים מול מתקפה כזו.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!