דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון ד' באייר תשפ"ד 12.05.24
19.4°תל אביב
  • 13.1°ירושלים
  • 19.4°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 16.9°באר שבע
  • 22.9°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 12.6°צפת
  • 18.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

אוניברסיטת תל אביב פגעה בעובדים שניסו להתאגד, ותפצה אותם ב-150 אלף ש״ח

פסק הדין מתאר כיצד הוזמן יו״ר הוועד מוטי רונן לשימוע, לאחר שהתראיין ל׳דבר׳ וטען שהנהלת האוניברסיטה מבקשת להשתיק את עובדי המחקר | יו״ר הסתדרות המעו״ף: ״התרענו בפני הנשיא פרופ׳ פורת שהאוניברסיטה מפרה את כללי המשפט והעבודה, שנוצרו במחקרים פורצי דרך דווקא בשעריה״

סטודנטים באוניברסיטת תל אביב. הדיון על פגיעת ההנהלה בהתאגדות העובדים הגיע לכנסת (צילום: פלאש 90)
סטודנטים באוניברסיטת תל אביב. הדיון על פגיעת ההנהלה בהתאגדות העובדים הגיע לכנסת (צילום: פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

אוניברסיטת תל אביב פגעה בחברי ועד העובדים ותשלם 150 אלף שקלים פיצויים. בית הדין האזורי לעבודה פסק נגד האוניברסיטה שפגעה בהתארגנות עובדי המחקר והפרויקטים, לאחר שניסתה לפטר את יו״ר הוועד ולפגוע בשכרה ובתאני עבודתה של חברת ועד נוספת.

בית הדין הורה לאוניברסיטה לבטל את פיטוריו של יו״ר ועד העובדים, ד״ר מוטי רונן, ולהשיבו לעבודה באותם תנאים שקדמו לפיטורים. כמו כן נדרשת האוניברסיטה לבטל את הפגיעה בשכרה של חברת הוועד.

פסק הדין מתאר כיצד הוזמן רונן לשימוע לפני פיטורים בנובמבר 2020, שבוע בדיוק לאחר שהתראיין ל׳דבר׳, וטען שהנהלת האוניברסיטה מבקשת להשתיק את עובדי המחקר.

ראובן פרי, מוטי רונן ועו״ד יובל ברוק. ״לא ניתן להתעלם מכך שמדובר בפגיעה בשני עובדים ממובילי ומקימי ההתארגנות״, כתבה השופטת (צילום: ההסתדרות)
ראובן פרי, מוטי רונן ועו״ד יובל ברוק. ״לא ניתן להתעלם מכך שמדובר בפגיעה בשני עובדים ממובילי ומקימי ההתארגנות״, כתבה השופטת (צילום: ההסתדרות)

בית הדין קבע שהאוניברסיטה לא הצליחה להוכיח שהתנהלותה כלפי נציגי העובדים נעשתה משיקולים שאינם קשורים לפעילותם בוועד העובדים כגון שיקולי תקצוב ומימון.

בית הדין הזכיר שכבר בדצמבר 2020 הוא קבע שהנהלת האוניברסיטה מחויבת לנהל משא ומתן עם נציגות עובדי המחקר והפרויקטים המלווה על ידי ההסתדרות.

״לא ניתן להתעלם מכך שמדובר בפגיעה בשני עובדים ממובילי ומקימי ההתארגנות״, כתבה השופטת חנה טרכטינגוט, ״בשני המקרים הפגיעה, מבחינת ההשפעה על ההתארגנות, זהה״.

השופטת הסבירה בפסק הדין שהפגיעה בתנאי עבודתה של חברת הוועד זהה בהשפעתה לכוונה לפטר את יו״ר הועד, ושני האירועים יחד ״מצטרפים לכדי פגיעה משמעותית בהתארגנות״.

גיל בר-טל, יו״ר הסתדרות המעו״ף: ״מקווה שהאוניברסיטה תזכה את העובדים בזכויות המגיעות להם״ (צילום: ההסתדרות)
גיל בר-טל, יו״ר הסתדרות המעו״ף: ״מקווה שהאוניברסיטה תזכה את העובדים בזכויות המגיעות להם״ (צילום: ההסתדרות)

״אי קבלת תביעת ההסתדרות״, קבעה השופטת, ״עשויה להביא לקריסת ההתארגנות של עובדי המחקר והפרויקטים באוניברסיטה״. לצד הפיצויים, נדרשה האוניברסיטה בפסק הדין לשלם גם הוצאות משפט בסך 25 אלף שקלים נוספים.

גיל בר-טל, יו"ר הסתדרות המעו"ף, במסגרתה התאגדו עובדי אוניברסיטת תל אביב: ״אני מצר על התנהלות האוניברסיטה כבר חודשים ארוכים, התרענו בפני הנשיא פרופ' אריאל פורת והמנכ״ל, שהאוניברסיטה מפרה את כללי המשפט והעבודה. כללים שנוצרו במחקרים פורצי דרך דווקא בשעריה. אני שמח שבית הדין קיבל את עמדתנו ומקווה שהאוניברסיטה תתעשת ותזכה את עובדיה בזכויות המגיעות להם״.

״כמי שליווה את המאבק הזה מתחילתו אני מרגיש שזהו אחד ההישגים המרשימים ביותר של איגוד מקצועי״, אומר ראובן פרי, ראש חטיבת ההשכלה הגבוהה בהסתדרות המעו״ף, ״הישג שמצליח להשיב לעבודה יו״ר ועד של כ-1,700 עובדים שכל חטאם הוא שהתאגדו ורצו לעגן את זכויותיהם בהסכם קיבוצי.

״אוניברסיטת תל אביב, כמוסד אקדמי מכובד שחרט על דגלו את חקר יחסי העבודה, שגתה בגדול, דווקא בנושא הזה של זכויות יסוד של עובדים. זוהי הזדמנות של האוניברסיטה לשנות את דרכה בעניין הזה, כמובן לאחר תשלום הפיצויים ועלויות המשפט בסך 175 אלף שקלים״.

ד"ר מוטי רונן: "בית הדין קיבל את כל טענותינו באשר להתעמרות וההתנכלות של הנהלת האוניברסיטה, שהיא מוסד ציבורי, כלפי ועד עובדים חוקי המייצג למעלה ממחצית מעובדיה המינהליים. אני שמח שהצדק יצא לאור".

"לצערנו הרב, על אף שכבר עברה למעלה משנה מאז שניתן פסק דין בו ההנהלה חויבה לשבת מולנו למו"מ, היא עדיין נמנעת מלהכיר בוועד כגוף המייצג את עובדי הפרויקט והמחקר, גוררת רגליים במו"מ, נמנעת מלהעביר לנו נתונים על העובדים שאנו מייצגים ומסרבת להתייחס לוועד שלנו כמו לכל ועד אחר במוסד", הוסיף.

את עובדי האוניברסיטה ליוו במאבקם גם יו״ר מרחב תל אביב, גרשון גלמן, ומזכיר האיגוד המקצועי במרחב ומזכ״ל מרצ תומר רזניק.

מאוניברסיטת תל אביב טרם נמסרה תגובה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!