דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

דעה / האחיות לא צריכות לחכות לפגיעה הבאה, או חלילה לרצח

נפתלי בנט, ניצן הורוביץ ונחמן אש צריכים להגן על הצוותים הרפואיים, עכשיו. להראות להם שיש מאחוריהם מדינה. ההמלצות הרי קיימות, צריך רק ליישם

עובדי רמב''ם בעצרת לזכרה של טובה קררו, האחות שנרצחה על ידי מטופל (צילום: דוברות רמב"ם)
עובדי רמב''ם בעצרת לזכרה של טובה קררו, האחות שנרצחה על ידי מטופל (צילום: דוברות רמב"ם)
אסף צבי

צוותים רפואיים, אחיות ורופאים, מופקרים לאלימות יומיומית מצד מטופלים ובני משפחותיהם. אחים פסיכיאטריים קמים בבוקר ולא יודעים אם יחזרו שלמים הביתה, וברוב בתי החולים הכלליים אין שוטר בתפקיד בלילה ובסופי שבוע. במשרד הבריאות, שהתגאה בתגובה המהירה של ישראל לזן האומיקרון, לוקחים את הזמן: עד האסון הבא.

תחושת הפחד שנלווית לכל אירוע תקיפה מתעצמת כשאחים ואחיות מבינים שאין מאחוריהם מדינה. תיקים נסגרים, תוקפים מקבלים עונשים מינוריים, וגם צעדים מינימליים שניתן לעשות כדי להגן על צוותי הרפואה לא נעשים, או מיושמים באיטיות.

ההשפלה מתעצמת עוד יותר כשגם אחרי יום שבו האחים והאחיות השביתו את מערכת הבריאות במחאה, מצוקתם נותרה בשולי השיח הציבורי. "באיזו מדינה מתוקנת צריך להשבית את כל המערכת כדי שיגנו על הצוותים?" שאלה בצדק יו"ר הסתדרות האחיות אילנה כהן, "כנראה שמחכים לרצח".

***

נהוג לומר שבישראל מתעוררים ופועלים לתיקון ליקויים רק אחרי שאסון גדול קורה. בתחום הזה הוא כבר קרה. טובה קררו ז"ל, אחות במרפאת קופת חולים כללית בחולון, נשרפה למוות על ידי מטופל שהחליט לקחת את חייה של מי שטיפלה בו. מאז חלפו ארבע שנים.

בעקבות הרצח הוקמה ועדה ציבורית שבחנה את הדרכים להגן על צוותי הרפואה, בראשות מי שהיה מנכ"ל בית החולים הדסה ומנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, פרופ' שלמה מור יוסף. המלצות הוועדה שהוגשו ב-2018, כוללות שורת צעדים בהם אפליקציית מצוקה לעובדים; מתן אפשרות למוסד הרפואי להגיש תלונה על מקרה תקיפה (ולא רק לעובד שנפגע); הקמת יחידות אבטחה אזוריות; פתרון למחלקות האשפוז בבריאות הנפש;  צוותי מעקב ברמת כל מוסד רפואי ומשרד הבריאות.

אם ההמלצות היו מיושמות במלואן, חלק מהמקרים החמורים שהתרחשו לאחרונה היו נמנעים. חודשים אחרי הגשתן שבתו האחיות במחאה על העיכוב ביישום הצעדים. כתוצאה מהשביתה הגיש להסתדרות האחיות מנכ"ל משרד הבריאות דאז, משה בר סימן טוב, לוח זמנים מפורט ליישום ההמלצות. ובכל זאת, שלוש שנים אחרי, בבתי החולים עדיין אין שוטר 24/7; יחידות האבטחה האזוריות לא הוקמו; ובבתי החולים לבריאות הנפש אין מאבטחים במחלקות.

אי אפשר שלא לחוש דז'ה-וו מתגובת משרד הבריאות לשביתה אתמול. ״משרד הבריאות רואה חשיבות רבה בטיפול בבעיית האלימות כלפי הצוותים הרפואיים במערכת הבריאות״, נאמר בה, ״בעקבות האירועים החמורים שאירעו לאחרונה נקבעו מספר צעדים שמשרד הבריאות מוביל על מנת לשפר את ההגנה על הצוותים הרפואיים״.

במשרד ציינו שלאחרונה פורסם מכרז חדש שמעלה את שכר המאבטחים ויאפשר להשלים את התקנים החסרים, מהלך ראוי ונדרש, ושיש צעדים נוספים בדרך. הבעיה היא שהם "בדרך" כבר שלוש שנים.

יו״ר ההסתדרות דורש מראש הממשלה להתערב במשבר במערכת הבריאות. ״מי שמשלם את המחיר על היעדר הטיפול בסוגיה״, כתב בר-דוד, ״הם לא רק קורבנות האלימות במקומות העבודה אלא החברה הישראלית כולה״.

***

מדינה שמכבדת חיי אדם צריכה להתייחס בחומרה רבה לכל פגיעה בעובדי הרפואה שלה. זה לא צריך להיות מאבק של האחיות, אלא של הציבור, של חברי הכנסת, של שר הבריאות והמנכ"ל. האחיות לא צריכות לחכות לפגיעה הבאה, או חלילה לרצח. נפתלי בנט, ניצן הורוביץ ונחמן אש צריכים להגן עליהן, עכשיו. להראות להן שיש מאחוריהן מדינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!