הסתדרות המורים הסירה את התנגדותה למבחני אסיף והמיצ"ב. במכתב ששלחה ביום חמישי האחרון למנהלים, ביקשה מזכ"לית ההסתדרות יפה בן דויד להכין את בתי הספר למבחנים, וציינה שההחלטה התקבלה אחרי שיחות בנושא עם שרת החינוך יפעת שאשא ביטון.
המכתב האחרון מגיע אחרי שניים קודמים שנשלחו לכל עובדי ההוראה, בהם בן דויד ביקרה בחריפות את החלטת המשרד, ואת השרה באופן אישי, לקיים את המבחנים.
"לצערי, משרד החינוך מפרסם תכניות גרנדיוזיות למניעת אלימות, בלי להעניק כלים אמיתיים לעובדי הוראה להתמודד עם אלימות בקרב התלמידים", כתבה אז, "כבר כעת הצוותים מתריעים שיש להקצות משאבים לתגבור תלמידים בהיבטים הלימודיים והרגשיים".
דעתה השתנתה, כאמור, בעקבות שיחות עם השרה. "תמונת המצב תשמש את מנהלי בתי הספר ככלי לקידום תהליכים פנימיים לצמצום פערים בהיבטים הלימודיים והחברתיים-רגשיים, שהינם חיוניים ביותר בעת הזאת", כתבה בן דויד ביום חמישי האחרון.
עוד הוסיפה שלא ניתן לדחות את המבחנים "מטעמים לוגיסטיים ותקציביים (התחייבויות וחוזים שנחתמו עם ספקים חיצוניים)".
בן דויד הדגישה שהתוצאות ישמשו את מנהלי בתי הספר ומשרד החינוך בלבד, "לא יפורסמו ולא יימסרו לאף גורם למעט למנהלי בתי הספר ולמשרד החינוך. ממצאים שיוצגו לגורמים אחרים יהיו אך ורק ברמה הארצית הכללית וזאת על פי החלטת שרת החינוך ובתמיכת כלל הגורמים המקצועיים במשרד החינוך".
"היבט זה הינו המהותי ביותר, מבחינתנו, על מנת לוודא שההערכה תיעשה לשם קבלת תמונת מצב ולא ייעשה בה שימוש אשר עלול לפגוע בבתי הספר, בצוותי החינוך ובמנהלים", כתבה.
בן דויד סיימה את מכתבה במילות תודה למורים ולמנהלי בתי הספר "על עבודתכם המסורה והמקצועית בתקופה כה מאתגרת ומורכבת זו".
ב-27 באוקטובר פרסמה הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה) בחוזר מנכ"ל מודל שכלל הערכה פנימית וחיצונית של אקלים בית הספר ומיומנויות למידה. אחד משלבי ההערכה הוא מבחן באוריינות שפה שייערך במהלך דצמבר לתלמידי בתי הספר היסודיים. עוד המליצה הרשות לערוך מבחן פנימי באוריינות לתלמידי כיתות ח'.