דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

הישג ל"מחאת העמודים": הטמנת קווי החשמל במכתש רמון אושרה בוועדה לתשתיות לאומיות

תכנית ההטמנה אושרה אחרי מחאה של תושבי מצפה רמון נגד הפגיעה בנופי המכתש, וכעת היא כפופה לאישור הממשלה | מנכ"לית מינהל התכנון: "נשמור על מכתש רמון כאתר תיירות ייחודי במדינת ישראל למען הדורות הבאים"

מחאת העמודים במצפה רמון. "לא מברכים על המוגמר עד שאין אישור ממשלתי" (צילום: חיים רביה)
מחאת העמודים במצפה רמון. "לא מברכים על המוגמר עד שאין אישור ממשלתי" (צילום: חיים רביה)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

התכנית להטמנת מקטע מקו מתח עליון (161 קילו-וולט) במערב מכתש רמון אושרה היום (שני) בוועדה הארצית לתכנון ובנייה של תשתיות לאומיות (הוות"ל). קידום התכנית טעון אישור ממשלה. 

האישור ניתן לאחר שפרצה "מחאת העמודים" במכתש רמון מצד תושבי הסביבה, שגילו להפתעתם שהתכנית הקודמת להטמנה השאירה כ-25% מקו החשמל כקו עילי, תוך פגיעה בנוף הייחודי של מכתש רמון. חברת החשמל אמדה את העלות התוספתית של הטמנת שארית הקו בעשרות מיליוני שקלים.

ציר זמן מכתש רמון (עיצוב: אידאה)
ציר זמן מכתש רמון (עיצוב: אידאה)

מדובר בתכנית המשך לתת"ל 60, שאף היא הייתה תקדימית, ומכוחה הוטמן קו מתח עליון באורך של כ-7 וחצי ק"מ בתוך מכתש רמון. המקטע הנוסף שאושר היום, באורך 2.7 ק"מ, ישלים את המקטע הטמון מהירידה מהמצוק ועד לקצה המערבי של הקו שכבר הוטמן, ויחליף בעתיד את 12 העמודים והתיילים בקטע זה של המצוק.  

התכנון נעשה בליווי צוות הוות"ל, תוך שיתוף פעולה עם רשות הטבע והגנים הלאומיים. הביצוע בפועל ייעשה גם הוא תחת פיקוח הוות"ל.  

מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר: "אני מברכת על המהלך החשוב שהוביל מינהל התכנון יחד עם חברת החשמל לתיקון התכנון הבעייתי שאושר בעבר. התכנית להטמנת קווי החשמל שאושרה היום מהווה שמירה של מכתש רמון כאתר תיירות ייחודי במדינת ישראל למען הדורות הבאים". 

מתכננת הוועדה נאוה אלינסקי-רדאעי: "מדובר בהישג תכנוני חשוב שיאפשר את יישום הטמנתם של קווי חשמל במתח עליון במכתש רמון. כולי תקווה שחברת החשמל תשלים בהקדם את ביצוע הטמנת הקו, לטובת הנוף הייחודי של מכתש רמון ולרווחת המטיילים הרבים באזור. זהו צעד חשוב בשמירת נוף השטחים הפתוחים ובנכס לאומי חשוב כמו מכתש רמון".  

איתי ענר, מנהל יחידה סביבתית מצפה רמון: "אני מברך כמובן. ניתן היה למנוע את הלופ הזה ולחסוך כסף ציבורי רב. אני מקווה שרשות הטבע והגנים תפנים את חשיבותה של אי-הסתרת מידע מהציבור". 

נדב סילברט, ממובילי "מחאת העמודים": "לא מברכים על המוגמר עד שאין אישור ממשלתי. אנחנו מודים מאוד לאנשי המקצוע בוועדות התכנון על החלטתם האמיצה ופורצת הדרך לתקן את התקלה ולהתאים את תכנית בניית הקו לנדרש מבחינה נופית במכתש רמון". 

אפרת קדם סילברט, נציגת שומרי המכתש ועמותת קשת: "אנחנו מברכים על אישור התכנית. כולנו תקווה שהטמנת קו החשמל תושלם בהקדם ונשוב לראות את הנוף הייחודי של המכתש ללא הפרעות. אנחנו כאן כדי לוודא זאת. אנו מודים לכל הגופים המעורבים על הקשב לציבור ועל קבלת ההחלטה החשובה הזו. תודה גדולה לציבור הרחב של שומרי הטבע ואוהבי הארץ, שתמך וסייע לנו להוביל שינוי משמעותי, בעל השפעה רבה על מפת התכנון בארצנו. רק יחד נשמור על ערכי הטבע הייחודיים שלנו למען הדורות הבאים". 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!