דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

סטודנט בן 35 שהבטיח לשנות את השיטה הניאו ליברלית נבחר לנשיא צ'ילה

גבריאל ברוק שהחל את דרכו בגל המחאה ששטף את צ'ילה, יהפוך לנשיא הצעיר ביותר בתולדות המדינה | בנאום שלאחר בחירתו אמר: "לא נאפשר עוד שהעניים ימשיכו לשלם את מחיר אי השוויון בצ'ילה"

גבריאל ברוק, נשיא צ'ילה הנבחר  (AP Photo/Luis Hidalgo)
גבריאל ברוק, נשיא צ'ילה הנבחר (AP Photo/Luis Hidalgo)

סטודנט סוציאל דמוקרט בן 35 מהשמאל שהתפרסם במהלך גל הפגנות נגד הממשלה נבחר אתמול (ראשון) לנשיא הבא של צ'ילה, לאחר שניצח מועמד תומך שוק חופשי המקושר לדונאלד טרמפ.

עם 56% מהקולות, גבריאל ברוק ניצח ביותר מ-10 נקודות את חבר הפרלמנט אנטוניו קסט, שניסה ללא הצלחה להפחיד את הבוחרים שיריבו חסר הניסיון יהפוך לשליט בובה של המפלגה הקומוניסטית של צ'ילה. למרות הקיטוב הגדול במהלך הקמפיין, קסט הפגין אזרחות טובה ובירך את הנשיא הנבחר על "הצלחתו האדירה".

בוריק בילה חודשים בנסיעות ברחבי צ'ילה, כשהוא מתחייב ליצור ממשל המונהג על ידי צעירים שיתקוף את העוני ואי השוויון, המהווים לדבריו את הבטן הרכה של מודל השוק החופשי שנכפה על צ'ילה לפני עשרות שנים על ידי הדיקטטור אוגוסטו פינושה. בגיל 35, יהפוך בוריק לנשיא הצעיר ביותר של צ'ילה המודרנית בזמן שיכנס לתפקיד במרץ.

אחרי הניצחון נאם בוריק מול המוני תומכים במרכז סנטיאגו הבירה, רובם צעירים. הנשיא המזוקן והממושקף הדגיש את העמדות הפרוגרסיביות שאפיינו את הקמפיין שלו עד כה, הכוללות בין היתר הבטחה להילחם בשינוי אקלים על ידי חסימת פרויקט כרייה מתוכנן במדינה המובילה בעולם בייצור נחושת.

עצרת תמיכה בנשיא הנבחר גבריאל בוריק בסנטיאגו, צ'ילה (צילום: AP Photo/Matias Delacroix)
עצרת תמיכה בנשיא הנבחר גבריאל בוריק בסנטיאגו, צ'ילה (צילום: AP Photo/Matias Delacroix)

הוא גם הבטיח לשנות את שיטת הפנסיות הפרטיות הנהוגה במדינה, סימן ההיר של המשטר הניאו ליברלי שנבנה על ידי פינושה.

"אנחנו דור שנכנס לתוך החיים הציבוריים בדרישה שהזכויות שלנו יכובדו, ושלא יתייחסו אלינו כמו סחורה" אמר בוריק. "אנו יודעים שיש צדק שונה לעניים ולעשירים, ולא נאפשר עוד שהעניים ימשיכו לשלם את מחיר אי השוויון בצ'ילה".

בדבריו הוא פנה גם לנשות צ'ילה, שהיו כוח אלקטורלי משמעותי שתמך בו. זאת, מתוך חשש כי ניצחון של יריבו קאסט יביא לנסיגה מהישגים שצברו במשך שנים. בוריק אמר שהן יהיו "הגיבורות" של הממשל החדש, שיפעל על מנת "להשאיר מאחור אחת ולתמיד את המורשת הפטריארכית של החברה שלנו".

מדינות דרום אמריקה האחרות יעקבו אחר הממשל החדש באדיקות, מתוך הכרה בכך שצ'ילה בישרה פעמים רבות בעבר על שינויים אזוריים. היא הייתה המדינה הראשונה שהתנתקה מארצות הברית בזמן המלחמה הקרה בשנת 1970 ובחרה בנשיא סוציאליסטי. היא גם הייתה כר לניסוי הניאו ליברלי שהוביל הרודן פינושה, והתפשט אחר כך בשאר היבשת.

באוקטובר 2019 גל מחאות ענק סחף את צ'ילה, על רקע הכוונה לייקר את מחירי התחבורה הציבורית. בהפגנה שנערכה בסנטיאגו השתתפו מעל למיליון בני אדם, ו-19 נהרגו כתוצאה ממהומות אזרחיות. אחת הסיסמאות שהפכו למזוהות עם המחאה הייתה "הניאו ליברליזם נולד בצ'ילה וימות בצ'ילה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!