דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה

למרות התנגדויות: אושרה התכנית למתחם לוגיסטי ליד נחל קישון

המתחם ישמש את נמל המפרץ שמוקם בחיפה | רשות נחל הקישון: "משתמשים באזור הכי רגיש בנחל, עם פי 5 מיני בעלי חיים וצמחים, ועכשיו יהיו שם מכולות ומחסנים"

אחסון מכולות בצמוד לשטח פארק הקישון (צילום: רשות נחל הקישון)
אחסון מכולות בצמוד לשטח פארק הקישון (צילום: רשות נחל הקישון)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה חיפה, בראשות איתמר בן דוד, החליטה אתמול (שני), לאשר סופית את התוכנית המפורטת למתחם אחסנה ולוגיסטיקה חדש בעורף הנמל בסמוך לנחל הקישון, זאת למרות ביקורת על כך שלא הוכן תסקיר סביבתי ולא נבחנו חלופות. בכך, הושלם כלל התכנון לנמל "המפרץ" החדש.

במסגרת הדיון נשמעו התייחסויות מצד משרדי הממשלה, נציגי ציבור ונציגי עמותות וארגוני סביבה וכן נשמעה התייחסות ח"כ פרופ' אלון טל.

ההחלטה מנוגדת לעמדת רשות נחל הקישון, אשר סבורה כי היה נכון לחייב את חברת נמלי ישראל (חנ"י) בעריכת תסקיר סביבתי שיכלול בחינת חלופות לתכנית. לפי הרשות, ראוי היה להשתמש בשטח להרחבת פארק נחל הקישון בעבור התושבים, ולא כשטח לוגיסטי בעבור תשתיות לעורף נמל. מהרשות נמסר כי "פנתה לעתירה" כנגד ההחלטה.

התוכנית אושרה תחילה בוועדה המחוזית חיפה בחודש יולי 2020. לאחר מכן אושרה התוכנית גם בוועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לאחר שהוגשו מספר עתירות נגד ההחלטה, בין היתר על ידי רשות נחל הקישון. ועדת המשנה לעררים דחתה פה אחד את הערר ואישרה את התוכנית בחודש אפריל השנה, אך החזירה את הדיון בנושא הצורך בתסקיר השפעה על הסביבה לפתחה של הוועדה המחוזית.

הוועדה קיבלה את חוות הדעת של המשרד להגנת הסביבה, שקבעה כי התוכנית לא נדרשת בהכנת תסקיר על הסביבה, ובכך נתנה הוועדה את אישורה הסופי לתוכנית להקמת מתחם לוגיסטי חדש במפרץ חיפה, שייתן מענה לנמלי חיפה. בחלק מהשטח נעשה שימוש לאחסון מכולות כבר היום.

עמדת המשרד להגנת הסביבה, התומכת בפטור מתסקיר עוררה את זעמם של חלק מפעילי הסביבה באזור, הטוענים למפגעים שיש בשטח כבר היום שאינם מטופלים כראוי.

❗בימים אלו עדיין מתנהל מאבק מול תכנית עורף נמל המפרץ המפלצתית של חנ"י (חברת נמלי ישראל), אשר מתפרשת על שטח נרחב ובסמיכות…

Posted by ‎מנקים את מפרץ חיפה‎ on Monday, December 6, 2021

התוכנית, שיוזמת חברת נמלי ישראל, הינה על שטח כולל של 1,400 דונם, והיא מאפשרת בינוי של כ-700,000 מ"ר לטובת הקמת שטחי אחסנה ולוגיסטיקה. התוכנית כוללת מספר מתחמי אחסנה, אפשרות להקמת מסוף מטענים רכבתי וכן גישה ישירה למערכת הדרכים הארצית באמצעות דרך חיבורי נמל המפרץ המוקמת בימים אלו. כל התכניות הסמוכות נדרשו להכנת תסקיר סביבתי, ורק תכנית זו זכתה לפטור מהכנתו.

בנוסף, התוכנית מסדירה את השטחים שסביב מעגנת שביט, המרינה של העיר חיפה, ומקצה לה שטחים לטובת מסחר, פנאי, נופש וספורט ימי בהיקף של כ-21 אלף מ"ר. התוכנית תאפשר את פיתוחה והתפתחותה של המרינה, שטרם מימשה את הפוטנציאל התיירותי והעירוני הגלום בה.

כמו כן, התוכנית המצויה בסמוך לשטחי פארק מורד נחל הקישון ושפך נחל הקישון לים, קובעת הנחיות נופיות וסביבתיות לממשק שבין שטחי האחסנה לשטחי הפארק שיפותחו בעתיד, התווית שבילי אופניים והסדרת חניות לטובת באי הפארק. התכנית כוללת שימור של עצים רבים בשתי חורשות אקליפטוסים המצויות בין פארק מורד נחל הקישון לשטחי האחסנה החדשים ומרחיבה מעט את המרחב בין שטחי הנחל לאזורים המיועדים לפיתוח.

השטח המיועד הוא מושא למאבקים בין רשות נחל הקישון, שרוצה להגדיל את שטח הפארק, לבין חנ"י, שרוצה תוספת שטחים לוגיסטיים לתפקיד עורף נמל

"בעלי החיים לא ישארו פה"

יוסי סורוג'ון, ראש תחום תכנון ברשות נחל הקישון, מסביר ל"דבר" את ההתנגדות של הרשות לתכנית.

"הפארק שאנחנו מתכננים, אושר בסוג של פשרה. הוא נועד לשחזר חוף נחל היחיד בארץ. פארק הירקון הוא 3,500 דונם. פארק אריאל שרון הוא 8,000 דונם. פארק הקישון הנוכחי הוא 950 דונם בלבד שחשבנו שראוי להרחיב אותו".

במה התכנית של חנ"י מפריעה לתכנית הפארק ?
"השטח המדובר נמצא מול האזור הכי רגיש של הנחל – פי 5 מיני צמחים ובעלי חיים. מראש סברנו שלא הגיוני לשים 50-100 מטר מהנחל מחסנים בגובה 35 מטר עם מכולות, מנופים ומשאיות שיעבדו ביום ובלילה. אף בעל חיים לא יישאר שם בצורה הזו. היום, כשמדברים על שטחים פתוחים ושמירת המגוון הביולוגי, הפארק היה צריך להיות הרבה יותר גדול. הועדה המחוזית אמרה – תסתפקו במה שיש ובעתיד תבקשו להרחיב אותו בעל התכנון של התכנית של חנ"י. חשבנו שזו ההזדמנות שלנו לטעון את הטענות. אין לנו נחלים בארץ כמו נחל הקישון שמגיע ל-140 מטר במורד הנחל, שעבר תהליך ארוך וממושך של שיקום אחרי פרשת השייטת והזיהום מהמפעלים. לצערנו הוועדה אישרה שם משטח של מכולות ומחסנים".

אז לפי מה שאושר עד כה, מה יהיה המצב בפארק ?
"בגדה הצפונית של הנחל יהיה פיתוח אינטנסיבי – אמפיתיאטרון, שולחנות ובתי קפה. בצד הדרומי אנחנו משחזרים את נוף הביצות שהיה בעבר, עם שבילי הליכה ברגל. זה מאפשר לציבור ליהנות וגם שטח מחיה לבעלי החיים. אבל השטח של חנ"י הוא בין הגדה הדרומית לכביש 22".

מה הייתה החלופה ?
"כוחות השוק הפרטי שכרו וקנו שטחים בכל המרחב שקרוב לנמל המפרץ, שייכנס למלוא התפוקה בעוד כחצי שנה. לפי חנ"י – אין מספיק שטחים והם חייבים דווקא את השטח הזה זה לא כי באמת חסרים שטחים, אלא כי לה, כחברה ממשלתית, לא השכילה לקנות מספיק שטחים. הרי במקום שטח הפארק, הקצו לה שטח חלופי".

מ"מ מתכננת הוועדה המחוזית חיפה, רונן סגל, ציין כי "מדובר בתוכנית חשובה לגיבוש מפרץ חיפה המשלימה את הרצף התכנוני, לצד פארק מורד נחל הקישון. התוכנית מהווה בשורה בכך שהיא מאפשרת את העורף הלוגיסטי הנדרש לתפקוד יעיל של נמל המפרץ החדש והנמלים הוותיקים".

התוכנית נערכה על ידי  אדר' דורית שפינט מחברת גורדון אדריכלים ומתכנני ערים בע"מ.

חברת נמלי ישראל: "הועדה המחוזית לתכנון ובניה בחיפה אישרה צעד נוסף בקידום תכנית לפיתוח עורף הנמל שצפוי ליצור עשרות מקומות העבודה לתשובי החיפה והאזור. תוכנית פיתוח פארק נמלי ישראל בצמוד לנמלים, הנה צעד חשוב ומשמעותי בפיתוח מטרופולין חיפה והמפרץ לטובת חיזוק הכלכלה המקומית והלאומית. התוכנית תביא להקמת פארק לוגיסטי ראשון לחיפה והסביבה, פיתוח שטחים איכותיים לטובת השרשרת הלוגיסטית בהשתלבות עם פארק ירוק לפנאי ונופש עבור התושבים".

ח"כ אלון טל (כחול לבן): "אני לא מבין את זה – האם יש לנו עודף בנחלים? חיפה צריכה לפנות את התעשייה המזהמת מהמפרץ ולהקים אזור שמשפחות ירצו לגור בו, עם פארק עם נחל גדול בתוכו, עם ים ועם אוויר נקי- ובמקום זה מרחיבים תשתיות – כשאת שטחי האחסון אפשר להקים בכל מקום".

ד"ר יובל ארבל מארגון "צלול": "אנו סבורים שמדובר בהחלטה מוטעית ושגויה הנובעת מהעדר ראיה מצרפית לכלל הפעילויות והסכנות שכבר קיימים בסביבת הנחל ותוכניות חדשות מאושרות או שמצויות בשלבים מתקדמים להפקדה ובנוסף, אי הבנת תפקידם החשוב של הנחל ושל גדותיו לאזור כולו הסובל מזיהום אוויר ומצפיפות, במיוחד על רקע נדירותו של אזור זה והפוטנציאל שלו כאזור תיירות ונופש שיש להם תפקיד עצום במדינה חמה, קטנה וצפופה. בערר של עמותת צלול ורשות הנחל הוצגו חלופות לתוכנית חנ"י, שנתמכו ע"י עד מומחה לספנות ונמלים שהופיע בפני הוועדה . אין שום סיבה להעדיף את הרווחים של חנ"י מאחסון מכולות על פני הרחבת פארק מורד הקישון"

רשות נחל הקישון: "המפסיד העיקרי מהחלטה זו הוא הציבור, שיקבל בצמוד לפארק הקישון מחסנים בגובה של 35 מטר ומתחמי מכולות. מאכזבת עמדתם של כל משרדי הממשלה שלא רואים את טובת הטבע והציבור לנגד עיניהם. נציגי השלטון המקומי המכירים מקרוב את צרכי הצבור, יחד עם נציג ארגוני הסביבה היו היחידים שתמכו בעמדתה של רשות הנחל. תושבי חיפה והמפרץ רווי התשתיות, זכאים לפארק ירוק רחב ידיים שמשמר שטחים פתוחים עם מגוון צומח וחי נדירים. לתכנית חברת נמלי ישראל להקמת מחסנים צמוד למלחת הקישון הנדירה יש חלופות מיקום רבות במרחב ואילו לנחל קישון אין חלופה אחרת."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!