דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
24.5°תל אביב
  • 24.3°ירושלים
  • 24.5°תל אביב
  • 21.3°חיפה
  • 23.7°אשדוד
  • 29.4°באר שבע
  • 32.5°אילת
  • 29.3°טבריה
  • 21.7°צפת
  • 25.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
התיישבות

הממשלה אישרה את התכנית לפיתוח רמת הגולן בהיקף של מיליארד שקלים

במסגרת התכנית ייבנו בגולן אלפי יחידות דיור ויוקמו שני יישובים חדשים | עוד יושקעו כספים בשיפור תשתיות התחבורה ובשדרוג מערך הרפואה | אורי הייטנר, פעיל מרכזי בהתיישבות באזור: "צעד גדול לגולן, צעד ענק לציונות"

עדר בקר ברמת הגולן (צילום: Shutterstock).
עדר בקר ברמת הגולן (צילום: Shutterstock).
אוריאל לוי

הממשלה אישרה אתמול (ראשון) את התכנית לפיתוח רמת הגולן בתקציב כולל של מיליארד שקלים. התכנית כוללת השקעה בבנייה של אלפי יחידות דיור באזור, בשיפור תשתיות התחבורה ובשדרוג מערך הרפואה.

במסגרת התכנית, 576 מיליון שקלים יושקעו בפיתוח ובהקמת יחידות דיור חדשות: 3,300 יחידות בקצרין, 4,065 יחידות במועצה האזורית גולן ו-4,000 יחידות בשני יישובים חדשים שיוקמו באזור ('אסיף' ו'מטר').

למעשה, העיר קצרין תוכפל וכל הישובים היהודיים בגולן יוגדלו בעשרות יחידות דיור בכל ישוב. רמת טראמפ תוגדל במאות יחידות דיור, וגם בישובים זעירים כמו נמרוד, בו חיו עד עכשיו רק שש משפחות, יבנו עשרות יחידות דיור.

"מטרתנו היא להכפיל את ההתיישבות ברמת הגולן", אמר ראש הממשלה נפתלי בנט בפתיחת הישיבה שנערכה בקיבוץ מבוא חמה שבגולן.

נוסף לכך כוללת התכנית 160 מיליון שקלים ל"שיפור איכות החיים בגולן", שיושקעו בין היתר בתחבורה, ברפואה ובחינוך. 162 מיליון שקלים יושקעו בפיתוח הכלכלי באזור, כולל השקעה בשיווק ובקידום בתי מלון חדשים. השקעה כספית נוספת אמורה ליצור 2,000 משרות חדשות באזור.

לפי החלטת הממשלה, כדי לקדם את ההשקעה בתחום הדיור תוקם ועדה מיוחדת לתכנון ותקודם תכנית מתאר ארצית ברמה מפורטת.

ארגונים ירוקים ביקרו את ההחלטה להקים שני יישובים חדשים באמצעות הוועדה המיוחדת. לדבריהם, מהלכים אלו עוקפים את מערכת התכנון והמשמעות שלהם תהיה פגיעה ללא צורך בשטחים פתוחים.

"קיימת סתירה בין הקביעה המפורשת בתוכנית הממשלתית בדבר המורכבות התכנונית של הגולן, הרווי שמורות טבע שטחי אש פעילים ואזורים בעלי רגישות נופית גבוהה, ובין המסקנה כי יש צורך בהקמת ועדה מיוחדת שתהווה מכשיר משמעותי להסרת חסמי תכנון", נכתב במסמך תגובה שהכינה החברה להגנת הטבע.

"התכנית הזו היא צעד גדול לגולן, וצעד ענק לציונות", אומר ל'דבר' אורי הייטנר, פעיל מרכזי בהתיישבות בגולן וחוקר ההתיישבות בגולן. "לראשונה מאז ראשית ההתיישבות, באה ממשלת ישראל מיוזמתה, עם תכנית לאומית, היסטורית, עם השקעות עתק".

הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, אומר כי ההתנגדויות של חלק מתושבי הגולן לתכנית נובעות מפחד משינוי, ואפילו שהשינוי הזה עיקרו פיתוח הגולן. "אני תומך בכל מאודי בהקמת יישובים חדשים, אבל אני מתנגד לאופי המתוכנן ליישובים הללו כפרברים עירוניים. אני בעד הקמת יישובים כפריים קהילתיים".

"התכנית הלאומית הזו היא ברכה גדולה לגולן ולמדינת ישראל", סיכם, "לב התכנית הוא פיתוח רבתי של קצרין והפיכתה לעיר ואם בישראל. וסביבה התיישבות כפרית קהילתית ברחבי הגולן. קצרין, בירת הגולן, תעניק את החוסן הדמוגרפי. ההתיישבות הכפרית תעניק את השליטה על המרחב".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!