דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

שקד: "עלינו למנוע השתקעות של מהגרים לא חוקיים"

שרת הפנים אמרה את הדברים בדיון על העסקת עובדים בסיעוד בוועדה המיוחדת לעובדים זרים | יו"ר הוועדה אבתיסאם מרעאנה: "מי שיגיע לוועדת ההארכות יקבל אישור, זאת מטרתי"

שרת הפנים איילת שקד. "לא נשנה את מספר השנים שעובד זר רשאי להישאר בישראל" (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
שרת הפנים איילת שקד. "לא נשנה את מספר השנים שעובד זר רשאי להישאר בישראל" (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"אנחנו עוסקים בגיוס עובדים חדשים והסכמים ביליטרליים חדשים", אמרה שרת הפנים איילת שקד היום (שני) בדיון הוועדה המיוחדת לעובדים זרים על העסקת עובדים סיעודיים. "התחלנו בגישושים לגבי הבאת עובדים ממרוקו, ויש היענות בצד השני. בנוסף, בזמן הקרוב יגיעו 2,000 עובדים סיעודיים לבתי אבות מנפאל".

יו"ר הוועדה אבתיסאם מראענה הודיעה על כוונתה להגיש הצעת חוק שתסדיר את שעות העבודה והמנוחה של עובדים זרים בענף הסיעוד, שחוק שעות עבודה ומנוחה איננו חל עליהם כיום על פי הפסיקה.

"מי שיגיע לוועדה ההומניטרית (שבה מגישים בקשה להארכות חריגות להעסקת עובד זר; נ"כ) ויעבור את תנאי הסף, יקבל אישור. זאת מטרתי", אמרה מרעאנה. "אני בגישה מקלה. כבר עכשיו מעל 90% מהבקשות לוועדה מאושרות".

שקד התעקשה: "לא נשנה את מספר השנים שעובד זר רשאי להישאר בישראל (13). עלינו למנוע השתקעות של מהגרים לא חוקיים".
מראענה שאלה את שקד לגבי שעות העבודה הארוכות של המטפלים הסיעודיים, שכוללות לא אחת גם את סופי השבוע. השרה שקד השיבה: "העובדים יודעים לאן הם באים. צריך להסתכל דווקא על המשפחות. עובדים רבים מעדיפים להרוויח עוד ולעבוד גם בסופי שבוע. אני לא חושבת שצריך לשנות את המודל הזה, כי זה ישית עוד נטל על המשפחות". מראענה אמרה שהיא מתכוונת ליזום חקיקה בנושא.

ח"כ שרון רופא-אופיר (ישראל ביתנו) סיפרה מניסיונה האישי על קשיי משפחות המטופלים: "לא הצלחתי למצוא מטפלת סיעודית לאבא שלי, ואני נאלצתי לקלח אותו ולהחליף לו טיטול. יש להפנות מטפלים סיעודיים גם לשוהים בהוספיס בית".

מנהל תחום מחקרים ונתונים ברשות האוכלוסין, ניר פוגל, רשות האוכלוסין, הציג בדיון סקר חדש שערכה הרשות, שלפיו נכון לספטמבר 2021, כ-23 אלף בעלי היתר להעסיק עובד זר בענף הסיעוד, אינם מממשים אותו.

"לרבים מהם יש פתרון טיפולי כלשהו, למשל כ-7,000 מהם מעסיקים באופן לא מוסדר. ייתכן שיש חוסר הבנה של התהליכים שצריך לבצע. בנוסף, 45% מאלה שאינם מעוניינים להעסיק עובד זר טוענים שעלות ההעסקה יקרה מדי, ו-40% חוששים להכניס אדם זר הביתה".
עוד עולה מהסקר של-44% מהנשאלים לוקח יותר לחודש למצוא עובד זר. 51% מהם טענו שהסיבה היא שאין היצע של עובדים. אריאלה בן צור מארגון אחיעוז לכוח אדם בתחום הסיעוד אמרה: "עובדים נוטשים אחרי חודשיים, כי הם יכולים להכפיל את השכר שלהם מרוב שאין היצע". העובדת הסוציאלית עינת קולמן קראה להשית על העובדים מנגנון של 'שכר אחיד' שימנע מהם לדרוש מהמטופלים שכר גבוה.בתגובה אמרה שקד: "אם נביא עוד עובדים, כמו שעשינו השנה, נעבור למודל של תאגידים ונייצר מחויבות של עובד שמגיע לכאן לתחום ספציפי בתוך ענף הסיעוד,  שלושת הדברים ביחד יובילו לשמירה סבירה על מחירים". בדיון קודם בנושא העריך אלעד זכות, יועץ מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, ששינוי באופן ההעסקה של העובדים הזרים עלול להביא דווקא לעלות נוספת לשירותי הסיעוד, והבהיר שהביטוח הלאומי דורש שעלות זו לא תגולגל על משפחות המטופלים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!