דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
24.5°תל אביב
  • 24.3°ירושלים
  • 24.5°תל אביב
  • 21.3°חיפה
  • 23.7°אשדוד
  • 29.4°באר שבע
  • 32.5°אילת
  • 29.3°טבריה
  • 21.7°צפת
  • 25.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מסמך המלצות גנוז, בלי אנשי מקצוע: כך מעבירים ליברמן ופורר רפורמה היסטורית בחקלאות

במשרד החקלאות מספר רב של יחידות מקצועיות וחטיבת מחקר עצמאית ומוערכת, אבל על הרפורמה הדרמטית הם שמעו רק מהתקשורת | משרד החקלאות: ״אנשי המשרד שותפים ברפורמה״

שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)
שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)
מור הופרט
ארז רביב
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר מקדמים שינוי יסודי והיסטורי של החקלאות בישראל, בלי מעורבות של הדרג המקצועי שאפילו לא זומן להשתתף בדיוני המו״מ עם החקלאים. כך עולה משורת עדויות שהגיעו לידי 'דבר'.

"לא אתפלא אם בשנה הקרובה יהיה גל עזיבות של אנשי מקצוע במשרד משיקולים מקצועיים", אומר ל'דבר' עובד שעזב לאחרונה את משרד החקלאות. עובדי המשרד ביקשו לא להזדהות בשמם, אבל משיחות עם כמה מהם עולה שהשר הממונה ומנכ"לית המשרד, נעמה קאופמן-פס, לא משתפים אותם בקבלת ההחלטות, ומתעלמים מהידע המקצועי שלהם, בעיקר כשהוא לעיתים סותר חלקים מהרפורמה.

למדו על הרפורמה במסיבת עיתונאים

הרפורמה שמקודמת על ידי השרים, כוללת הורדת מכסים אגרסיבית, מעבר לתמיכה ישירה בגידולי שדה וביטול התכנון בענף ההטלה. היא מעוררת התנגדות רבה של החקלאים ושל חברי כנסת מתוך הקואליציה עצמה.

כבר עם פרסום הרפורמה במסיבת עיתונאים משותפת של שרי האוצר והחקלאות, שניהם ממפלגת ישראל ביתנו, הגיעו ל'דבר' עדויות כי מלבד השר, אף גורם במשרד החקלאות לא עודכן על הרפורמה טרם ההכרזה הפומבית, ואפילו ההודעה לתקשורת פורסמה על ידי דוברות משרד האוצר בלבד. גורם במחלקה המשפטית במשרד החקלאות סיפר ל'דבר' כי היועצת המשפטית של המשרד, עו"ד אפרת אביאני, לא ידעה על הרפורמה טרם פרסומה.

משרד החקלאות ייחודי בכך שיש בו הרבה יחידות מקצועיות, במגוון רחב של תחומים, וכן חטיבת מחקר עצמאית. בספטמבר פורסם ב'דבר' כי משרד החקלאות גנז מסמך שמפרט בעיות קשות ברפורמה ונכתב על ידי החטיבה למחקר ואסטרטגיה במשרד. בין היתר חוזה הדו"ח שנגנז על ידי בכירי המשרד ירידה של עד חצי מיליון טון בייצור פירות, הפסד של 3 מיליארד שקלים, איבוד של מחצית משטחם של המטעים בישראל, וכל זאת ללא הורדה של מחירי המזון.

מו"מ ללא דרג מקצועי

"המנכ"לית של המשרד נעמה קאופמן פס חושבת שהיא יודעת הכי טוב לבד. היא לא מוכנה לקרוא את החומר שגורמי המקצוע במשרד מכינים לה לפגישות איתנו", אומר ל'דבר' מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן. וילן גם מעיד מתוך שולחן המשא ומתן כי עד כה ב-4 הפגישות בין נציגי החקלאים למשרד נכחו רק השר והמנכ"לית ללא אף גורם מקצוע. נציגים נוספים של החקלאים אישרו את טענה זו.

עדות נוספת לניסיונות להשתיק את גורמי המקצוע במשרד החקלאות התקבלה בוועידת ישראל לחקלאות שהתרחשה בתחילת החודש. בוועידה השנתית שמכנסת חקלאים, פוליטיקאים ואנשי מקצוע ואקדמיה נוכחים מדי שנה נציגים של משרד החקלאות המשתתפים בפאנלים מקצועיים בשלל נושאים אקטואליים כגון פערי תיווך, מגמות בחקלאות, מחירי המים ותשומות ועוד נושאים.

ועידת ישראל לחקלאות ה-12. בלי נציגי משרד החקלאות (צילום: מאיה רונן)
ועידת ישראל לחקלאות ה-12. בלי נציגי משרד החקלאות (צילום: מאיה רונן)

בוועידה השנה, שמרבית הפאנלים בה נגעו בחלקים שונים של הרפורמה בחקלאות, לא השתתף אף נציג מקצועי של המשרד, וגם כאלה שהיו אמורים להופיע על פי התכנית המקורית כגון מנהל שירותים להגנת הצומח, ביטלו את הגעתם. הנציגה היחידה של המשרד הייתה המנכ"לית קאופמן פס, שהגיעה לברך בתחילת הוועידה. מארגני הוועידה הסבירו את ההיעדרות נציגי המשרד בהוראה שהתקבלה על ידי השר שאסר את השתתפותם בה.

גם בכנסת קולם של אנשי המקצוע נעדר: בדיוני ועדת הכלכלה שעסקו ברפורמה בהגנת הצומח לא השתתף אף נציג ממנהל השירותים להגנת הצומח שאמון על הנושא. נושא זה רגיש, שכן הקלת הדרישות עלולה להביא עמה השלכות חסרות תקדים על החקלאות במקרה של חדירת מזיקים ומינים פולשים לארץ בשל ההקלות ביבוא מהרפורמה.

מי שייצגה את עמדת המשרד בחלק מהדיונים הייתה היועצת המשפטית אפרת אביאני, שגם היא לא נכחה בכלל הישיבות. זאת לעומת שלל גורמי מקצוע שהופיעו מטעם משרדי האוצר, הכלכלה והבריאות.

להרחקת הדרגים המקצועיים מקבלת ההחלטות עלולות להיות תוצאות קשות. לרפורמה המוצעת יהיו השלכות רבות על יוקר המחייה, התעסוקה, החי והצומח, בריאות הציבור, הביטחון התזונתי והמרחב הכפרי בישראל. ללא מעורבות ישירה של אנשי המקצוע המומחים בתחום, קשה לחשוב איך יתקבלו החלטות שמשקפות את מלוא מורכבות זו.

משרד החקלאות: "הרפורמה מקודמת על ידי כלל עובדי המשרד"

במשרד החקלאות אמרו בתגובה ש"מדיניות משרד החקלאות נגזרת מתוך מדיניות והחלטות הממשלה ומתבצעת בשטח תוך כדי התייעצות עם כלל גורמי המקצוע שמעבירים את המלצותיהם לשר הממונה על המשרד כמו בכל משרד ממשלתי אחר.

"הרפורמה מקודמת על ידי כלל עובדי המשרד, ועיקריה מגובשים תוך תהליך הידברות הן מול החקלאים והן במסגרת הידברות תוך משרדית, במסגרתה כל הדעות וההצעות נשמעות ונלקחות בחשבון. המטרה היא הוצאה לפועל של מתווה מיטיב שיקדם את החקלאי הישראלי ויצעיד אותו קדימה ויאפשר לצרכן ליהנות משלל פירות וירקות במחיר הוגן.

"לעניין המסמך, מדובר במסמך אחד מיני רבים שמטרתו לבחון חלק מהחלופות האפשריות טרם קבלת ההחלטות. אולם, המסמך מכיל אי דיוקים רבים, ולכן חלקים משמעותיים ממנו לא רלוונטיים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!