דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
14.9°תל אביב
  • 11.3°ירושלים
  • 14.9°תל אביב
  • 16.5°חיפה
  • 14.6°אשדוד
  • 12.9°באר שבע
  • 18.2°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 11.7°צפת
  • 13.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
האסון במירון

גנץ על החוק לפיצוי נפגעי המירון: "ההצעה צודקת, נקדם אותה"

סער ביקש לדחות את ההצעה, ולקדם את הנושא דרך החלטת ממשלה | למרות הבטחות השר חמד עמאר ופקידי האוצר, המשרד בולם פיצויים עד לסיום עבודת ועדת החקירה הממלכתית

שר הביטחון בני גנץ (צילום: תומר ניוברג/פלאש90)
שר הביטחון בני גנץ (צילום: תומר ניוברג/פלאש90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

שר הביטחון בני גנץ (כחול לבן) אמר היום (ראשון) כי בכוונתו לקדם את הצעת החוק לפיצוי נפגעי המירון של ח"כ יעקב אשר. עם זאת, ועדת השרים דחתה את הדיון על החוק בשלושה חודשים. השר גדעון סער אמר כי הוא תומך במתן הפיצויים באמצעות החלטת ממשלה, וכי העביר הצעה לשר האוצר אביגדור ליברמן בנושא.

השר אשר אמר בתגובה: " הסיוע הכלכלי היה צריך להינתן מזמן. אם במקום אישור החוק שהגשתי תובא החלטת ממשלה שתעניק את הסיוע הנדרש – אתמוך בה." לפני חצי שנה הפילה הקואליציה את הצעת החוק, תוך הבטחה שתוך חודש יוקם מנגנון לפיצוי הנפגעים ללא צורך בחוק. אלא שהבטחה זו, כמו התחייבויות נוספות שניתנו למשפחות הנפגעים, לא קוימה.

"מדינת ישראל מחויבת לטפל במשפחות נפגעי אסון המירון ובנפגעים מהאירוע" כתב גנץ בחשבון הטוויטר שלו, "הצעת החוק של יעקב אשר למתן פיצויים בדומה למה שנעשה באסונות אחרים באה לעשות צדק. נקדם אותה במתווה שיסוכם עם משרד האוצר והמשפטים".

לקראת הוועדה פנה ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) לשר המשפטים גדעון סער ולכל שרי הממשלה החברים בוועדת השרים לחקיקה, ודרש לשים סוף לסאגה המתמשכת ולקדם באופן מידי סיוע כלכלי למשפחות, באמצעות החוק או באמצעות הסכם ממשלתי שייחתם בין משרד האוצר לביטוח הלאומי. סער לא הגיב לפניה.

שורת הבטחות שהופרו

בישיבת ההקמה של הממשלה הוחלט על הקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת הנסיבות שהובילו לאסון בהילולה במירון בל"ג בעומר האחרון. אבל בכל הנוגע לפיצוי המשפחות, לא פעלה הממשלה עד כה, ושורת הבטחות לטפל במצב לא קוימו.

ועדת הכספים בראשות ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) כינסה דיון מיוחד לדון בהצעת חוק לפיצוי המשפחות, שם הובאה הצעה על ידי הביטוח הלאומי להעניק להן פיצוי גם בלי חוק. בדיון זה, שנערך כבר בסוף יוני, התחייבו נציגי האוצר להציג מתווה פיצוי תוך שלושה שבועות. המתווה לא הוצג, וקושניר לא זימן דיון נוסף.

ביולי דחתה ועדת השרים לחקיקה את הצעת החוק הקודמת שהגיש אשר. למרות אי תמיכת הממשלה, העלה אשר את ההצעה למליאה, שם הבטיח השר חמד עמאר שבתוך חודש תוקם ועדה שתקבע קריטריונים ללא חוק. הוועדה לא הוקמה.

בדיונים אחרונים שהתנהלו בנושא בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת הציבו נציגי האוצר תנאי חדש: סיום העבודה של ועדת החקירה הממלכתית. זאת למרות שתהליך זה יכול לקחת שנה ויותר, ולמרות שאין קשר בין מסקנות הוועדה לפיצוי, שמוגדר כסיוע סוציאלי ואינו קשור להוכחת נזק.

הממשלה דוחה וגוררת רגליים

"מאז האסון חלפו 247 יום ועדיין לא הועבר שקל אחד למשפחות", כתב אשר לסער ולשרים. על הטענה כי יש לחכות לוועדת החקירה כתב: "באסון ורסאי אושרו פיצויים באמצעות חקיקה דומה בטרם הגישה ועדת החקירה את מסקנותיה".

עוד הדגיש כי "רק השבוע (ביום רביעי שעבר) אישרה הממשלה בתמיכת האופוזיציה פיצויים נוספים לנפגעי אסון צ'רנוביל שאירע באוקראינה לפני 35 שנה. אבל למרבה התמיהה למשפחות הנספים והפצועים באסון מירון, שאירע אך לפני מספר חודשים כאן במדינת ישראל, הממשלה דוחה וגוררת רגליים ולא מאשרת את הסיוע הנדרש".

את מכתבו חתם אשר: "זו חובתה של הממשלה לעשרות האלמנות והיתומים, לפצועים ולאלה שמתמודדים עם טראומות וקשיים רגשיים בשל האסון הנורא, לא אנוח ולא אשקוט עד שייעשה הצדק והחמלה עם המשפחות, הגיע הזמן לשים סוף לסאגה השערורייתית, להכיר בנפגעי האסון ולהעביר למשפחותיהם את הסיוע הנדרש, גם אם מדובר בחרדים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!