דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

מיכאלי: "טעינו לחשוב שניתן לפנות את התחנה המרכזית עד סוף 2023"

שרת התחבורה הדפה את הביקורת שנמתחה על דחיית הפינוי ל-2026 |לדבריה, בתוך שנתיים יפונו מהתחנה 50% מהקווים

שרת התחבורה מרב מיכאלי (צילום: דבר)
שרת התחבורה מרב מיכאלי (צילום: דבר)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שרת התחבורה מרב מיכאלי הדפה אתמול (ראשון) את הביקורת שנמתחה על החלטתה לדחות את פינוי התחנה המרכזית בתל-אביב ל-2026. לדבריה, שבמשרד טעו בהערכה שיהיה ניתן להשלים את המהלך עד סוף 2023, מועד סיום החוזה הנוכחי עם חברת נצב"א, שמחזיקה בבעלות מבנה התחנה. לטענת מיכאלי הבין המשרד בדיעבד שבטווח הזמן הזה ניתן לפנות רק כמחצית מהקווים הקיימים בתחנה המרכזית כיום.

ביום שישי האחרון הודיעה השרה, יחד עם עיריית תל אביב, על הפינוי בתוך 4 שנים. ההודעה זכתה לביקורת בגלל שהיא תאריך את המשך הבעיות של רעש, זיהום אוויר ועזובה, שקיימות סביב מתחם התחנה המרכזית בתל אביב כיום.

"למצוא חלופה לתחנה המרכזית זה סיפור של 15-10 שנים", אמרה מיכאלי במסיבת עיתונאים שקיימה אתמול, "אנחנו נפנה 50% מהקווים בתוך שנתיים ונסיים את הפינוי תוך ארבע שנים".

לדברי השרה, כאמור, "טעינו לחשוב שאפשר להשלים את הפינוי בשנתיים. רצינו להשתמש בכל השטח שנמצא ליד בניין פנורמה, והסתבר שיש שם בעיה תכנונית שלא ניתן לפתור באמצעים מקומיים כמו היתר לשימוש חורג. זה מוכרח לעבור במוסד ארצי, ולהיות פתוח להתנגדויות". השטח המדובר מוגדר כ'טבע עירוני' בתכנית המתאר העיר.

"נפתח את המסוף שם בשלב א' ובמקביל נפנה להשגת שינוי תכנוני כדי להגדיל אותו בעתיד", אמרה מיכאלי. היא הסבירה שההגדרה המשפטית הנוכחית של השטח גוברת על עמדת המשרד להגנת הסביבה שמתירה הפעלת קווי אוטובוס במקום.

מיכאלי אמרה שבכוונתה להמשיך לפעול בשיתוף פעולה עם העירייה ולא בעימות. "אמרו לנו ללכת על הראש של כל מיני גורמים, אבל זה היה יכול לפתוח סחבת משפטית שתימשך שנים רבות", הסבירה.

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, אמר אתמול לגלי צה"ל: "לא בונים תחנה מרכזית חדשה, אלא מחדשים את התחנה הקיימת". לדבריו, "הגולם הגדול שנקרא תחנה מרכזית, אם מחר בבוקר הוא היה נסגר, מעבר לאבדן הפרנסה לאלפי אנשים, המצב לא יהיה פחות גרוע מבחינת פלישות ופשע".

"צריך תכנית מוסכמת על כולם, כולל בעל הבית ולכן שתקתי כל החודש וחצי האחרונים כדי לנהל משא ומתן, שיבינו על מה מדובר", הוסיף. "הייתי מת לסלק את התחנה המרכזית מחר בבוקר, אבל הייתי חוטף על הראש כי בעיית התחבורה הייתה הופכת ליותר קשה כי אוטובוסים היו חונים ברחוב".

"צריך לפתח מגוון תשתיות של מסופי תחבורה ציבורית"

שרת התחבורה הדגישה שהמתחמים החדשים שייבנו צריכים להיות נקיים ושירותיים ברמה גבוהה. בתגובה לביקורת על קרבת רחוב החרש למיקום הנוכחי של התחנה המרכזית, הסבירה שמדובר במתחם קטן שלא יכיל הרבה קווים.

"הגברת מספרי האוטובוסים זו המדיניות שלי", אמרה, "מתוכננים עוד 1,000 נסיעות של אוטובוסים ביממה, וכדי להכיל אותם צריך לפתח מגוון תשתיות של מסופי תחבורה ציבורית עם קישוריות גבוהה ביניהם".

לדברי מיכאלי, "התכנית שהחלטנו עליה, של סיום הפינוי תוך ארבע שנים, היא התכנית הישימה. נפנה את התחנה המרכזית הכי מהר שיש, בלי קשר להסכם עם עיריית תל אביב".

עם זאת, חולדאי הדגיש שמסוף תחבורה בהיקף כלשהו חייב להתקיים גם בשטח הקיים של התחנה המרכזית. "המקום הזה נבנה על יד תחנת רכבת ההגנה", אמר. "שני קווי הרכבת הקלה עוברים במיוחד על יד התחנה המרכזית בהבנה שזו תחנה מרכזית. לסגור ולהרוס בלי תכנית חלופית פשוט לא ניתן".

פיילוט חשמול גם באוטובוסים בין עירוניים

לטענת מיכאלי, התכנית לחשמול אוטובוסים תפחית את בעיות הרעש וזיהום האוויר שיוצרים מסופי התחבורה הציבורית.

בנוסף, השרה סיפרה על פיילוט שמהשרד מתכוון להשיק של אוטובוסים חשמליים בין עירוניים, מה שמהווה היום חסם לתכניות החשמול, בשל הקיבולת המוגבלת של סוללות האוטובוסים החשמליים עד כה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!