דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

נזקי מזג האוויר לחקלאים הגיעו ב-2021 לכ-300 מיליון שקלים

לפי נתוני הקרן לביטוח נזקי טבע לחקלאות, היקף נזקי מזג האוויר לפני כעשור עמד על כ-170 מיליון שקלים | בקרן ייחסו את העלייה החדה להתגברות משבר האקלים, וקראו למדינה להתמודד עם נזקיו

הצפות בגידולי הפלחה בקבוצת שילר (צילום: אסף אבנרי)
הצפות בגידולי הפלחה בקבוצת שילר (צילום: אסף אבנרי)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

היקף נזקי מזג האוויר לחקלאים עמד ב-2021 על כ-300 מיליון שקלים, כך לפי נתוני סיכום השנה של הקרן לביטוח נזקי טבע לחקלאות (קנט). בקנט ציינו שמדובר בעלייה חדה לעומת היקף הנזקים לפני כעשור, שעמד על ממוצע של כ-170 מיליון שקלים בשנה. בקרן ייחסו עת העלייה להתגברות משבר האקלים. מנכ"ל קנט שמוליק תורג'מן: "כל הגורמים בארץ צריכים להפנים את השלכותיו הכלכליות המיידיות של משבר האקלים ואת הדרך להתמודד איתן".

בשנת 2021 טיפלו מעריכי הנזקים בקנט ב-11 אלף דיווחים על נזקים חקלאיים. את הנזקים הגבוהים ביותר ספגו מגדלי ענף הפירות, להם שולמו פיצויים של יותר מ-80 מיליון שקלים. חלק ניכר מכך מהנזקים לענף היו כתוצאה מהחורף החם שנרשם בארת והוביל בהמשך השנה לחוסר ביבול ולירידה משמעותית בהיקף התוצרת של פירות הקיץ.

מחסור ביבול באפרסקים באזור קריית שמונה (צילום: אסף שמיר, קנט)
מחסור ביבול באפרסקים באזור קריית שמונה (צילום: אסף שמיר, קנט)

בקנט ציינו שהפיצוי שניתן למגדלי הפירות כתוצאה מהמחסור בתוצרת היה גבוה פי חמישנ מהממוצע הרב שנתי. החורף החם הוביל למחסור חמור בפירות הקיץ כגון אפרסקים, נקטרינות ושזיפים. ירידה נרשמה גם בהיקפי תוצרת בגידולי זיתי השמן, שמגדליהם קיבלו פיצויים בגובה 11 מיליון שקלים, וגפן היין שמגדליו פוצו כ-5.5 מיליון שקלים.

את מגדלי הירקות, בהם גידולי פלפל, בצל, עגבניות, תפוחי אדמה, אבטיח ומלפפון, פיצתה קנט בשנה החולפת בכ-66 מיליון שקלים. עיקר הפיצויים היו על נזקים בשל מחלות ומזיקים, חום, ברד וסערה. את מגדלי הפלחה פיצתה קנט בלמעלה מ-30 מיליון שקלים.

נזקים משמעותיים נגרמו גם למגדלי ההדרים, להם שולמו פיצויים בסך 24 מיליון שקלים, ולמגדלי אבוקודו שפוצו ב-12 מיליון שקלים. למגדלי בעלי החיים, לולים, צאן בקר ומדגה שולמו פיצויים בסך 47 מיליון שקלים.

בחלוקה גיאוגרפית מחצית מהדיווחים היו ממגדלים באזור הצפון, כ-3,500 בדרום הארץ ו-2,500 במרכז.

"החקלאות אינה 'עוד מקצוע'". אמר תורג'מן, "לחקלאות כחול-לבן יש השלכות לאומיות ובכללן שמירה על אספקת מזון טרי ובאופן רציף, שמירה על עצמאות המזון, אי תלות במקורות מזון חיצוניים, פיזור אוכלוסייה  ושמירה על קרקעות המדינה. לאור השלכות משבר האקלים, החקלאים נאלצים לקחת סיכונים כלכליים גדולים יותר והם חשופים לנזקים שאף תחום אחר לא חשוף לו".

"הכלי היחיד המאפשר להם להתמודד עם השלכות משבר האקלים הוא הביטוח", הוסיף. "ללא תמיכה משמעותית בפרמיות שיאפשרו לחקלאים הגנה ביטוחית במחיר סביר החקלאים יאלצו להפחית את הסיכונים אותם הם לוקחים, על כל המשתמע מכך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!