דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

80 ש״ח מינימום לשעה, 30 ימי חופשה: התנאים שמקבלים שליחים באירופה

3 חברות שליחויות גדולות באירופה חתמו על הסכמים קיבוציים שיעניקו לשליחים שורה של הטבות וזכויות | ראש איגוד העובדים UNI: "השליחים יקבלו סוף סוף כבוד בעבודה"

שליח על אופניים (צילום אילוסטרציה: Riku Mannisto / shutterstock)
שליח על אופניים (צילום אילוסטרציה: Riku Mannisto / shutterstock)
הדס יום טוב

עובדי המשלוחים של שלוש חברות משלוחי מזון באירופה יחלו לעבוד תחת הסכמים קיבוציים שייקנו להם הטבות משמעותיות. במסגרת ההסכמים יקבלו השליחים  30 ימי חופשה בשנה, הגנות בטיחות ובריאות, תשלום על זמני המתנה ושכר מינימום שקרוב ל-80 שקלים.

ההסכמים נחתמו לאחר שלפני כחודש נתנה הנציבות האירופית הנחייה להפיכתם של שליחי פלטפורמות לעובדים מן המניין והודות לזכייה בתביעות בבתי הדין לעבודה וקיום משא ומתן שניהל מול החברות איגוד העובדים הבין לאומי UNI, שמייצג יותר מ-20 מיליון עובדים במגזרי השירותים בלמעלה מ-150 מדינות שונות.

ספרד: 30 ימי חופשה שנתית, יום עבודה של 9 שעות והגנות בריאות ובטיחות

בספרד, נחתם השבוע הסכם הקיבוצי בין "ג'סט איט", פלטפורמת המשלוחים הגדולה ביותר במדינה, עם מעל 2.5 מיליון משתמשים (חברת האם של תן-ביס הישראלית), לבין שלוחות האיגוד בספרד CCOO ו-UGT. מדובר בהסכם ראשון מסוגו שמגיע תחת חוק השליחים החדש של ספרד, שמסווג שליחי משלוחי מזון כשכירים, ונחקק עוד לפני המלצות הנציבות.

שליחי ג'סט איט במדריד, ספרד. הסכם ראשון מסוגו שמגיע תחת חוק השליחים החדש של ספרד, שמסווג שליחי משלוחי מזון כשכירים (צילום: alvarobueno / shutterstock)
שליחי ג'סט איט במדריד, ספרד. הסכם ראשון מסוגו שמגיע תחת חוק השליחים החדש של ספרד, שמסווג שליחי משלוחי מזון כשכירים (צילום: alvarobueno / shutterstock)

על פי ההסכם, שנכנס לתוקף בתחילת 2022, השליחים יזכו ל-30 ימי חופשה שנתית, יום עבודה מקסימאלי של 9 שעות והגנות בריאות ובטיחות. בנוסף, לשליחים תהיה גם הזכות להתנתקות מהמעקב הדיגיטלי של החברה.

שוויץ: הבטחת עבודה של בין 3 ל-40 שעות בשבוע ומינימום שעתיים בכל משמרת

בשוויץ, התאגדו בחודש שעבר מאות שליחי "צ'סקיס אס-איי", אפליקציה שמספקת שליחויות מזון עבור "אובר איטס" בג'נבה. השליחים יחתמו על חוזה עבודה עד סוף 2022 שמבטיח להם הפרשות דמי ביטוח לאומי, ביטוח תאונות מורחב, ימי מחלה, הבטחת עבודה של בין 3 ל-40 שעות בשבוע ומינימום שעתיים בכל משמרת.

בנוסף, יקבלו השליחים מענק לרכישה ותחזוקה של כלי רכב וטלפון נייד. במסגרת ההסכם נקבע שכר מינימום של 23.14 פרנק שוויצרי (78.24 שקל) לשליחי האפליקציה בז'נבה.

"הסכם זה אמור להיות סימן ברור גם עבור חברות אחרות בעסקי משלוחי המזון שעובדות עם אפליקציית 'אובר איטס'. תנאי העסקה הוגנים הם אפשריים, וסינדיקום תדרוש אותם, בז'נבה וברחבי שוויץ", אמר דיוויד רוט, המזכיר המרכזי של החברה האחראי על הקמפיין.

"עם ההסכם הזה, איגודי שוויץ יכולים להוביל את הדרך בעסקי משלוחי המזון כדי להבטיח שהשליחים יקבלו סוף סוף כבוד בעבודה", הוסיפה קורנליה ברגר, ראש האיגוד העולמי של UNI לתחום הדואר והלוגיסטיקה.

הולנד: שכר שעתי קבוע, דמי חגים ומחלה

שופט בית הדין לעבודה בהולנד הכריע השבוע בתיק שהוגש על ידי איגוד FNV, השלוחה ההולנדית של UNI, נגד חברת משלוחי המזון הבריטית בין-לאומית "דליברו", לאחר שתיק קודם קבע שהשליחים הם שכירים ולא פרילנסרים.

השליחים יהיו כעת מכוסים תחת ההסכם הקיבוצי של איגוד הלוגיסטיקה וההובלה של FNV, שיאפשר לשליחים ליהנות משכר שעתי קבוע, דמי חגים ומחלה, תשלום בזמן המתנה והטבות נוספות. הפסיקה תחול רטרואקטיבית על כל עובדי השליחויות שעבדו בעבר בחברה.

וילאם דיח'האיזן, יו"ר איגוד הלוגיסטיקה וההובלה ב-FNV ההולנדית אמר: "פסיקה זו היא חדשות טובות עבור עובדי שליחויות המזון. מכיוון שההסכם הקיבוצי הזה חל גם עליהם, תנאי העסקתם יוסדרו כמו שצריך, ותהיה להם יותר ודאות לגבי זכויותיהם ושכרם".

ישראל: הסדרת מעמדם של עובדי הפלטפורמות עדיין נידון בכנסת

ההסכמים מעבר לים מספקים לנו הצצה לתרחיש שיכול לקרות גם כאן בישראל, אם יוסדר מעמדם של השליחים כעובדים, ואם תינתן להם האפשרות להתאגד ולדרוש זכויות ותנאים טובים יותר בלי לוותר על הגמישות. נושא הסדרת מעמדם של עובדי הפלטפורמות נידון בחודשים האחרונים בוועדת העבודה והרווחה בכנסת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!