דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

יחסי עבודה / החלה ההחתמה לארגון העובדים החדש של הרופאים המתמחים

ארגון העובדים, שעל הקמתו הודיע ארגון מרשם בתחילת השבוע, צפוי לעמוד בפני מספר קשיים משפטיים בדרך להיפרדות מההסתדרות הרפואית והגעה למעמד יציג.

מתמחה מול בית הדין לעבודה, ארכיון. צילום: פלאש 90 / אורי לנז
מתמחה מול בית הדין לעבודה, ארכיון. צילום: פלאש 90 / אורי לנז
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ארגון מרשם החל אתמול (רביעי) להחתים רופאים מתמחים להצטרף לארגון העובדים שעל הקמתו הודיעו בתחילת השבוע. את ארגון מרשם מייצג עו"ד אריאל שמר שייצג בעבר את הוועד הפנימי באמדוקס.

"התחלנו תהליך היסטורי בעל משמעויות ציבוריות ומשפטיות" אמרו אנשי הארגון, "בכוונתנו להוות ארגון עובדים למתמחים בישראל ובמקביל לפעול, בסיוע משפטי צמוד, להגעה למעמד של ארגון יציג. ניסיון העבר, ששיאו מאבק 2011, הוכיח כי רק ארגון שכזה יוכל להגן על האינטרסים של המתמחים ושל הרפואה הציבורית בישראל".

לשאלת 'דבר ראשון', אם הארגון החדש יהיה פתוח גם לרופאים שסיימו את שלב ההתמחות השיבו כי "מרשם הוא ארגון העובדים של המתמחים בישראל. ככזה, הוא פונה לאוכלוסייה ייחודית זו. כרגע אין כוונה לפעול אל מול ציבור הרופאים המומחים שכבר סיימו התמחותם מתוך כוונה להחתימם- אם כי תמיכת רבים מהם במהלך, מחזקת את כולנו מאד. ככל שנתקדם במהלך, האסטרטגיה תתאים עצמה למציאות המתהווה ויכולה להשתנות".

העובדה שההסתדרות הרפואית (הר"י) מתפקדת כבר כארגון היציג של הרופאים בישראל, עשויה להציב לא מעט קשיים בפני הניסיון הנוכחי של המתמחים להקים ארגון נפרד.

המכשולים הצפויים

אחד המכשולים המרכזיים שיעמדו בפני הארגון החדש הוא השגת מעמד של המתמחים כיחידת מיקוח נפרדת. החלטה שאם תתקבל תהווה תקדים ביחסי העבודה בארץ.

"בישראל, כמעט בכל מקומות העבודה העובדים הם יחידת מיקוח אחת. כלומר, יש כל מיני סוגי תפקידים ומקצועות אבל כולם מיוצגים ע"י אותו הארגון" אמר ל'דבר ראשון' מנהל מחלקת יחסי עבודה במשרד פישר בכר חן ושות' עו"ד שי תקן, "דוגמה לכך ניתן לראות באל על, שם יש טייסים, טכנאי מטוסים וכו'. אם רוצים ליצור יחידת מיקוח מופרדת, יש שתי אפשרויות: הראשונה שיש הסכמה, כלומר אם המדינה תגיד שהיא מוכנה לשבת עם מרשם למשא ומתן; והשנייה אם מוכיחים בבית הדין שיש ליחידת המיקוח אינטרס מיוחד. תקדים לפיצול מתוקף של אינטרס מיוחד מארגון יציג קרה בשנת 1958, אז התפצלו המורים של בתי הספר העל-יסודיים מהסתדרות המורים והקימו את ארגון המורים העל-יסודיים".

בעניין זה אמרו במרשם כי "חוות הדעת המשפטיות שקיבלנו מצביעות כולן, על עובדת היות המתמחים אוכלוסייה שונה ומיוחדת, בעלת צרכים ייחודיים – צרכים שההסתדרות הרפואית כשלה בהגנה עליהם. לא היינו יוצאים למהלך מבלי להעריך שהסבירות להצלחתו גבוהה".

גם אם יצליחו המתמחים לקבל הכרה כיחידת מיקוח נפרדת, יעמוד הארגון החדש בפני מכשול נוסף – למעמד יציג. על פי החוק, כדי להפוך לארגון יציג יצטרכו לפחות שליש מהמתמחים להצטרף לארגון. מאחר וכבר יש, כאמור, ארגון יציג לרופאים המתמחים, יצטרכו במרשם להחתים לא רק שליש מהמתמחים אלא גם לעלות על מספר אלו החברים בהר"י. בישראל עובדים כיום 6,000 מתמחים, כ-80% מהם חברים בהר"י. בארגון מרשם סרבו למסור את מספר המתמחים החברים בו.

אפשרות אחרת בה יכולים לבחור במרשם היא להצטרף לארגון עובדים קיים. צעד זה יפטור את הארגון מהצורך להוכיח כי מדובר בארגון עובדים, אולם אנשי מרשם שללו בתוקף אפשרות זו והתעקשו כי בכוונתם להקים ארגון עובדים נפרד.

העובדה שארגון מרשם בחר לצאת למהלך למרות המכשולים המשפטיים המשמעותיים שצפויים לעמוד בפניהם, יחד עם העובדה כי שללו על הסף הצטרפות לארגון עובדים קיים עשויה להצביע על כך שמטרת המתמחים, למעשה, היא להפעיל לחץ על ראשי הר"י כדי לקדם את עניינם בתוך ההסתדרות הרפואית. זאת על רקע התחושה שעניינם נזנח כיום על ידי ראשי הר"י.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!