דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההסתדרות הרפואית

ההסתדרות הרפואית / ארגון המתמחים מרשם: נקים ארגון ונעזוב את ההסתדרות הרפואית

את המהלך יזמו ראשי הארגון לאחר שלדבריהם הרגישו שבהסתדרות הרפואית לא נשמע קולם של המתמחים. נציגי הר"י: "כל ניסיון לפילוג בקרב הרופאים מחליש את ציבור הרופאים כולו".

בית חולים שערי צדק (צילום ארכיון: יונתן זינדל  פלאש 90).
בית חולים שערי צדק (צילום ארכיון: יונתן זינדל פלאש 90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ארגון המתמחים ברפואה מרשם הוציא אתמול (ראשון) הודעה על כוונתם להפוך את הארגון לארגון עובדים ובכך להתנתק מההסתדרות הרפואית. הצהרה זו מגיעה לאחר שני מאבקים בהם מחו המתמחים באופן נפרד מההסתדרות הרפואית, ואף כנגד הסתדרות זו. הראשון במחאת המתמחים ב-2011 והשני בקמפיין שהובילו השנה להורדת מספר שעות המשמרת לפחות מ-26 שעות.

על פי נתוני ההסתדרות הרפואית, למעלה מ-80% מתוך כ-6,000 מהמתמחים חברים בהסתדרות הרפואית. ארגון מרשם סירב למסור כמה חברים הצטרפו עד כה למהלך שהם יוזמים כעת להקמת ארגון עובדים. מהלך זה צפוי להיתקל בשורה של קשיים: ראשית, לא ברור האם המתמחים מהווים יחידת מיקוח בפני עצמה, הנפרדת מכלל הרופאים (כל רופא מתמחה הופך לבסוף לרופא מומחה, האם בשלב זה יהיה עליו להחליף את ארגון העובדים המייצג אותו?). שנית – על ארגון מרשם יהיה להוכיח כי הוא עומד בתבחינים שנקבעו כבר בעבר ב'בג"צ עמית', המגדירים ארגון כארגון עובדים הרשאי לייצג עובדים במסגרת יחסי עבודה קיבוציים. ושלישית, היות והמתמחים מאוגדים כבר כיום במסגרת ההסתדרות הרפואית, יהיה על הארגון החדש להוכיח כי חתומים אצלו יותר מתמחים מאשר בהסתדרות הרפואית. בלעדי תנאים אלו, לא יוכל ארגון מרשם לשמש כארגון יציג שיכול להוביל מהלכים כמו הכרזה על סכסוך עבודה, שביתה או חתימה על הסכם קיבוצי.

לדברי ד"ר אראל בוצ'ינסקי, יו"ר מרשם, הרקע למהלך הוא תחושתם של חלק מהמתמחים שקולם לא נשמע כל עוד הם חלק מהר"י. "הקול של המתמחים לא נשמע אף פעם, אין מי שמייצג אותם. המתמחים זו מערכת הבריאות הציבורית כך שמעבר לפגיעה במתמחים זו פגיעה בכל הציבור. היו לנו 2 מאבקים בולטים. צורת העבודה הזו, ההתנהלות ממאבק למאבק, היא לא בת קיימא. בארגון יש חברים ויש יכולת משפטית לקיים מאבק. עם מחלקה משפטית ניתן לדאוג שהמעסיקים יעסיקו את המתמחים לפי החוק וגם לשפר את יחסי העבודה מול המדינה. למתמחים לדעתי יש כוח. ב-2011 כש-800 מתמחים הגישו מכתבי התפטרות הייתה לזה השפעה. המהלך חשוב מעבר לעניין היציגות, כי המתמחים מחזיקים את המערכת על הגב שלהם".

בוצ'ינסקי מתייחס למאבק המתמחים משנת 2011, בה שבתה ההסתדרות הרפואית כארבעה וחצי חודשים. לאחר חתימת ההסכם הקיבוצי על ידי ראש ההסתדרות הרפואית ליאוניד אידלמן המתמחים סרבו להכיר בו, והמשיכו במחאה משל עצמם ללא אישורה של ההסתדרות הרפואית, מחאה שלוותה בהתפטרות המונית. מחאתם, שהייתה למעשה סכסוך בין המתמחים ובין ההסתדרות הרפואית, הגיעה עד לבג"צ אחרי מספר גישורים שלא צלחו. בסופו של דבר חתמו המתמחים בדצמבר 2011 על הסכם עם משרד האוצר שכלל הטבות שאחת מהן הייתה מענק של 60 אלף שקלים לכל מתמחה עד סוף תקופת ההתמחות.

המאבק השני שהוביל ארגון מרשם התרחש השנה היה להורדת מספר השעות של המשמרות של המתמחים שכיום משמרת שלהם אורכת 26 שעות, כחלק מההסכם הקיבוצי שנחתם ב-2011. ביוני האחרון יצא הארגון עם קמפיין גיוס המונים בכדי להעלות את המודעות למצבם.


מהן המטרות שלכם כארגון עובדים?

"אנחנו רוצים להגדיל את מספר התקנים, עידוד מקצועות במצוקה, אכיפה של חוקי עבודה ומנוחה והיתר שינה יזומה".

בסופו של דבר לכם ולהסתדרות הרפואית יש את אותן המטרות, למה להקים ארגון נפרד?

"לאורך השנים ניסינו לעבוד עם ההסתדרות הרפואית בשיתוף פעולה אבל אם אני מכריז על ארגון נפרד כנראה שזה לא הסתייע. אנחנו היינו רוצים להצליח להיות חלק מהארגון, לצערי לא נתקלנו בדלת פתוחה. אם ההסתדרות הרפואית הייתה מייצגת את המתמחים בכבוד כנראה שלא היה לנו ואקום להיכנס אליו, כנראה שהשטח לא היה על סף פיצוץ. הארגון הזה מגיע מהשטח, מהתסכול שהמתמחים חווים בשטח. המתמחים לא מיוצגים כמו שצריך".

תגובת ההסתדרות הרפואית: "ההסתדרות הרפואית מייצגת נאמנה את כל הרופאים לרבות רופאים מתמחים. בשנים האחרונות, פעלנו במיוחד לטובת הרופאים המתמחים ובתנאי המתמחים חל שיפור משמעותי הכולל גם תוספת תקנים ומענקים. ההסתדרות הרפואית הינה הארגון היציג היחיד של כלל הרופאים בישראל, ומשכך אין ארגון עובדים אחר לרופאים וכל ניסיון לפילוג בקרב הרופאים מחליש את ציבור הרופאים כולו ולא יצלח".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!